Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bandnavn


Telecaster-4ever

Anbefalte innlegg

Hei. I en så diger verden som denne skal det godt gjøres å klare å komme opp med et bandnavn som ikke allerede er opptatt av noen andre der ute.

Så jeg lurer på om dere vet om bandnavn har noen form for opphavsrett... Jeg skjønner at man ikke kan kalle seg The Beatles, eller Led Zeppelin, - men hvis man oppdager at et annet ukjent band der ute i verden har det samme bandnavnet som deg, er det krise? Blir du saksøkt ved din første internasjonale plateutgivelse??????

Setter pris på gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ingen har platekontrakt, spiller det ingen rolle, dette er pga trademark rettigheter. Men hvem som kom med det først er viktig hvis et av bandene blir signa og kjent utenfor sitt eget område. Det enkleste er å bare skifte navn med en gang til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke trademarke hva som helst. Det er ganske faste kriterier og må være skjellig grunn til at det trademarkes. Å trademarke et ordboksord uten at det finnes noen markedsmessig grunn til dette tillates ikke, og dersom ordet med rimelighet kan sies å ha blitt tatt i bruk uavhengig av noe form for plagiat så kan man ikke rettsforfølge dette. Exodus kan ikke saksøke Exodus, f.eks. Ellers er disse reglene litt for generelle til at man kan uttale seg om det, og det tas heller vurdering individuelt fremfor å lage rigide rammer. Man kan f.eks ikke trademarke KLJgjdapigj, men man kan trademarke "Proxysolén med Somonalom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm lillesøstera mi starta et band med ei venninne og nå har de fått sånn kontrakt med et agentbyrå og fikk nå visstnok rettigheter på navnet. Men så pluteslig dukka det opp ei kjerring nedi Australia som starta et band med samme navn bare et 1-tall bak det og hun nekter visst å skifte navn. Fattern til venninnen til min søster er veldig engasjert og vil at de skal bli store og kjente vurderer faktisk og få advokathjelp slik at hun dama ikke bruker det navnet videre, noe jeg synes er litt drøyt når de bare er 15/16år gamle. Menmen rett skal være rett

Endret av pondus92strat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.