Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan alle lære seg å spille gitar???


irodo

Anbefalte innlegg

Vet att det er noen som "har det i seg" naturlig fra fødselen og får gitarspillet til så mye lettere enn andre.

Jeg har spilt i snart 2 år men føler liksom att jeg kommer inga vei, står liksom standby. Spiller stortsett hver dag.

Har øvd lenge på skalaer og de sitter ganske bra, men har ingen tempo. Alt blir så stakato og hakkete med engang jeg prøver å gi på litt :(

Noen synspunkter om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske mye ut som meg etter 2 år det der, bare at jeg ikke hadde giddet lære meg en enste skala. Spilte stort sett soloer etter øret.

Holdt sikkert på enda et par år med samme, arbeidet lite bevisst for å bli bedre, drev bare med selvutvikling på gitaren, og trivdes med det, ettersom jeg kunne spille det meste av det jeg hadde lyst til (ble derfor i hovedsak bedre med hendene, oppnådde økt presisjon, og en brukbar følelse for gripebrettet). Det finnes nok en sånn ting som naturlig anlegg, men tror likevel at pågang, viljestyrke og øving (eller bare spilling) er alt som kreves for å bli en meget dyktig gitarist (med mindre du selvfølgelig er totalt tonedøv :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er vel sånn at man er født med en viss grad av musikalitet. Men den kan selvsagt utvikles veldig veldig mye. Det er ikke tilfeldig at folk som har spilt piano fra de var 5 år lettere lærer seg nye instrumenter og har bedre gehør enn de som begynner å spille noe i 12-års alderen.

Men for noen er det ikke håp. Min far er et ypperlig eksempel. Han har spilt piano hele livet, og klarer til nød til elise. Men han er tvers igjennom tonedøv, og eier ikke rytmesans for fem øre. Der mangler han den grunnleggende musikalitet fra fødselen av, tror jeg.

Men de fleste som begynner å spille er litt musikalske, og det er sikkert du og. Så det er bare å jobbe på:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja.. tror ikke alle kan klare det. Det er viktig å ha rytmesans!

En konfirmant jeg hadde på bandgruppe på konfirmantleir som skulle

spille bass manglet denne rytmesansen totalt!

Han greide ikke å spille noe som helst! Det var helt grusomt å høre

på. Enkelte mennesker kan altså IKKE lære seg å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan lære seg å spille hva som helst, tror jeg, men det er jo også snakk om å få det til å høres bra ut.Det tror jeg ikke alle kan lære seg.

Definitivt.

Akkurat som med faren min. Han ble "programmert" til å spille til elise, gjennom en times øving gjennom hele barndommen. Og det har egentlig lite med musikk og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok alle kan lære seg å spille gitar, det gjelder bare å finne de riktige metodene.. Og jeg og erfarte at da jeg hadde spilt i ca. 2 år så skjedde det lissom ingen ting.. Men det er absolutt viktig å finne metoder som DU føler at du blir bedre av...

Hørte du nevnte noe om skalaer, jeg har spilt gitar i en del år, og kan ikke en eneste skala(tror jeg, for jeg aner nesten ikke hva det er :oops: )

Så om det er så viktig det vet jeg ikke..

OffTopic: Kan noen forklare meg hva en skala er og hva det er godt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hugo, det blir vel litt bastant å si....fortell ham i så fall hvorfor han ikke trenger det. Med mindre man satser på å bli rockestjerne, tror jeg det er smart å lære litt skalaer. Men den diskusjonen finner vi jo i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som ordtaket "er det hull er det håp!" hehe! har man glede og interresse av å spille gitar, kan man lære seg det. Men det trenger ikke å høres bra ut fordi.. hehe.. Jeg liker å tro at en person som er musikalsk har mer interresse av å lære seg et instrument enn en som ikke skjønner ei eneste tone.. Selvfølgelig har du unntakene, og det er de vi ler av! heeheehe. Den var stygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig.. Kan ikke med hånda på hjertet si at jeg kan ha vært særlig musikalsk når jeg begynte å spille.. selv om jeg skjønte musikken liksom. Fikk liksom ting til å stemme. Tror ikke man får musikaliteten i de første leveårene. Det tror jeg er noe man er født med, men at den utvikles i et musikalsk miljø er utvilsomt. Det har jo vist seg at hvis man spiller en sang foran fosteret før fødselen (selvfølgelig mange ganger..), kan ungen kjenne igjen sangen.. ville greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.