Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Preamp out på Peavey 6505+


Aleine

Anbefalte innlegg

Jeg skal gjøre noen opptak og tengte jeg skulle bruke "preamp out" fra forsterkertoppen og rett inn i lydkortet. For å unngå støy i hele huset ved å mikke opp et kabinett.

Tanken min virket tilsynelatende bra...i ca 3-4min, så gikk sikringen på forsterkeren.

Noen som vet hvorfor dette skjer? Har lest igjennom manualen til forsterkeren, men fant ikke noe om dette.

På en marshall topp jeg har vet jeg at det er slik at man må ha kabinett tilkoblet for i det hele tatt å kunne skru på forsterkeren, men har ikke funnet noe som sier noe lignende om 6505 forsterkeren. Sikringen på forsterkeren har aldri gått når jeg har brukt den med kabinett.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, det är inte så att om du kopplar in en kabel i preamp out så ger det automatiskt inget ljud genom kabinettet? I så fall kan du koppla in ett kabinett och använda preamp out utan att störa de andra i huset :) . Uansett, IKKE kör toppen utan ett kabinett tillkopplat, då tar du stora risker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, så skal man ALLTID ha kabinett tilkoblet dersom forsterkeren er på.

Dette gjelder så og si alle rørforsterkere, ikke bare Marshall. Viss du kobler no til i effektsløyfen, så kan du jo bare skru av Master-volum. Da kommer det ikke lyd av kabinettet, men du får lyd via sløyfen fordi powerampen har volum.

Går ihvertfall på min amp. Men lyden ble veldig utydelig med for mye vreng uansett hva jeg skrudde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar angående å ha kabinett tilkoblet. Merkelig det ikke er nemt i brukermanualen til 6505.

Og ja, jeg får lyd i kabinettet selv om jeg kobler til preamp out.

Mange måter å gjøre opptak på, jeg hadde planer om å bruke preampen i 6505`en og kabsimulering for å unngå "støy i huset".

Men det blir vel til at jeg må kjøpe meg en skikkelig micpreamp og mikke opp et kabinett. Eventuelt kan jeg jo kjøpe inn Guitar Rig 4, men da bør jeg også ha en skikkelig preamp.

Uansett hvordan man vrir og vender på det må jeg nok kjøpe en skikkelig preamp. Tenker jeg kjøper en API 512C, så får jeg eksperimentere videre når den kommer i hus.

Edit:

Så om noen vil kjøpe en Gibson flying V for å finansiere preamp er det bare å hyle ut :)

Endret av Aleine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spesielt troen på line6 pod. Tror jeg får spille inn i øvinglokalet å heller la kabinettet bråke så mye det bare vil :)

Har forsåvidt et steinberg lydkort som det funker rimelig godt å plugge mikrofonene jeg mikker opp med rett inni. Tenker å bruke en sennheizer md421 og en SM57.

Tror jeg går for en litt highend preamp som også kan brukes til vokal. Vil ha skikkelig kvalitet slik at det er ferdighetene som setter begrensning...hehe

Planen var å se om jeg får så god kvalitet i hjemmestudio at jeg kan bruke innspillingene til en EP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.