Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

trenger litt hjelp til å komme i gang...


Ampsheep

Anbefalte innlegg

Har begynt å se litt på det med Modes i forskjellige tonearter.

har lest litt her: http://www.classicalguitarblog.net/2009/04/modes-of-the-major-scale/ og det virker ganske greit,

det som forvirrer meg er det som står her: http://www.riddleworks.com/modes2.html her er det jo masse # og b og det står det ikke noe om på den første sia.

så hva er riktig?

noen som kan forklare meg det enkelt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Det er samme greia forklart på to forskjellige måter.

Første siden tar utgangspunkt i C dur. Den andre siden tar utganspunkt i en durskala og ser på hvilke toner i skalaen som senkes b eller heves # i forhold til en ren dur skala.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det i begge. Det ser bare ikke sånn ut på den første siden han hele tiden holder seg i C dur. Hvis du ser på f eks D dorian imot D dur så ser du hva han mener på den andre siden.

D dur: D E F# G A B C# D

D Dorian: E F# G A B C# D E

blir det riktig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D dur: D E F# G A B C# D

D Dorian: E F# G A B C# D E

blir det riktig? :)

Nei og der har du "fellen" i det første eksemplet. En D skala begynner å slutter alltid på D.

Hvis du ser på den andre siden så er Dorian 1 2 b3 4 5 6 b7

så endringene i forhold til dur er at b3 og b7

så da blir D dorian

D E F G A B C D

L

og så sier du " jammen det er jo C dur". Nei for vi snakker selvfølgelig om å spille det i en låt som går i D. Det er nesten umulig å høre " fargene" på modes uten comp. Og ofte er det jo harmonien som gjør at du velger å spille modalt i steden for ren dur og moll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og der har du "fellen" i det første eksemplet. En D skala begynner å slutter alltid på D.

Hvis du ser på den andre siden så er Dorian 1 2 b3 4 5 6 b7

så endringene i forhold til dur er at b3 og b7

så da blir D dorian

D E F G A B C D

L

og så sier du " jammen det er jo C dur". Nei for vi snakker selvfølgelig om å spille det i en låt som går i D. Det er nesten umulig å høre " fargene" på modes uten comp. Og ofte er det jo harmonien som gjør at du velger å spille modalt i steden for ren dur og moll.

forvirrende.

C dur er jo: C D E F G A H C

men C Dorian blir jo ikke: C D bE F G A bB C? eller gjør det det?

og en A dur: A B C# D E F# G# A

A dorian: A B C D E F# G A

eller surrer jeg nå?

Endret av Ampsheep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forvirrende.

C dur er jo: C D E F G A H C

men C Dorian blir jo ikke: C D bE F G A bB C? eller gjør det det?

og en A dur: A B C# D E F# G# A

A dorian: A B C D E F# G A

eller surrer jeg nå?

No det er helt riktig. Regner med du her anvendte tenkemåten fra det andre eksemplet ditt. Det er hundre måter å "tenke" modes på. Mange ser på det mer som " varianter av dur og moll" enn egne skalaer. Oftest så velger du litt utifra hvordan du tenker skalaer i utgangspunktet.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker stort sett på modes som varianter av dur og moll i tråd med den andre siden du linket til.

Lydian og myxolydian er varianter av dur og dorian er variant av moll. Lydian er sånn Steve Vai himmelsk dur. Mixolydian er sånn jazzblus dur og dorian er hendrix/bluesrock moll. De to siste har jeg aldri funnet brukanes til no spes ha ha men nå spiller jeg ikke jazz eller spesielt modal musikk heller. Teorinazistene vil sikker si at det er viktig å kunne alle fingringer av alle modes over hele halsen, men det er viktigere og vite hvilken tone eller toner som gir et mode særpreg og ved å spille ting som fremhever denne tonen får du frem den modale "fargen" med en gang.

Hvis du vil få en feeling for "fargen" på modes kan du vampe en akkord f.eks Am og veksle mellom ren moll skala og A-dorian. Hvis du taper det du spiller så hører du det bedre når du skifter mellom de to. Å øve modes uten komp er meningsløst.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker stort sett på modes som varianter av dur og moll.

Lydian og myxolydian er varianter av dur og dorian er variant av moll. Lydian er sånn Steve Vai himmelsk dur. Mixolydian er sånn jazzblus dur og dorian er hendrix/bluesrock moll. De to siste har jeg aldri funnet brukanes til no spes ha ha men nå spiller jeg ikke jazz eller spesielt modal musikk heller.

takk for hjelpa, tror jeg begynner å skjønne litt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med modes er å forandre grunntonene.

C D E F G A B Er grunntonene til C Dur, og formulaen er 1 2 3 4 5 6 7.

C D Eb F G A Bb er grunntonene til C Dorisk, og formulaen blir da 1 2 b3 4 5 6 b7.

En må altså forandre grunntonene i forhold til formula for å endre modus.

En annen måte å skifte grunntone på er f.eks å skifte backinga di, men

det kan vi snakke mer om etter du har skjønt basics.

Både dorisk og miksolydisk er veldig mye brukt i rock.

Hører faktisk de fleste modes på TV, i reklamer, filmer o.l hele tiden,

så å si at det ikke blir brukt er bare tull (no offense.)

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.