Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Multieffektpedaler


Sixcare

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Horfor er det aldri noen som nevner TC Electronic Nova System, eller G-system?

Hvis man ikke trenger simuleringer av amper, må jo de ha det meste.

De tar jo selvsagt rotta på Boss og Pod tingene for effekter, men er jo dyrere og.

Ikke så mye å få tak i brukt heller, Pods og Boss GT serier får man jo kasta etter seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kuppe tråden, men jeg trenger rask hjelp til å velge en billig multieffektpedal. Svært begrenset budsjett (< 1000 kr).

Jeg har allerede en Line 6 Pocket Pod, men den tror jeg må på service (den har begynt å gi fra seg merkelige skrapelyder), og da trenger jeg et alternativ raskt. Så lenge Pocket Pod virker, så fyller den de lydmessige kravene mine.

Pocket Pod har heller ikke noen pedal, så skifte av effekter underveis er plundrete, så nå tenkte jeg å benytte sjansen til å skaffe noe med pedal, og selv om jeg ikke MÅ ha Wah, så er det moro å kunne leke seg med det.

Står og vipper mellom en Behringer X V-amp og en Zoom G1X G1, men er åpen for andre alternativer. Behringeren kommer med power, men ellers er jeg litt skeptisk til byggekvaliteten på denne.

Jeg er kun hobbygitarist, så jeg trenger ikke tenke på scenebruk, men likevel ønsker jeg jo noe som er relativt pålitelig.

Så, er det noen som har erfaring med rimelige multieffektpedaler? Noen av de rimelige som faktisk kan anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn Behringer, og den er faktisk laget av metall. Hvor solid knottene er over tid, aner jeg ikke, men jeg kan ikke skjønne at den er dårligere enn for eksempel Line6, der knottene ser "panser" ut, men det er bare juks. Samme billige kontaktbrytere under fake- bryteren. Lyden synes jeg er grei nok. En del stereoeffekter som er fete i hodetelefoner. Verdt pengene, den koster jo nesten ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn Behringer, og den er faktisk laget av metall. Hvor solid knottene er over tid, aner jeg ikke, men jeg kan ikke skjønne at den er dårligere enn for eksempel Line6, der knottene ser "panser" ut, men det er bare juks. Samme billige kontaktbrytere under fake- bryteren. Lyden synes jeg er grei nok. En del stereoeffekter som er fete i hodetelefoner. Verdt pengene, den koster jo nesten ikke noe.

Takk skal du ha. Da har jeg bestilt en Behringer X V-amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, siden du allerede har bestilt, er jeg kanskje litt sent ute, men jeg vil likevel anbefale T.C. Electronic G-Major 2. Denne kan du få for 3000kr inkl frakt og toll fra Ebay. Denne trenger nesten ingen introduksjon. Effektene er av de beste jeg har hørt, 3-4 forskjellige delays, 3-4 phazer/chorus effekter, phase shifter, Wah, Whammy, modulasjonseffekter, SYKT bra Reverbs... osvosv. Innebygd kanalskifte har den også, hvis du vil utvide oppsettet litt.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, siden du allerede har bestilt, er jeg kanskje litt sent ute, men jeg vil likevel anbefale T.C. Electronic G-Major 2. Denne kan du få for 3000kr inkl frakt og toll fra Ebay. Denne trenger nesten ingen introduksjon. Effektene er av de beste jeg har hørt, 3-4 forskjellige delays, 3-4 phazer/chorus effekter, phase shifter, Wah, Whammy, modulasjonseffekter, SYKT bra Reverbs... osvosv. Innebygd kanalskifte har den også, hvis du vil utvide oppsettet litt.

Sikkert fantastisk, den, men budsjettet mitt er anstrengt allerede. Dette kjøpet er egentlig en nødløsning, siden min "vanlige" multieffekt (en Pocket Pod) har fått uforklarlige støyfeil og sannsynligvis må sendes inn for service.

Som hobbygitarist er nok ikke kravene mine så store som mange andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvilken forsterker trådstarteren bruker?

