Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Multieffektpedaler


Sixcare

Anbefalte innlegg

Har ikke prøvd Zoom'n så vil ikke uttale meg om den, men bare navnet og designet får meg til å styre milevis unna :P Jeg har forvørig en Podxt nå (som jeg gradvis erstatter med bedre pedaler) som jeg er veldig fornøyd med. Alt i en boks, og mye låter faktisk veldig bra! Nå som PodX3 har kommet ut får man jo en brukt XT til en rimelig penge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen tvil om at multieffekter er fantastiske, siden man får absolutt alt i en liten pakke, og slipper å drasse rundt på tungt utstyr. Men det er enkelte ting jeg ikke helt får tak på, må jeg si. Det er så mange som sier de er misfornøyde med "overdrive" i boksen sin. Nå er jeg ikke så stødig i engelsk, men jeg antar at "overdrive" er det samme som det norske "overdrivelse". Eller "for meget av det gode", for å si det på en annen måte.

Så hvordan overdriver jeg egentlig en multieffekt? Hvis jeg bruker både batterier og vanlig strøm samtidig, så må jeg vel få dobbel strøm, så det skulle vel være en overdrivelse? Jeg har også prøvd å stille absolutt alt på maks effekt, for å skape overdrive: Både "Drive", "Modulation", "Delay" og "Reverb" er stilt på maks, men jeg blir liksom ikke helt fornøyd med lyden. Det blir ikke helt den Slash-lyden jeg leter etter, synes jeg.

Det er mulig jeg gjør noe feil her, men jeg får som sagt ikke helt bra lyd med "overdrive" (men chorus-effekt er alltid fint). Vurderer å bruke kun gitaren og en gammel forsterker jeg har for å se om lyden kanskje blir bedre. Gitaren har ikke Floyd Rose, så jeg kan vel ikke vente så mye fra den, og forsterkeren ser ut som en mellomting mellom noe fra jernvarehandelen og glassbutikken (er noe rare glass inni den, ligner litt på krystall-glass, og glassene får en sånn tøff glødelampe-effekt når strømmen skrus på) - men hvis jeg nøyer meg med chorus-effekten blir det kanskje greit nok. Men "overdrive" fikser jeg som sagt ikke helt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at multieffekter er fantastiske, siden man får absolutt alt i en liten pakke, og slipper å drasse rundt på tungt utstyr. Men det er enkelte ting jeg ikke helt får tak på, må jeg si. Det er så mange som sier de er misfornøyde med "overdrive" i boksen sin. Nå er jeg ikke så stødig i engelsk, men jeg antar at "overdrive" er det samme som det norske "overdrivelse". Eller "for meget av det gode", for å si det på en annen måte.

Så hvordan overdriver jeg egentlig en multieffekt? Hvis jeg bruker både batterier og vanlig strøm samtidig, så må jeg vel få dobbel strøm, så det skulle vel være en overdrivelse? Jeg har også prøvd å stille absolutt alt på maks effekt, for å skape overdrive: Både "Drive", "Modulation", "Delay" og "Reverb" er stilt på maks, men jeg blir liksom ikke helt fornøyd med lyden. Det blir ikke helt den Slash-lyden jeg leter etter, synes jeg.

Det er mulig jeg gjør noe feil her, men jeg får som sagt ikke helt bra lyd med "overdrive" (men chorus-effekt er alltid fint). Vurderer å bruke kun gitaren og en gammel forsterker jeg har for å se om lyden kanskje blir bedre. Gitaren har ikke Floyd Rose, så jeg kan vel ikke vente så mye fra den, og forsterkeren ser ut som en mellomting mellom noe fra jernvarehandelen og glassbutikken (er noe rare glass inni den, ligner litt på krystall-glass, og glassene får en sånn tøff glødelampe-effekt når strømmen skrus på) - men hvis jeg nøyer meg med chorus-effekten blir det kanskje greit nok. Men "overdrive" fikser jeg som sagt ikke helt. ;)

:lol:

Dette er noe av det beste jeg har lest på et gitarforum noen gang, og det sier faen meg sitt!

:lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt så bra lyd? Hva er måleenheten for bra lyd?

Det ser du på knottene. F.eks om "Bass" økes fra 4 til 8 så får du dobbelt så bra bass - skrur du opp tilsvarende på alle kontrollene på ampen din - får du totalt dobbelt så bra lyd. Skrur du allt på 10 så har du best lyd, men det er ganske kjedelig for da har du ikke noe forbedringspotensiale. Bortsett i fra om du kjøper knotter som går til 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for min del at Pocket Pod fremstår som billig plastic fantastic, den sluker batterier (man må skaffe ekstern strømforsyning), og det er plundrete å skifte effekter (har jo ingen pedaler).

Det gjelder nok de aller aller fleste multieffektpedaler og forsterkersimmulerende bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterikostnader må man kunne leve med hvis man skal ha det beste av det beste. Man kan kjøpe mange nye batterier for det man sparer på IKKE å kjøpe noe dyrt ræl med 60-talls-design som låter rumpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at multieffekter er fantastiske, siden man får absolutt alt i en liten pakke, og slipper å drasse rundt på tungt utstyr. Men det er enkelte ting jeg ikke helt får tak på, må jeg si. Det er så mange som sier de er misfornøyde med "overdrive" i boksen sin. Nå er jeg ikke så stødig i engelsk, men jeg antar at "overdrive" er det samme som det norske "overdrivelse". Eller "for meget av det gode", for å si det på en annen måte.

Så hvordan overdriver jeg egentlig en multieffekt? Hvis jeg bruker både batterier og vanlig strøm samtidig, så må jeg vel få dobbel strøm, så det skulle vel være en overdrivelse? Jeg har også prøvd å stille absolutt alt på maks effekt, for å skape overdrive: Både "Drive", "Modulation", "Delay" og "Reverb" er stilt på maks, men jeg blir liksom ikke helt fornøyd med lyden. Det blir ikke helt den Slash-lyden jeg leter etter, synes jeg.

Det er mulig jeg gjør noe feil her, men jeg får som sagt ikke helt bra lyd med "overdrive" (men chorus-effekt er alltid fint). Vurderer å bruke kun gitaren og en gammel forsterker jeg har for å se om lyden kanskje blir bedre. Gitaren har ikke Floyd Rose, så jeg kan vel ikke vente så mye fra den, og forsterkeren ser ut som en mellomting mellom noe fra jernvarehandelen og glassbutikken (er noe rare glass inni den, ligner litt på krystall-glass, og glassene får en sånn tøff glødelampe-effekt når strømmen skrus på) - men hvis jeg nøyer meg med chorus-effekten blir det kanskje greit nok. Men "overdrive" fikser jeg som sagt ikke helt. ;)

Tror han har tatt poenget, uansett er det ikke sååå gøy i lengden og gjør narr av 13åringer som ikke kan allverdens om gitar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.