Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Senke strengehøyde


Stiankarlsen

Anbefalte innlegg

Hei :)

noen som kan gi meg en slags tutorial på hvordan man senker strengehøyde på en Gibson Les Paul Standard Faded?

Vet sånn ca hvordan jeg gjør, men vil gjerne være helt sikker før jeg skrur på den.

Gjerne ting jeg må passe på osv.

Hvis halsen er riktig justert, er det bare å senke strengestolen. (Den strengene går over rett bak bridge pu.) Slakk strengene og skru den runde "mutteren" på studsene som brua ligger på til ønsket høyde.

Edit: Kan være du må justere ned stopbaren litt også hvis vinkelen på strengene fra stopbar over brua blir for slakk. Kommer an på hvordan den er justert inn fra før.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis halsen er riktig justert, er det bare å senke strengestolen. (Den strengene går over rett bak bridge pu.) Slakk strengene og skru den runde "mutteren" på studsene som brua ligger på til ønsket høyde.

Edit: Kan være du må justere ned stopbaren litt også hvis vinkelen på strengene fra stopbar over brua blir for slakk. Kommer an på hvordan den er justert inn fra før.

Tusen takk.

Senker dette høyden over mikrofonene, eller også på halsen?

Glemte å si i tråden at det var høyden over halsen jeg ville senke litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Senker dette høyden over mikrofonene, eller også på halsen?

Glemte å si i tråden at det var høyden over halsen jeg ville senke litt ;)

Dette senker jo strengene over hele fjøla. Dvs. at avstand mellom hals og strenger og avstand mellom PU'er og strenger blir mindre. Strengene blir naturlig nok senket mindre helt oppe ved nøtta (der er det jo naturlig nok ingen høydejustering) enn nede ved brua. Dette er den eneste måten å senke strengene på hvis halsen er riktig justert.Syns du avstanden til PU'er blir for liten, er det jo bare å senke dem også. Det er i grunnen ikke noe du kan gjøre feil her, og alt går fint å justere tilbake.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skru på de to skruene på siden på denne:

44662.jpg

Så enkelt er det.

Kommer det borti pickupen, så senker du bare pickupene litt.

Viss du syns at strengene er for høye ved nøtten/stolen, så kan det være greit å fine sporene litt. Men det pleier ikke å være et problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skru på de to skruene på siden på denne:

44662.jpg

Så enkelt er det.

Kommer det borti pickupen, så senker du bare pickupene litt.

Viss du syns at strengene er for høye ved nøtten/stolen, så kan det være greit å fine sporene litt. Men det pleier ikke å være et problem..

Stort sett samme info som trådstarter allerede har fått der altså...

Å file nøtta bør man ikke gjøre selv så fremt man ikke har god peiling på hva man driver med, og ikke minst, riktig verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å file nøtta har jeg gjort flere ganger uten noe erfaring, og det gikk helt fint. Måtte file den litt ned da jeg satte på tykkere strenger.

Riktig verktøy må til, det er sant. Men det gjelder det meste.

Hvis du har gjort det flere ganger, begynner du jo å få litt erfaring. smile.gif

Poenget mitt er at når trådstarter ikke er helt sikker på hvordan man justerer høyden på strengene en gang (ikke noe galt i det i så måte...), vil jeg tippe at filing av nøtt ikke er det han bør oppmuntres til å gjøre med en gang. Men en gang må jo være den første.

Jeg anser meg som midt på treet når det gjelder justering og oppsett av el.gitarer, og har gjort det uttallige ganger både til meg selv og for andre, men å file nøtt har jeg derimot aldri vært nødt til å gjøre, så det har jeg faktisk heller aldri gjort. Det er vel kanskje først og fremst for dere metalheads som skal ha feite strenger?

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Syns som oftest også at strengehøyden er heltok ved nøtta, så det er liek greit å la det være i fred. ^^,

Men det var ikke meningen å "pirke" på det du sa lenger oppe, ville bare demonstrere med et bilde, siden han virket så usikker på gitarrelaterte ting. :) Det å senke strenger på en LP er noe av det letteste av justering i gitarverden.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, filing av nøtta er noe jeg ikke har tenkt å gjøre.

som dere kanskje skjønte er jeg ganske grønn på området med justering og lignende med gitar.

Jeg kan lite gennerelt om montering og gitar fordi jeg aldri har tenkt på å sette meg inn i det, jeg bare spiller på gitaren:)

Men det var slik jeg trodde å senke strengehøyden, ville bare være 100% sikker før jeg prøvde, noe som jeg regner med er forståelig :D

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, filing av nøtta er noe jeg ikke har tenkt å gjøre.

som dere kanskje skjønte er jeg ganske grønn på området med justering og lignende med gitar.

Jeg kan lite gennerelt om montering og gitar fordi jeg aldri har tenkt på å sette meg inn i det, jeg bare spiller på gitaren:)

Men det var slik jeg trodde å senke strengehøyden, ville bare være 100% sikker før jeg prøvde, noe som jeg regner med er forståelig :D

Tusen takk for svar.

Ikke noe galt i å være uerfaren og usikker på hvordan man gjør ting. Som sagt, så må en gang være den første. Lykke til, og fortell oss gjerne om du synes justeringen ble til det bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt i å være uerfaren og usikker på hvordan man gjør ting. Som sagt, så må en gang være den første. Lykke til, og fortell oss gjerne om du synes justeringen ble til det bedre. :)

Etter justeringen ble det en helt annen følelse, jeg senket ikke så veldig mye ned, men senket bare litt og litt så jeg kunne se hva jeg likte.

Skal senke den enda lenger ned for å få strengehøyden min noenlunde lik den andre gitaren min ettersom jeg synes det er veldig komfortabel strengehøyde på den.

Bruker samme tråden for noe annet også med det samme.

Den andre gitaren min trenger båbdsliping, hvor mye ligger prisen på for en slik?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.