Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy Fra forsterker med ujordet stikkontakt?


hkurt

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det blir betydelig mere støy fra forsterkeren ved tilkobling til ujordet stikkontakt.

Får mere støy fra rør forsterkeren enn transistor forsterkeren, men så har transistor forst. innebygget gate. (line6)

Er det meg som har blitt bortskjemt med den gamle, eller kan det kanskje være noe tull med rør forsterkeren?

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er normalt, har hvertfall samme problemet selv. Jeg bør vel også legge til at det sikkert varierer fra forsterker til forsterker.

Bare litt nyskjerrig, har du jordet eller ikke jordet stikkontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt nyskjerrig, har du jordet eller ikke jordet stikkontakt?

altså, jeg bruker en ujordet kontakt nå. Prøvde med en skjøteledning fra badet(jordet kontakt) og da ble en del støy borte. Jeg er ikke sikker på om det skal være slik.

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, jeg bruker en ujordet kontakt nå. Prøvde med en skjøteledning fra badet(jordet kontakt) og da ble en del støy borte. Jeg er ikke sikker på om det skal være slik.

Vel, kobler du en rørforsterker av god gammel årgang til ugjordet stik og det oppstår en feil på den kan du i værste fall dø av det. Rørforsterkere SKAL kobles til jordet stik. Det står også i brukermanualen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilken akustikk. :-)

Har du utstyret ditt langt fra sikringsskapet i huset, om ikke så er det ikke så vanskelig å få til en jordet stikk.

Det blir helt klart mere støy om du ikke har jordet stikk, spesielt på rørforsterkere (er også litt avhengig av kvaliteten på strømmen du har i huset ditt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kobler du en rørforsterker av god gammel årgang til ugjordet stik og det oppstår en feil på den kan du i værste fall dø av det. Rørforsterkere SKAL kobles til jordet stik. Det står også i brukermanualen....

Veldig klar over detta ja, men har man ikke jordet kontakt så har man ikke jordet kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kobler du en rørforsterker av god gammel årgang til ugjordet stik og det oppstår en feil på den kan du i værste fall dø av det. Rørforsterkere SKAL kobles til jordet stik. Det står også i brukermanualen....

Gamle Fender-amper har jo visstnok en design'feil' som gjør at chassiet bærer en jordfeil, så du får deg en kavring om du holder borti strengene samtidig som du skrur på ampen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man jordet stik i et rom skal alle stik i rommet være jordet. Derfor er det uheldig å benytte skjøteledning fra annet rom som her er gjennomført som en terst. Om kursen til badet er utstyrt med jorfelbryter vl jeg tro dette vil gå bra likevel, men vi vet jo ikke om så er tilfelle.

Om det i forsterker oppstår en feil som leder spenning til jord vil normalt sikring ryke.

Men om jord ikke er koblet vil noe og "henger i løse luften" kan forsterker fortsette og lage lyd og bruker aner ingen fare.

Når bruker tar på deler av metall som er koblet til jord vil brukeren fungere som leder til jord strøm går da gjennom bruker.

I verste tilfelle kan dette jordingpunktet være noe helt annet enn forsterkeren. La oss si man har sko med tykke isolerende såler og f.eks. holder i strengene på gitaren som pga feil i forsterker har spenning på seg og synger i en mikrofon som via miksebord er koblet til jord - zapp.

Genistreken Fender gjorde var å implementere en bryter på baksiden av ampen som gir brukeren anledning til å koble bort jord i forsterkeren som en løsning mot jordingsløkker (støy). Jeg er fasinert av at dem på alle reissue modellene sine fortsatt har denne bryteren montert - men dog heldigvis ikke koblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.