Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakking av stratocaster


martinkasa

Anbefalte innlegg

Hvor mange lag klarlakk?

Det avhenger helt av hvor mange lag du har lyst på, hvor god du er til å lakkere, hva slags lakk du skal bruke, og temperatur det er mens du lakkerer. Skal du ha et "tykt lag", eller vil du etterligne en ruglete polylakkfinish?

Men- uten å ha fått svar, for et skikkelig resultet, med vanlig hobbylakk, beregn 20 lag. Vær klar over at lakken som er på gitaren nå, er mange ganger så sterk som hobbylakk. Du vil ha noe å pusle med i sommerferien, skjønner jeg. Dette tar over en uke uten spesialutstyr, og krever minst 20 varmegrader for et brukbart resultat.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh- sunbursten krever jo bart tre? Dette går ikke av flere grunner, blant annet så legger man på sort til slutt.

Det er så mye jobb at jeg vil anbefale deg å selge gitaren og kjøpe en ny. Gjør du det selv, og ikke er et uoppdaget lakk- geni, faller verdien på gitaren din til omtrent null.

Det gjelder alle sånne "sprayboksprosjekter". Det er faktisk veldig vanskelig å få til et bra resultat, og krever uker med jobb, timesvis med pussing og dager med venting når man skal la lakken tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh- sunbursten krever jo bart tre? Dette går ikke av flere grunner, blant annet så legger man på sort til slutt.

Det er så mye jobb at jeg vil anbefale deg å selge gitaren og kjøpe en ny. Gjør du det selv, og ikke er et uoppdaget lakk- geni, faller verdien på gitaren din til omtrent null.

Det gjelder alle sånne "sprayboksprosjekter". Det er faktisk veldig vanskelig å få til et bra resultat, og krever uker med jobb, timesvis med pussing og dager med venting når man skal la lakken tørke.

kan bare instemme med deg castor. Mye jobb og bra utrustning behövs for ett bra reslutat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh- sunbursten krever jo bart tre? Dette går ikke av flere grunner, blant annet så legger man på sort til slutt.

Det er så mye jobb at jeg vil anbefale deg å selge gitaren og kjøpe en ny. Gjør du det selv, og ikke er et uoppdaget lakk- geni, faller verdien på gitaren din til omtrent null.

Det gjelder alle sånne "sprayboksprosjekter". Det er faktisk veldig vanskelig å få til et bra resultat, og krever uker med jobb, timesvis med pussing og dager med venting når man skal la lakken tørke.

Ok, takk for svar.

Jeg tror ikke jeg selger den, det er min første gitar! :P

Kjøper heller en gitar med sunburst en annen gang, blir nok en Fender 50' Stratocaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å skremme noen, men hvis man er på "dusje på litt maling"- nivå, og forventer seg fabrikkresultat, trenger man litt kaldt vann i blodet.

For det første bør man ha et ekte ønske om å lære seg å lakkere. Er man bare ute etter et resultat, og gir beng i selve prosessen, så er man allerede på villspor. Jeg har hatt flere hobbyer i løpet av livet så langt, og lakkering er desidert det vanskeligeste jeg har forsøkt meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lakket en billig gitar jeg har, brukte vel 5 lag grunning, 12 lag lakk og 5 lag klarlakk. resultatet ble jeg ganske fornøyd med. skulle jeg gjort det igjen ville jeg hatt enda flere lag, men det er ikke så farlig da gitaren kostet omtrent det samme som hobbylakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ok, har bestemt meg for å lære meg å lakkere gitarer.

Tenkte jeg skulle kjøpe noe proft utstyr, hva trenger jeg?

Jeg var inne på Stew-mac, utrolig mye bra der, men jeg trenger vel ikke alle av de greiene. :huh:

Hva er de basic tingene jeg må ha for å komme igang?

Er det eventuelt noen butikker i Oslo som selger slike ting?

Fant dette her, er det noe jeg trenger, eller funker det fint med å spraye rett fra boks?

http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Equipment:_Spray_equipment/Spray_Guns.html

http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Equipment:_Spray_equipment/Airbrush_Outfit.html

Vent, er ikke det sånn jeg bruker når jeg skal spraye på egne farger som jeg har blanda? :huh:

Edit: Er dette noe å gå for?

http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Finishes_and_solvents/ColorTone_Essential_Finishing_Kit.html

Edit2: Kan ikke shippe dette til Norge. :P

Noen Norske butikker?

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger for å lakkere en gitar er akkurat det samme du trenger for å lakkere en bil. Det er ikke noe spesielt med gitar-lakkering i så måte. En kompressor, sprøytepistol, paintbrush sprøyte, slipe/pusse utstyr, et lokale du kan holde støvfritt eller fukte ned - samt holde brukbart varmt, bil-lakk i "løsvekt"

Det vil koste deg prisen av mang en gitar.. Men hvis dette er noe du vil begynne med, er det interessante saker.

Til trådstarter kan jeg anbefale gulvlakk påført med mini-rulle. Gir et greit resultat hvis du går for halvblank lakk. Dessuten er det betydelig enklere og mindre ressurskrevende sammenlignet med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må bestemme deg for, er om du skal bruke sprayboks eller kompressorbaserte pistoler, noe de to første du linker til er. Rimelige sprøytepistoler og kompressorer finner du på for eksempel Biltema.

En kompressor som duger sånn nogenlunde for lakkering koster fra et par tusen og oppover, pistolene koster bare noen hundrelapper stykket. En airbrush trenger du bare hvis du vil legge på burst.

Billakk koster rundt tusen kroner literen. Grunningen er litt billigere.

Så sant du ikke trenger kompressoren til andre ting, er det kanskje greit å satse på spraybokser. Bokser du kjøper hos lakkbutikker koster ofte et par hundrelapper, men har en helt annen type lakk som er bedre å sprøyte, og med en helt annen dekningsgrad enn billiglakk fra Biltema. Den biltemalakken duger den også, for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sprøytepistolene du linket til, trenger luft for å fungere. Luften må du få fra en kompresser. Slik sett er "kompressorbaserte pistoler" alt annet enn spraybokser. All sprøytelakking innebærer at du trenger trykk for å få flyttet lakken. Det trykket kommer fra drivgass i sprayboksene, og fra luft i kompressoren hvis du bruker lakksprøyte.

Det å nevne opp fordeler og ulemper blir egentlig som å skrive en liten lærebok i lakkering, og det har jeg ikke tid til, ei heller kompetanse.

For å lakke uten sprayboks trenger du utstyr for la oss i fem tusen, pluss mange timers trening for å få til et resultat som for eksempel Øystein på forumet stiller opp med. Han har garantert utstyr for mye mer penger for å få til sine resultater.

For å få til en "kurant" jobb som ser OK ut på en par meters hold holder det med sprayboks, og noen timer med trening. Som før nevnt i denne tråden, dette er et håndverk, og det er ikke bare å kjøpe en sprayboks eller to og "dusje på litt lakk".

Noen er mer hendt enn andre, og har jobbet en del med hendene. De får til lakkering raskere enn de som omtrent aldri har tatt i et verktøy. Derfor er det umulig å¨si noe om hvor bra ditt resultat blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.