Til SOAD-lyd kan det være kult nok med en enkel overdrive dersom man har den rette rørforsterkeren til det.

Med mindre man har lyst på flere alternativer i multieffekten.

Bruker en gammel Ibanez GX30.... Jeg fikk den gratis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmf...

Nå fant jeg feilen med støyen fra Pocket Poden. Det viser seg at støykilden var et blinkende lysrør i gangen utenfor "furtebua" mi i kjelleren. Line 6 Pocket Pod er altså friskmeldt.

Så snart er jeg altså eier av TO multieffektbokser med littegrann forskjellig bruksområde (den ene, Line 6 Pocket Pod, er meget lettvekts med beltefeste og batteridrift, kjekt for hodetelefonspilling uten amp, mens den andre som er på vei, Behringer X V-amp har pedaler og strømforsyning og er mer stasjonær).

Jeg har sett mange andre kommentere litt om hva man spiller på ellers. Jeg spiller på en gammel Ibanez Performer PF230 og en Marshall MG15CD øvingsforsterker. Mange påstår at disse billige multieffektboksene låter sterilt, og den billige forsterkeren min har heller ikke fått bare godord, men jeg har funnet ut at kombinasjonen av Line 6 Pocket Pod og Marshall-forsterkerens Clean-inngang med FDD-kretsen aktivert gir en herlig levende lyd (for uinnvidde skal denne kretsen som finnes i en del av Marshalls solid state-amper simulere lyden fra en rørforsterker). Pocket Poden gjør at jeg ikke har bruk for Overdrive-kanalen på ampen, som mange har påpekt suger tennisballer gjennom hageslanger uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, siden du allerede har bestilt, er jeg kanskje litt sent ute, men jeg vil likevel anbefale T.C. Electronic G-Major 2. Denne kan du få for 3000kr inkl frakt og toll fra Ebay. Denne trenger nesten ingen introduksjon. Effektene er av de beste jeg har hørt, 3-4 forskjellige delays, 3-4 phazer/chorus effekter, phase shifter, Wah, Whammy, modulasjonseffekter, SYKT bra Reverbs... osvosv. Innebygd kanalskifte har den også, hvis du vil utvide oppsettet litt.

Hvis klangene i G-Major 2 er "SYKT bra" vil jeg gjerne høre din beskrivelse av klangen i en hi-end tc, Lexicon, Eventide eller lignende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm - trådstarter er jo i havn så da våger hi-jacke og spørre om hva dere egentlig lytter etter i en klang til gitar?

Slik jeg ser det er bruksområdet forskjellig mellom ulike gitarister.

Jeg har et rack som bl.a. inkl G-Major og noen eldre hi-end effekter,

men til min bruk foretrekker jeg faktisk lyden fra en DD-20. Når det

er sagt bør jeg muligens nevne at jeg også får noia av gitartlyder alla U2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis klangene i G-Major 2 er "SYKT bra" vil jeg gjerne høre din beskrivelse av klangen i en hi-end tc, Lexicon, Eventide eller lignende ;)

Ja, men da tror jeg at jeg må skaffe meg nye ører, fordi G-Major klangene er såpass bra, at jeg tror jeg vil ha problemer med å høre forskjell :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da tror jeg at jeg må skaffe meg nye ører, fordi G-Major klangene er såpass bra, at jeg tror jeg vil ha problemer med å høre forskjell :o

Tro meg du trenger ikke gullører for å høre forskjell på en G-Major og en tc 6000 feks :)

Når det er sagt låter ofte "dårligere" klanger bra på gitar Varmere, mindre oppløsning/mer "grainy" og ikke så mye krystalklar topp.

Kommer jo ann på hva slags gitarlyd man er ute etter.

Roland SRV2000 og Alesis Quadraverb o.l er fortsatt brukt av mange på gitar, og de låter bra..Gitar er jo ikke akurat HI-FI hehe

Men når det gjelder objektiv kvalitet på klangen er ikke G-Major i Lexicon/tc klassa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.