Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Korleis er din spelestil?


ErlendDL

Anbefalte innlegg

Tittelen seier vel mykje.

Kva for ein kjend bassist vil du samanlikne spelestilen din med?

Tenkjer ikkje så mykje på om du er like god, kun på val av teknikk, basslinjer, osv.

Det er heller ikkje meint som ein "kven er den beste bassisten"-tråd.

Tenkte det kunne vere interessant å finne ut kva type bassistar som finst her på forumet.

Kan begynne sjølv. Eg er ingen Wooten eller Miller, for eg kan omtrent ikkje slappe. Eg er ikkje like "travel" som f.eks. Geddy Lee og John Myung. Er ingen Jaco Pastorius, kan ikkje spele solo for fem flate øre og har såvidt tatt på ein fretless...

Som sagt, har ingenting med ferdighetsnivå og gjere, når ingen av dei til knærne, men er vel kanskje ein Mike Porcaro eller Lee Sklar-type bassist. Speler sjeldan ekstremt fort, prøver å leggje inn små licks og fills for å gjere ting meir interessant. Føl dykk fri til å rette på meg dersom de meiner at eg har heilt feil inntrykk av nokon av bassistane eg nevnte.

Kven meiner du at du ligner på i spelestil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassinga mi har jeg stjålet fra så mange, John Paul Jones, Paul McCartney, Sting, Rick Danko, Steve Harris, Doug Pinnick... På gitaren er jeg kanskje litt Keith-aktig på rytmen, men mer vil jeg ikke sammeligne meg med gode gitarister :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror stilen min er en blanding av de typiske indierock-bassistene (tenk Cake og Arctic Monkeys) og punkbassistene (kanskje spesielt Mike Dirnt), ispedd en liten dose av Flea og Steve Harris.

Spiller mye forskjellig musikk, og har ulik spillestil til ulik musikk, men det viktigste for meg er at jeg spiller tight, og at jeg spiller noe som høres bra ut og som jeg synes er gøy å spille. I noen tilfeller innebærer dette grunntonepumping, mens i andre tilfeller betyr det mye mer funky spilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller jo egentlig gitar (sånn greie med 6 tynne pinglestrenger, ligner på en bass men er tydeligvis laget for å kunne brukes av barnehender :P ), men innimellom spiller jeg litt bass også. Da blir det akkorder (går alldeles fint å spille akkorder, ja) og masse vreng + delay. Skikkelig tøff lyd, men det er vel helst for å skjule at jeg er en dårlig bassist... La oss håpe at ingen kjente bassister spiller slik jeg gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig Flea innspirert vill jeg si, men jobber litt med egen teknikk. Men nå har bass blitt enda kjekkere å spille på etter jeg fikk G&L. Liker veldig godt slapping, men alltid digg med "fingerwalking", men plekter har jeg alldri likt å bruke på verken gitar eller bass, og bruker det kun vist jeg skal prøve å kopiere en sang helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus Miller og Jaco Pastorius er vel de som har preget spillestilen min mest opp igjennom, + en god dæsj Motown. Nå har jeg ikke teknikk lenger til noe særlig Miller/Pastorius-rff, men Pino Palladino tror jeg har påvirket meg endel de siste årene. Spille mye mindre enn før, mer opptatt av det skal være smakfullt. Om jeg har lykkes med det er et annet spørsmål... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De jeg føler jeg har henta mest fra må vel være Louis Johnson, Nathan Watts, Verdine White, Larry Graham, Marcus Miller, Rocco Prestia (linjene og grooven, ikke teknikken) og til dels John Myung (som jeg heller ikke har henta teknikk fra, bare inspirasjon musikalsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel, etter å ha tenkt meg litt om så tror jeg stilen min begynner å nærme seg Eddie "EdBass" Jackson fra Queensryche, Ikke en alt for travel bassist som egentlig kan mer, men ser ann sjangeren på hvor aktiv bassisten kan være. Tonalt så merker jeg at min ultimate tone er ganske nær den tonen EdBass bruker rundt live på "Mindcrime at the moore" DVD'en.

Jeg er ikke så nazi på det med plekter lenger, og bruker det gjerne om det passer sang og uttrykk, noe som og gjelder for EdBass.

Men jeg har og stjålet mange ideer fra Billy Sheehan, som f.eks det å bruke pickupene med heldekkende cover som en rampe for fingrene, Samt høyrehånden min har en veldig Steve Harris'sk tilnærming til det, men føler og at jeg ikke har helt 100% kontroll på den lenger, så det må jeg jobbe med.

Trenger et rockeband der jeg kan slippe Geddy Lee'en/John Entwistle'en i meg ut igjen, det passer ikke helt i de 2 nåværende bandene, hehe.

Så det er vel egentlig ikke bare 1 bassist jeg har stjålet teknikk fra, jeg har stjålet litt fra mange, så jeg har nok min egen greie gående, hehe.

Men igjen, Fills og løp har jeg nok stjålet litt fra Billy Sheehan og live Jari Kainulainen, mye kjapt og halvteknisk.

Men, vil aldri kalle meg en god bassist, så det meste blir nok ikke helt ultimate forsøk.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hører selv når jeg har gjort opptak at jeg er utrolig inspirert av Steve DiGiorgio, selv om jeg ikke bruker fretless enda;p

men selvsagt er det jo hentet inspirasjon fra Harris og Myung. Men mest DiGiorgio :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mitt bassforbilde er gode gamle Macca (Paul McCartney). Jeg liker å lage snedige basslinjer som gjerne har sin egen lille melodi, mens andre ganger kan jeg også være veldig minimalistisk.

Siden jeg er tidligere gitarist, har jeg funnet ut at jeg spiller mest tight med plekter. Det krever mer øving å "fingre" skikkelig, f.eks. i en kjapp låt hvor bassen ligger på grunntone og pumper 8. deler.

Men siden mitt forbilde også brukte mye plekter, er alt i orden ;-)

Endret av Bukowski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.