Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall 1960AX Kab


Hallstein

Anbefalte innlegg

skaffa meg ett marshall 1960 AX cab i dag, men er litt usikker på hvordan det skal kobles...

har sett inni, og der ser det ut for meg at hvert par høyttalere er koblet i paralell, og de på venstre er koblet i serie, og de til høyre er koblet i serie.

høytalerene er 16ohm, alle sammen.

blir dette ett 8ohm cab eller ett 16ohm cab?

Raske svar plis ! :D

EDIT: Å faen, det står "Made in England" ved inputen på cabbet ! :D

betyr dette at cabbet er mer verdt enn ett som man får kjøpt i butikk nowadays?

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.jumbosunshade.com/swd01.htm

Nevermind, kabbet var koblet sånn som det nederste bildet viser på den siden der, parene er koblet i serie, og de to parene er koblet i paralell, så da har jeg altså ett 16 ohm cab, som selfølgelig den gamle eieren sa til meg at var 8ohm, og at han hadde kjørt det på 8ohm lenge... jaja, jeg har ikke ville vært hans amp akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1960AX er i utg.pkt. et 16ohms kabinett (det står vel også ved input på kabinettet). Du kan re-wire det til 4ohm.

Du kan faktisk skade amp'en "in the long run" ved å sette den til 8ohm med et 16ohm kab, men som det ble sagt- mye verre andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1960AX er i utg.pkt. et 16ohms kabinett (det står vel også ved input på kabinettet). Du kan re-wire det til 4ohm.

Du kan faktisk skade amp'en "in the long run" ved å sette den til 8ohm med et 16ohm kab, men som det ble sagt- mye verre andre veien.

Det er nok gammel vranglære. Å kjøre ampen på 8 ohm, og kabinettet på 16 ohm, vil belaste utgangstrafoen.

Å kjøre omvendt vil belaste røra mest.

Solide utgangstrafoer vil kunne tåle 100% mismatch i perioder,

men en amp som blir kjørt hardt, med en ikke for solid utgangstrafo, kan fort ta skade ved mismatch.

Så sørg for at ohmen matcher, hvis ampen skal ha det bra. Det er også det den er konstruert for.

Her er det ganske fyldig info om emnet for den som ikke nøyer seg med kortversonen:

Myte eller ikke?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.