Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

radio signal i rør amp


Anbefalte innlegg

Neida, dette har ingenting å gjøre med at rørene kan plukke opp radiosignaler. Det har seg nemlig slik at rørforsterkere har en "mer levende lyd" enn transistorforsterkere, så det du hører er småpraten til de små grønne vesenene som bor i ampen :P (Det finnes også små vesener som bor i effektpedaler - disse småtassene er røde eller blå, noe som mange feilaktig tror har med LED'en å gjøre...)

Første gang jeg opplevde at jeg tok inn østeuropeisk radio på ampen visste jeg ikke om jeg skulle tro mine egne ører (dvs at jeg hadde et teknisk problem), eller om jeg burde ringe legen ("jeg hører stemmer...") ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på gitaren og gitarkabelen som ei antenne(inkludert det som er i mellom innput på amp og gitar)

1. Dårlig skjerma kabel (bruker som oftest å være dette)

2. Kondis som er gåen i inputen på ampen din (brukes for å filtrere vekk signaler med uønskede frekvenser, som f.eks RF), men vet ikke hvor ofte dette forekommer.

Aller oftest er det snakk om dårlig skjerming en plass mellom innput og gitar, hvor noen pedaler også booster dette signalet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her problemet er enhver roadie sitt største mareritt. Endel vanlig rig design og gound loop fixes øker sjansen for å ta inn radio. Greit på øving ikke så kult på stadion med 50 mann som kikker på deg å lurer på hva i helvete som kommer ut av riggen din. To ord - Pete Cornish. Det er en av hovedgrunnene til at folk bruker Cornish. Du får aldri sånne problemer med en Cornish rig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som nevnt er det signallederen som fungerer som en antenne, og rør og transistorer forsterker signalet som kommer inn, uten å bry seg om det er radio eller gitarlyd.

bedre kabler hjelper på den delen av antennen som er utenfor ampen, og på JCM800 med horisontale inputs (som jeg antar det er snakk om her?) er det et par enkle modifikasjoner som kan gjøres på det første gaintrinnet for å gjøre selve ampen mindre sensitiv for RF. etter det første trinnet er ampen lite følsom for RF.

her er en eldre 2203 med vertikale inputs som viser hva som skal til:

312158175.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.