Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Synging" på øverste E-streng


k_amlie

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sliter med et problem jeg håper noen her har kunnskap om. Jeg har søkt meg litt rundt, men kan ikke finne noen tråd som beskriver akkurat dette fenomenet.

Jeg har en Music Man Axis Super Sport elgitar, men på denne sliter jeg med at den øverste strengen "synger" litt i forhold til de andre strengene. Ellers har jeg liksom en klar og fin tone, men denne har noe slags interferens eller noe, litt vanskelig å forklare. Jeg tror ikke det er det vanlig "skurre"-problemet med ujevne bånd, ettersom "synginga" har akkurat samme utslag overalt på båndene, også det lyseste.

Kan det være broen? Jeg er litt i villrede med hvor jeg skal begynne å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt. Jeg prøvde akkurat nå å skru litt på skruene på broen for å heve strengen høyere over pickupen, men selv på maksimal høyde så ikke dette ut til å ha noe særlig effekt.

Det eneste jeg la merke til er at strengen ikke ligger rett over metallet på pickupen hvis man ser gitaren ovenfra, men dette er vel ganske normalt, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt. Jeg prøvde akkurat nå å skru litt på skruene på broen for å heve strengen høyere over pickupen, men selv på maksimal høyde så ikke dette ut til å ha noe særlig effekt.

Det eneste jeg la merke til er at strengen ikke ligger rett over metallet på pickupen hvis man ser gitaren ovenfra, men dette er vel ganske normalt, er det ikke?

Skal ikke hå noe særlig å si.

Du har vel ikke gamle strenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke gamle strenger?

Heh, jo nå når du sier det, det har jeg jo faktisk. Det burde selvfølgelig ha vært det første jeg tenkte på, men jeg visste ikke at det kunne ha slike konsekvenser. Jeg har ikke noen liggende akkurat nå, så jeg får kjøpe noen nye til uka og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være at strengen er litt for lav, da? Slik at den tar nedi båndene så vidt det er, et eller annet sted? Er det likt over hele halsen? Det å forklare lyd med ord er omtrent umulig, men er det en litt sånn "zing"- aktig ekstralyd?

Etter at du har satt på nye strenger, bestandig lurt i slike tilfeller, så kan du forsøke følgende:

Klipp ut et par striper av for eksempel en postitlapp, la oss si 5 mm brede. Ta to striper, og legg under strengen på oversadelen slik at postitlappene ikke stikker inn over gripebrettet. Stikker de ut på baksiden gjør det ikke noe.

Slipp strengen ned i sadelen igjen. På stolen justerer du opp strengen en del. Merk deg hvor mye du skrur, forsøk med for eksempel to hele omdreininger. Da blir trolig strengen i høyeste laget, men det er for å teste.

Stem strengen, og prøv. Du får trolig litt dårligere sustain på grunn av postitlappene. Er ekstralyden borte, kan det være at gitaren trenger en justering av trussrod, en liten båndsliping eller noe annet småjustering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om strengen har stor avstand fra stemmeskrue til nøtta kan dette foråsake synging, også om du har fjærer (vibsystem) e.l. så kan dette også lage litt uønsket klang, om det er problemet så prøv å dempe med tøystrikk/tape e.l.. men prøv nye strenger først, gamle strenger er fy fy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være at strengen er litt for lav, da? Slik at den tar nedi båndene så vidt det er, et eller annet sted? Er det likt over hele halsen? Det å forklare lyd med ord er omtrent umulig, men er det en litt sånn "zing"- aktig ekstralyd?

Etter at du har satt på nye strenger, bestandig lurt i slike tilfeller, så kan du forsøke følgende:

Jeg har sjekka ganske nøye at strengen ikke tar nedi noe sted. Lyden forekommer til og med på øverste bånd, og der er det jo ikke mulig å ta nedi noe. Jeg skal prøve det post-it trikset! :-D

om strengen har stor avstand fra stemmeskrue til nøtta kan dette foråsake synging, også om du har fjærer (vibsystem) e.l. så kan dette også lage litt uønsket klang, om det er problemet så prøv å dempe med tøystrikk/tape e.l.. men prøv nye strenger først, gamle strenger er fy fy! :)

Det finnes andre strenger som har lengre avstand fra stemmeskruen til nøtta enn denne, men det betyr jo selvfølgelig ikke at det ikke er mulig. Noen idé om hvordan jeg kan teste om det er den som er problemet? Hvis det er den som vibrerer, så kan jeg holde en filt over den kanskje? :-)

Jeg har også tenkt på det om det kan være vibsystemet, men jeg har åpnet baksiden og fingret litt med fjærene, og jeg kunne ikke merke noen forskjell. Jeg har en Music Man Vintage Tremolo, med en vibarm som bare går nedover, så i teorien burde den være ganske stasjonær når den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å forklare lyd med ord er omtrent umulig, men er det en litt sånn "zing"- aktig ekstralyd?

Med "zing", så tenker den klassiske lyden når strengen tar borti noe, enten det er en fret, eller fingeren til den som spiller. Det er ikke denne lyden. Tenk deg heller en vanlig tone, men som høres ut som om den har en ekstra uønsket frekvens i seg. En ganske lik lyd kan lages på gitaren, ved å ta to "friske" strenger, stem den ene bittelitte grann falskt, finn deretter samme tone på begge og spill dem samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er mulig at det tar nedi helt fra sadelen, også. Men egentlig er ikke det noe som "oppstår av seg selv", uten at det skejr noe annet med gitaren. Dempe strengene over sadelen kan du gjøre ved for eksempel å sette på en sånn lurvete hårstrikk, eller rett og slett klistre på litt teip over strengene.

Jeg har vært borti en gitar der den ene stemmeskruen ristet. Det var merkelig vanskelig å høre, først trodde jeg rett og slett at det var trussroden som lå og ristet inne i sporet sitt, men det var en stemmeskrue som lagde resonans.

Noen legger en liten svamp bak fjærene i tremoloen for å unngå "fjærlyd".

Men skift strenger først, det er bud en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.