Web Analytics
Gå til innhold
Konnis

Hvordan skal jeg koble en 6505 på et Diezel V212?

Anbefalte innlegg

Vil være sikker på at jeg gjør dette riktig. :P

Har en Peavey 6505 som skal kobles opp mot et Diezel V212R: http://diezel.typo3.inpublica.de/2x12.24.0.html

Bak på Peaveyen ser jeg følgende:

97762_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39145/97762.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Jeg lurer da rett og slett på hvordan jeg skal koble dette for å ikke sprenge høyttalerelementene, antenne 6505 osv. Regner med at de to jackportene på bildet er hvis man skal ha 2 kabinetter, og at jeg kan gå for den første. Regner også med at jeg skal la ohm-switchen på ampen skal stå som den gjør (på 8 ohm), koble høyttalerkabel i porten til venstre (altså, jeg snakker om det jackportparet til høyre på bildet. Den til venstre av de to) og inn i en jackport på kabinettet merket med 8 ohm mono eller noe slikt.

Er jeg på jordet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dytt switchen til 16 ohm og koble til inngangen merket 16 ohm bak på kabinettet. Done. Kan vise deg når du kommer og henter det i morgo :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ohm switch settes til samme som kabinett.

Vet to kabinett skal dem fortrinnsvis være med samme impendanse.

F.ks. 2 stk kab som er 8 ohm gir 4 ohm i paraelell (som det står på amp) og switch settes til 4 ohm.

Om det oppstår feil pga dette gjøres feil (max uflax og spiller på fult) er det normalt ugangstrafo med rør i amp som ryker. Fra gamelt av er Peavey flink til å beskytte ampene sine mot brukerfeil med dioder over alt i utgangstrinnet så man skal være max uheldig om dette skulle skje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppfølgingsspørsmål: Hva er forskjellen på å kjøre ampen på 8 ohm mono og 16 ohm stereo? Får jeg bare brukt et høyttalerelement med mono?

Er det noen lydmessig forskjell på 16 ohm på amp og kabinett, og 8 ohm på amp og kabinett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjell er at elementene kobles i paralell enten i kabinett eller amp.

Altså er en leding mindre ;) Lyden blir det samme.

Men når det er sagt kan et oppsett med med to ledninger gi 'some kind og failsafe' som det heter.

Med kun en ledning og det oppstår brudd i den blir ampen ståenden uten last som da er det værste man kan utsette en røramp for.

Med to ledninger og den ene feiler vil ampen fortsatt se en last - riktinok ikke optimal, men den foretrekker det fremfor ingen last.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.