Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kobling av bryter, står helt fast


Anbefalte innlegg

For første gang på mange år står jeg helt fast på hvordan jeg skal koble en microbryter. Enten har jeg kjørt meg helt fast, eller så har jeg feil bryter.

Vel, regner med at de fleste her fikser dette på strak arm i fylla, så her er forklaringen.

Jeg vil bruke denne bryteren til å velge mellom to pickuper i en gitar. Bryteren har tre posisjoner, og jeg vil ha det koblet slik-

1- den ene pickupen

2- begge pickupene

3- den andre pickupen. Så langt, ikke noe sært i det hele tatt.

Det er det jeg vil kalle en dobbel vender med off- posisjon.

Mikrobryteren jeg har kjøpt av den lokale delepusheren til en vanvittig pris, er slik:

Denne har som sagt tre posisjoner, og kobler slik:

Posisjon 1:

1,3, og 2,4

Posisjon 2:

Off

Posisjon 3

3,5, og 4,6

Jeg har forsøkt å tegne opp både "positiv" brytning, der man kobler sammen, og "negativ", der man kortslutter ledere for å koble ut, men klarer rett og slett ikke å finne ut av dette.

Hjææælp! Skal bruke gitaren på jobb på torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan forstå har du en DPDT on-off-on -type bryter. Hvis så er tilfelle kan den ikke brukes til den til pickupbryterfunksjonen som du ønsker. Du kan bruke den til å velge den ene eller den andre pickupen (med begge av i midtstilling), men ikke begge. Jeg ville tro at de fleste gitarsjapper med respekt for seg selv kan selge deg en "ordentlig" pickup bryter, ala den man vanligvis finner i en Gibson/Fender.

(FYI: En mikrobryter er noe helt annet enn det du har... Det er ikke en bitte-liten bryter, men en type momentær bryter som oftest brukes til posisjonsfølere og slikt)

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg tenker en sen lørdagskveld så må du bryte mot jord for å få til pickupvalg med "en/begge/den andre" ved hjelp av en DPDT on-off-on.

for å bryte mot jord må du styrke eller isolere signalet, sånn at den kortsluttede pickupen ikke laster ned den andre i ytterposisjonene. dermed får du "en/begge/den andre" i stedet for "ingen/begge/ingen".

bufdpdtonoffonimg4413.jpg

pickupene er lengst til venstre, og jacken er til høyre. jord går langs midten, buffre er trekanter og de to motstandene innimellom isolerer pickupene sammen med bufferet. valg av buffer gjøres ut fra hva som er praktisk, veid i forhold til hvor bra det skal låte. dette er altså aktive kretser, som krever strøm ombord. man trenger bare halve bryteren, vist i midten av gullappen.

dette bør funke, men blir det ferdig til torsdag? får du sporet opp en vanlig on-on-on-bryter i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir travelt hvis det må freses hull til 9V-batteri og bygges gig-sikkert kretskort til bufferene til torsdag! :lol:

den vanlige SPDT on-on-on-bryteren som vist i Maurauder-figuren er bedre på alle måter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at jeg hadde oppgitt nok info, og har flere ganger survet over at forumbrukere oppgir for lite informasjon. Nå går jeg i samme fella selv. :blush:

Dette er snakk om en Ibanez Talman, der det sitter en singlecoilpickup fra før, med aktiv elektronikk etter, og så har jeg lyst til å sette inn en piezopickup under stolen i tillegg. Så er da planen at man kan bruke enten den ene eller den andre pickupen, eller begge to samtidig. Det siste er ikke noe hokus pokus, men vanlig på en gitar. Den eh, "lille bryteren" er valgt fordi jeg vil at dette skal være oppunder usynlig, slik at bryteren kan betjenes ved å stappe en finger inn i lydhullet på gitaren. Ellers hadde jeg forsøkt meg på en vanlig gibsontype bryter.

"jobben" på torsdag er vel egentlig ikke kjempekritisk i forhold til denne gitaren, men den hadde passet godt.

Jeg har vært så frekk at jeg har engasjert et forum til, der det også er en mengde dyktige folk,(Vintagegitar.no) og har fått følgende lovende forslag:

Høres ut som en DPDT switch. Du trenger bare bruke den ene siden (1, 3 og 5)

Legg inn jord på 3 og pickupene inn på 1 og 5. Fra 1 og 5 går de videre til volum pot.

