Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp out på Peavey 6505+


Aleine

Anbefalte innlegg

Det var det første som slo meg også at jeg måtte ha kabinett tilkoblet for å få impedans på høytalerutgangene. Men da er jo "preamp out" utgangen temmelig ubrukelig spør du meg.

Nei, egentlig ikke, du kan bruke preamp-out til å ta opp mens du spiller gjennom kabinettet ditt som monitoring f.eks. Eller kjøre preamp out rett i miksebordet når du spiller live, selv om det låter helt krise.

Såvidt jeg vet så må man alltid ha kabinettet koblet til, ellers kan det skje fæle ting :blink:

Dette stemmer nesten, alle rør-amper må ha kabinett tilkobla for å få riktig motstand, mens de fleste transistor-amper kan du fint bruke uten load.

Du vil jo uansett ikkje få fin lyd av det, med mindre du har noko poweramp/kab-simulering i form av software på pcen. Då kan du liksågodt bruka guitar rig eller amplitube ;)

Eller bruke Ampen som en preamp, og så bruke kabinett-impulser etterpå via software. Gjør dette hele tiden med amper hvor det må være "stille" under opptak, funker fint det. :) Da bevarer man "sin" lyd i ampen, og har mange muligheter etterpå for å teste forskjellige kabinetter. Det ligger mengder av kabinett-impulser gratis for nedlasting der ute, av masse forskjellige slag. Bruker selv en liten, gratis vst plug-in som heter keFIR, som laster inn impulsene. Selve impulsene pleier jeg å laste ned fra guitarampmodeling.com. Du kan også lage din egen impuls av ditt eget kabinett med en poweramp, en mikrofon og et lydkort.

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bruke Ampen som en preamp, og så bruke kabinett-impulser etterpå via software. Gjør dette hele tiden med amper hvor det må være "stille" under opptak, funker fint det. :) Da bevarer man "sin" lyd i ampen, og har mange muligheter etterpå for å teste forskjellige kabinetter. Det ligger mengder av kabinett-impulser gratis for nedlasting der ute, av masse forskjellige slag. Bruker selv en liten, gratis vst plug-in som heter keFIR, som laster inn impulsene. Selve impulsene pleier jeg å laste ned fra guitarampmodeling.com. Du kan også lage din egen impuls av ditt eget kabinett med en poweramp, en mikrofon og et lydkort.

Det var slik jeg hadde tengt det. Jeg har allerede en del kabinettimpulser fra før som jeg har brukt istede for de som er innebyggd i amplitube.

Vet ikke hvorfor, men jeg vil unngå bruk av guitarrig og amplitube. Har brukt Amplitube en del tidligere. Får ikke den "ekte" følelsen. Derfor tengte jeg å bruke preamp fra forsterker denne gangen. Så får jeg se om jeg blir fornøyd med resultatet.

På sikt blir det nok oppmikking av kabinett, men siden denne løsningen bråker en del blir det ikke nå i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Guitar Rig da? Det låter mye bedre enn Amplitube!

Foresten amplitube 2 jeg har brukt.

Har prøvd Guitar Rig 3, men har aldri testet 4 enda. Koster mye om man skal holde seg oppdatert på disse programvarene i forhold til om man finner en hardware løsning som funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg kjøper en jack til minijack-kabel, kan jeg plugge den inn i preamp out på 6505, så inn i innlinja på laptopen min, og bruke en kabinettsimulering fra Guitar Rig, deretter kjøre dette i Cubase og spille inn på denne måten?

Har HotPlate med "load"-funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle funke som fjell det ja. :)

Men tror du har større mulighet til å oppnå et tilfredsstillende resultat hvis du bruker ampmodellene i Guitar Rig. Mye mer fleksibelt mht. å endre lyden etter du har spilt inn også, siden det som spilles inn blir et helt rent spor uten noe vreng eller effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foresten amplitube 2 jeg har brukt.

Har prøvd Guitar Rig 3, men har aldri testet 4 enda. Koster mye om man skal holde seg oppdatert på disse programvarene i forhold til om man finner en hardware løsning som funker bra.

Min erfaring er at pre-amp out til en poweramp/kab simulering ikke låter bedre enn f.eks Guitarrig 3 og 4. i hvert fall. Det kan derimot ta mye tid i GR for å komme fram til lyder som funker. Ikke så veldig mange av presetsene som er bra nok, synes jeg, men en god del av dem er et godt utgangspunkt for å til lyder som låter brukbart.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.