Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan finne ut hvilken stengetykkelse gitaren er satt opp for


IbanezFanatic777

Anbefalte innlegg

Altså.. Om man kjøper en brukt gitar, så KAN jo fyren som hadde den, ha endret strengetykkelsen..

Eller om man rett og slett er i tvil hvilken strengetykkelse gitaren man kjøper bruker.. (Kan jo være en ny gitar, evt en gammel gitar, som er original, men original strengetykkelse, men man ikke vet hvilken strengetykkelse den bruker..)

Er det noen måte å finne ut av dette, sånn fort og effektivt, uten å demontere gitaren?

Jeg er mest intr i å finne ut av hvordan man ser dette på Ibanez JEM og RG, siden det er de to variantene jeg har tenkt å bruke fremover..

Endret av Ibanezfreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker helt fint å bruke et skyvelære. Jeg tror det er enklest med et digitalt et. Da har man også en hendig knapp som skifter til amerikanske tommer, noe som jo strengetykkelse er oppgitt som en brøk av. Jeg har ett fra Clas, og det er nøyaktig nok til at jeg kan måle forskjell på .009 og .010- strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Om man kjøper en brukt gitar, så KAN jo fyren som hadde den, ha endret strengetykkelsen..

Eller om man rett og slett er i tvil hvilken strengetykkelse gitaren man kjøper bruker.. (Kan jo være en ny gitar, evt en gammel gitar, som er original, men original strengetykkelse, men man ikke vet hvilken strengetykkelse den bruker..)

Er det noen måte å finne ut av dette, sånn fort og effektivt, uten å demontere gitaren?

Jeg er mest intr i å finne ut av hvordan man ser dette på Ibanez JEM og RG, siden det er de to variantene jeg har tenkt å bruke fremover..

spørre selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel måle med et skyvelære, men bytt heller strengene og sett opp gitaren på nytt.

En må nesten alltid intonere etter å ha skiftet strenger.

Man må da ikke intonere gitaren hver gang man skifter strenger! Jeg har i hvert fall aldri gjort det. De eneste gangene jeg har måttet intonere er ved kjøp av brukt gitar der jeg har satt opp gitaren etter egne preferanser og det har medført at intonering er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være hvis man bytter til annet mærke, tykkelse, eller at favorittstrengene varierer mye i kvalitet fra sett til sett. (?) :)

Hvis man skifter til en annen strengedim. kan det være at man både må sette opp på nytt og intonere. Hvis man må det når man skifter til samme dimensjon, vil jeg påstå at det er noe galt med enten strengene eller gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke dette behovet for intonasjon i hytt og pine på en gitar. Hvis man skifter fra 009 til 010, for eksempel- hvor mange tidels millimeter kortere blir det strekket det er snakk om? Tatt i betraktning av at båndene på en gitar er satt på som et kompromiss, og gitaren i utgangspunktet er sur, uansett hvordan man ser på det, så skal man jamen være god for å merke skikkelig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gitarer er satt opp til 10-46 om jeg ikke husker feil, selv om det alltid finnes mange unntak..

Men ikke alle 10-46 er like. Noen er harde, mens andre er slakkere og mykere.

Det kan hende man må justere litt selv om man bytter til samme dimensjon, da strengene er veldig forskjellige. Da mener jeg spesielt gitarer med tremolo-systemer.

På faste broer som Les Pauls har jeg skiftet fra 10-46 til 12-52 uten å justere noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i. Hvis vi snakker om tremolosystemer, så er det jo snakk om å justere spenningen på tremoloen, ikke intonasjonen. Setter man i gang med intonasjonsjustering på en flytende tremolo uten at motholdet i tremoloen er korrekt, så er man på bærtur. Det blir ikke bra, man ender opp med en gitar som ikke holder stemmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.