I mitterste stilling går begge da direkte til hver sitt pot, mens i stilling 1 og 3 så jordes signalet for respektiv pickup.

Ser ut som en løsning for min del. Er bryteren feil, får jeg bare forsøke å skaffe en annen. Buffere og ting og tang er slik jeg ser det unødvendig. Skulle det vise seg at det ikke er lydmessig kurant å bruke begge samtidig, kan jeg sikkert klare meg med en enkel vender.

I kveld har jeg rigget til et potmeter, koblet opp som en balansekontroll, og så får vi se om det funker. Setter på strenger i morgen.

Tusen takk for engasjementet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... Hvis den piezopickupen også er aktiv må det i verste fall mikses resistivt og AC-kobles. I beste fall kan du slippe unna med å bare koble begge pickupene rett på en SPDT on-on-on bryter (blir som i skjemaet over). Gitarist.no har en liten bryter som kan brukes her (riktignok til gitardelpris... ;)).

Det kan argumenteres for at det bør AC-kobles og mikses - det kommer an på elektronikken som er involvert. Men du kan trolig prøve en enkel direkte kobling uten at noe tar fyr og eksploderer :)

DJ

Edit: Castor endret posten sin mens jeg tastet dette svaret... Jeg kan se potensielle problemer med metoden til Vintagegitar-folket, medmindre jeg ikke skjønner bæret av hva de mener... slik jeg forstår koblingen må du manage pickup-switchingen ved å også passe på volum pottene, og det vil likevel skje ting med nivåene når du switcher.

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke tråden på Vintagegitar.no :unsure:

Problemet jeg tenker på ser du sikkert på skjemaet under (tonekontroll er ikke tegnet inn). Hvis den ene av pickupene er valgt ved at f.eks. 1 og 5 kobles sammen må vol1 stå sånn ca. på midten for at ikke lyden skal bli borte og det vil bli en reduksjon av volumet for den valgte pickupen. Mulig jeg er på jordet m.h.t. tolkning av forslaget i tråden som jeg ikke finner..


pup1
+---MMM---+------------+
| | # vol1
| | #<------+
| 1 o 5 # |
| ---o---+ | |
| 3 o | -+- |
| | -+- +-------> ut
| | |
+---MMM---o------------+ |
| pup2 # vol2 |
| #<------+
| #
| |
-+- -+-

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forslaget virket ikke. Fant det ut når jeg begynte å studere det.

Jeg droppet hele bryteren, og satte som et forsøk inn et potmeter som jeg har koblet opp som en balansekontroll. Det viste seg å være ganske lurt, fordi output fra piezoen er såpass mye høyere enn fra singlecoilen. Skulle jeg ha satt inn bryteren, måtte jeg ha rigget opp volumkontroll på den ene pickupen i tilleg. Nå kan jeg "sette nivået" med singlecoilen, og bare "trimme inn" ønsket mengde diskant fra piezopickupen. Det holder med ekstra knotter på denne gitaren. Det aller beste hadde sikkert vært en mer avansert elektronikk, men det er grenser for hvor mange knotter og penger man skal hive inn i en relativt rimelig kassegitar.

Når jeg blir ferdig, blir det billedtråd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puswitch.jpg

Tidenes dårligste tegning, men man skjønner hva jeg mener. Dette tror jeg i teorien bør fungere bra, at man i utgangspunktet har begge pickuppene koblet direkte på utgangsjacken, og bruker switchen til å fase ut/kortslutte dem i on-posisjonene, og lar dem være som de er i off-posisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn jeg leser figuren til Gnome vil denne være "begge/begge/begge". bryteren er kortsluttet uansett hvilken posisjon den står i, med den ene halvparten på hot-siden, og den andre på jord-siden.

jeg kom på en til måte å gjøre en SPDT (eller DPDT) on/off/on til vanlig "en/begge/den andre"-pickupvelger, ved å bruke en mikrokontroller, noen motstander og kondensatorer, og to JFETer. hvis man bruker overflatemonterte komponenter (for eksempel 10F220 og SST108-feter) får man plass til hele greia limt fast på siden av en vanlig DPDT-bryter. B)

varianten fra vintagegitar (den ligger på den topp-hemmelige DIY-avdelingen) er en "ingen/begge/ingen"-variant, muligens det blir "ingen/begge/hint av den ene" hvis piezoen brukes passivt.

det er nok best med den vanlige on/on/on-bryteren, eller "blend-pot" som CastorFiber har valgt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.