Ampsheep Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 Har begynt å se litt på det med Modes i forskjellige tonearter. har lest litt her: http://www.classicalguitarblog.net/2009/04/modes-of-the-major-scale/ og det virker ganske greit, det som forvirrer meg er det som står her: http://www.riddleworks.com/modes2.html her er det jo masse # og b og det står det ikke noe om på den første sia. så hva er riktig? noen som kan forklare meg det enkelt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gluke Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 (endret) Begge deler. Det er samme greia forklart på to forskjellige måter. Første siden tar utgangspunkt i C dur. Den andre siden tar utganspunkt i en durskala og ser på hvilke toner i skalaen som senkes b eller heves # i forhold til en ren dur skala. Endret Januar 26, 2010 av Gluke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampsheep Skrevet Januar 26, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2010 Begge deler. Det er samme greia forklart på to forskjellige måter.på den ene blir det jo #toner og b-toner. mens på den andre er det ikke det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gluke Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 Det er det i begge. Det ser bare ikke sånn ut på den første siden han hele tiden holder seg i C dur. Hvis du ser på f eks D dorian imot D dur så ser du hva han mener på den andre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampsheep Skrevet Januar 26, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2010 Det er det i begge. Det ser bare ikke sånn ut på den første siden han hele tiden holder seg i C dur. Hvis du ser på f eks D dorian imot D dur så ser du hva han mener på den andre siden. D dur: D E F# G A B C# D D Dorian: E F# G A B C# D E blir det riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gluke Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 D dur: D E F# G A B C# D D Dorian: E F# G A B C# D E blir det riktig? Nei og der har du "fellen" i det første eksemplet. En D skala begynner å slutter alltid på D. Hvis du ser på den andre siden så er Dorian 1 2 b3 4 5 6 b7 så endringene i forhold til dur er at b3 og b7 så da blir D dorian D E F G A B C D L og så sier du " jammen det er jo C dur". Nei for vi snakker selvfølgelig om å spille det i en låt som går i D. Det er nesten umulig å høre " fargene" på modes uten comp. Og ofte er det jo harmonien som gjør at du velger å spille modalt i steden for ren dur og moll. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampsheep Skrevet Januar 26, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2010 (endret) Nei og der har du "fellen" i det første eksemplet. En D skala begynner å slutter alltid på D. Hvis du ser på den andre siden så er Dorian 1 2 b3 4 5 6 b7så endringene i forhold til dur er at b3 og b7så da blir D dorianD E F G A B C DLog så sier du " jammen det er jo C dur". Nei for vi snakker selvfølgelig om å spille det i en låt som går i D. Det er nesten umulig å høre " fargene" på modes uten comp. Og ofte er det jo harmonien som gjør at du velger å spille modalt i steden for ren dur og moll.forvirrende.C dur er jo: C D E F G A H Cmen C Dorian blir jo ikke: C D bE F G A bB C? eller gjør det det?og en A dur: A B C# D E F# G# AA dorian: A B C D E F# G Aeller surrer jeg nå? Endret Januar 26, 2010 av Ampsheep Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eSkills Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 PerA har en fin tråd om durskalaen, om du ikke har gjort det kan det være en god idé å lese den for å få enda litt bedre grep på enda mer basics: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gluke Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 (endret) forvirrende.C dur er jo: C D E F G A H Cmen C Dorian blir jo ikke: C D bE F G A bB C? eller gjør det det?og en A dur: A B C# D E F# G# AA dorian: A B C D E F# G Aeller surrer jeg nå?No det er helt riktig. Regner med du her anvendte tenkemåten fra det andre eksemplet ditt. Det er hundre måter å "tenke" modes på. Mange ser på det mer som " varianter av dur og moll" enn egne skalaer. Oftest så velger du litt utifra hvordan du tenker skalaer i utgangspunktet. Endret Januar 26, 2010 av Gluke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampsheep Skrevet Januar 26, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2010 stemmer det eller tar jeg feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gluke Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 (endret) Det stemmer. Syntes ofte det å vise alle 7 modesene i C dur forvirrer mer enn det forklarer. Endret Januar 26, 2010 av Gluke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gluke Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 (endret) Jeg tenker stort sett på modes som varianter av dur og moll i tråd med den andre siden du linket til. Lydian og myxolydian er varianter av dur og dorian er variant av moll. Lydian er sånn Steve Vai himmelsk dur. Mixolydian er sånn jazzblus dur og dorian er hendrix/bluesrock moll. De to siste har jeg aldri funnet brukanes til no spes ha ha men nå spiller jeg ikke jazz eller spesielt modal musikk heller. Teorinazistene vil sikker si at det er viktig å kunne alle fingringer av alle modes over hele halsen, men det er viktigere og vite hvilken tone eller toner som gir et mode særpreg og ved å spille ting som fremhever denne tonen får du frem den modale "fargen" med en gang.Hvis du vil få en feeling for "fargen" på modes kan du vampe en akkord f.eks Am og veksle mellom ren moll skala og A-dorian. Hvis du taper det du spiller så hører du det bedre når du skifter mellom de to. Å øve modes uten komp er meningsløst. Endret Januar 26, 2010 av Gluke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampsheep Skrevet Januar 26, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2010 Jeg tenker stort sett på modes som varianter av dur og moll. Lydian og myxolydian er varianter av dur og dorian er variant av moll. Lydian er sånn Steve Vai himmelsk dur. Mixolydian er sånn jazzblus dur og dorian er hendrix/bluesrock moll. De to siste har jeg aldri funnet brukanes til no spes ha ha men nå spiller jeg ikke jazz eller spesielt modal musikk heller. takk for hjelpa, tror jeg begynner å skjønne litt nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gluke Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 takk for hjelpa, tror jeg begynner å skjønne litt nå Bra. Det er 1000 ganger letter å vise enn å foklare i tekst. Tror det er få ting som overkompliseres i samme grad som modes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjutte Skrevet Januar 27, 2010 Share Skrevet Januar 27, 2010 (endret) Greia med modes er å forandre grunntonene.C D E F G A B Er grunntonene til C Dur, og formulaen er 1 2 3 4 5 6 7.C D Eb F G A Bb er grunntonene til C Dorisk, og formulaen blir da 1 2 b3 4 5 6 b7.En må altså forandre grunntonene i forhold til formula for å endre modus.En annen måte å skifte grunntone på er f.eks å skifte backinga di, mendet kan vi snakke mer om etter du har skjønt basics.Både dorisk og miksolydisk er veldig mye brukt i rock.Hører faktisk de fleste modes på TV, i reklamer, filmer o.l hele tiden,så å si at det ikke blir brukt er bare tull (no offense.) Endret Januar 27, 2010 av Kjutte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå