Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med 12 strengers gitar [Løst :D]


Langesundsgutten

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg låner min fars gamle 12 strengers gitar.

Den har ikke vært brukt på en stund så han ba meg sette nye strenger inn i den.

Så igår gikk jeg på den lokale gitarsjappa og kjøpte en pakke med D'Addario light American Bronze 12 strenger.

Men det jeg lurer på er hvorfor høres den mørke G strengen mørkere ut en den mørke D strengen?

Har stemt de mørke strengene helt riktig men har ikke helt fått til de lyse strengene på E A D G

Jeg syntes heller ikke lyden er helt som den brudte være.

Gitaren er en såkalt Bjarton men den har den patenterte Hagstrøm truss roden og en "H" på tingen som holder strengene så jeg tror det er Hagstrøm gitar solgt under et annent navn da Hagstrøm gjorde dette den tiden de solgte dårlig, den er laget i Sverige.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette eller gi meg noen tips?

Endret:

Hot tips!!!!

Jeg lasted ned ett program som het instrument tuner og brukte det til å stemme de strengene som skal være en oktav høyere, nå låter gitaren som en drøm!!!

Programmet kan bli funnet her: http://www.netcat.li...uner/index.html

Det jeg gjorde var å starte programmet, trykte på evaluate og fikk programmet opp.

Etter det trykte jeg på skale og hadde den på "Equal tempered perfect octave" og satte keynote til den strengen jeg skulle stemme og trykte ok.

(Jeg brukte mikrofonen på datamaskinen til å la den høre gitaren. ) Da så jeg til høyre for der det stod A4 og når jeg slo på en streng og mikrofonen plukket det opp kom det f.eks -45 og da skulle jeg stemme den lysere til den kom til 0.

Sånn gjorde jeg på alle strengene og det hjalp meg veldig!

ANBEFALES PÅ DET STERKESTE :D

Endret av Langesundsgutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis G strengen høres mørkere ut enn D strengen, tyder vel det på at du ikke har stemt helt riktig. Jeg vet ikke hvordan du stemmer eller hvor mye erfaring du har, men har du prøvd å spille 5 bånd på D strengen og sammenligne med den åpne g strengen. De skal høres like ut.

Du kan jo sjekke ut noen videoer på youtube også. Denne for eksempel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeg vet lite om hvordan 12 strenger, men jeg mener at den lyse E strengen skal være en oktav lysere? Har du plassert strengene rett, altså ikke D strengen der G strengen skulle være eller noe <_<

NEI! Både de lyse E-strengene og Bb-strengene skal stemmes likedan ved normal stemming. De tynne G-D-A og E strengene skal en oktav over de tjukke.

Hvis den mørke G-strengen høres mørkere ut enn den mørke D-strengen, har du stemt feil.

Du stemmer i utgangspunktet som en vanlig 6 strenger, så stemmer du oktav-strengene etterpå slik at de stemmer med de de hører til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stemt gitar før så jeg vet at man stemmer den E A D G B E.

Er også sikker på at jeg har stemt de riktig. Jeg husker før jeg satte på nye strenger var det samme problemet her, det at G strengen hørtes mørkere ut en D strengen.

Men, kanskje det har noe med de lyse strengene å gjøre?

Er det noen som har noen tips om hvordan man stemmer en oktav høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden strengesettene 3,4,5 og 6 er oktaverte, er det jo slik at den dype gstrengen er dypere enn den lyse d- strengen. de to tynneste strengesettene skal klinge i unison, de andre skal oktaveres.

Som Audun sier, er den dype G- strengen mørkere enn den mørke D- strengen, så har du stemt feil, uansett om du vet hvordan en gitar stemmes.

Har du en annen gitar? Stem opp den i pitch, og sammenlign med de dypeste strengene i strengesettet. Da skal det være likt, streng for streng. Kanskje det løser problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stemt gitar før så jeg vet at man stemmer den E A D G B E.

Er også sikker på at jeg har stemt de riktig. Jeg husker før jeg satte på nye strenger var det samme problemet her, det at G strengen hørtes mørkere ut en D strengen.

Men, kanskje det har noe med de lyse strengene å gjøre?

Er det noen som har noen tips om hvordan man stemmer en oktav høyere?

Er du i stand til å høre en oktav?

Du kan slå an på 12.bånd på G-strengen. Da skal den lyse G-strengen, løs, låte unisont med den. Samme med 4,5 og 6 streng.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot tips!!!!

Jeg lasted ned ett program som het instrument tuner og brukte det til å stemme de strengene som skal være en oktav høyere, nå låter gitaren som en drøm!!!

Programmet kan bli funnet her: http://www.netcat.li/instrument-tuner/index.html

Det jeg gjorde var å starte programmet, trykte på evaluate og fikk programmet opp.

Etter det trykte jeg på skale og hadde den på "Equal tempered perfect octave" og satte keynote til den strengen jeg skulle stemme og trykte ok.

(Jeg brukte mikrofonen på datamaskinen til å la den høre gitaren. ) Da så jeg til høyre for der det stod A4 og når jeg slo på en streng og mikrofonen plukket det opp kom det f.eks -45 og da skulle jeg stemme den lysere til den kom til 0.

Sånn gjorde jeg på alle strengene og det hjalp meg veldig!

ANBEFALES PÅ DET STERKESTE :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.