Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan spiller dere inn gitar?


Bones

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er følgende, hva gjør dere når dere spiller inn et spor med gitar? Selv så finner jeg det frustrerende til tider når man har gjort en bra jobb for så halvveis ut i tracket bomme på en tone eller riff med det resultatet at man må slette og starte på nytt.

Er det noen annen lur måte å gjøre dette på? Har forsøkt å spille inn deler av låtene for å klippe og lime de samens med får ikke helt flyten til å sitte i låtene da, kan bli litt hakkete.

Bruker forøvrig Ableton Live 8 og Line 6 Toneport UAX2 for å spille inn gitar.

(beklager hvis spørsmålet er dumt, er rimelig fersk på dette)

Endret av Bones
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Audun har skrevet, så er det relativt enkleste å spille inn på nytt et stykke før. Deretter overlapper du sporene med crossfading. Den enkleste måten å gjøre dette på (for min del) er å gjøre nye "takes" på et parallellt spor, klippe det opp og flytte det over. Hele konseptet med å spille inn seksjonvis fungerer bra, så lenge man overlapper opptakene. Har hørt en del som begynner med vers, refreng og slikt uten overlapping, og det er ikke morsomt å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om live kan spille inn i lanes, det er definitivt det letteste

Da kommer alle takene på samme spor men på hver sin lane

Det siste taket spilles av og så kan du klippe ut det som ikke var pent, mute det og se om det forige taket var bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet av den formening at hvis man ikke greier det man spiller inn i et sammenhengende take, er det ikke bra nok. Spesielt soloer. Men for å spare tid og unødvendig bannskap, stopper jeg hvis jeg spiller feil på et kompspor, går litt tilbake og fortsetter derfra. Klipper bort det overliggende etterpå. På en solo kan det være vanskelig å klippe og lime, og samtidig få det til å høres ut som et sammenhengende take, så hvis det er noe jeg ikke får til i en solo etter noen tagninger, spiller jeg noe som er enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.