Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp og salg


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Jeg poster dette her, fordi dette er den mest besøkte delen av forumet, og vil derfor nå flest brukere.

Vi som modererer for dere, bruker uforholdsmessig mye tid på å moderere "Kjøp og salg". Grunnen er at det er mange som bryter reglene vi har satt opp.

Reglene er laget slik at annonsene skal bli effektive, og føre til det de er ment som, nemlig et kjøp, eller et salg.

Vi som har vært her en tid, vet at annonser/tråder som ikke oppfyller de reglene vi har satt, fort utvikler seg til flere sider med småprat og unyttige diskusjoner, i stedet for det som er hensikten.

Det er to ting jeg ønsker at vi diskuterer i denne tråden.

Det ene er kravet om at man er aktiv bruker, det vil si at man har postet i andre deler av forumet. Det kan virke urettferdig, fordi det er mulig å lese masse i forumet og dermed bruke det, uten at det blir registert. Vi har satt kravet om "aktivitet" ut fra den statistikken vi enkelt kan få tak i, nemlig antall poster. Noe av hensikten med "kjøp og salg" er at det skal være trygt å handle med medlemmer, og vi ønsker å utelukke medlemmer som registrerer seg kun for å selge. Poster man, får man plutselig et slags rykte å ta vare på, og det er i seg selv en sikkerhet for mange.

Derfor- Spørsmål nummer en:

Er det urimelig at vi sletter tråder der brukeren kun har poster i kjøp og salg, uten videre PM og andre teknikker for å minne medlemmet om reglebrudd? All slik oppfølging tar nemlig ganske mye tid.

Videre- vi har fire enkle kriterier for hva en tråd skal inneholde i første post. Sjekk gjerne selv i den tydelige headeren på forumet.

Grunnen er veldig enkel, som allerede nevnt, mangler det noe, blir det en "småprat-tråd", og erfaringsmessig blir det det, og ikke et salg. Eller kjøp, for den del.

Vi har hatt litt vondt for å slette tråder som ikke oppfyller kravene fullt ut. Ulempen er at modereringen vi gjør i stedet for tar mye tid, uten at det føles så meningsfylt for oss som modererer.

Dette er en gratistjeneste, den er viktig for forumet, fordi den drar til seg trafikk.

Den som poster, kan da egentlig bare ha det så godt hvis man lager dårlige salgs/kjøpstråder, men problemet er altså at forumet fylles opp av "småprattråder", noe vi tror at potensielle kunder ikke bryr seg noe om å lese.

Spørsmål nummer to:

Er det urimelig at vi uten videre forklaring sletter tråder der brukeren ikke oppfyller de fire enkle kravene vi stiller? Det bør egentlig ikke være veldig vanskelig.

Ønsker man en auksjon, kan man bruke QXL. Vi har erfaring med at denslags funker dårlig i et forum.

Jeg skal se om jeg får laget en poll i morgen. Akkurat nå skal jeg lodde litt.

Synspunkter mottas med takk. Det er dere som bruker forumet som innehar fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Følg de oppsatte reglene. Det bør være slik at de som poster en annonse bør være bruker med et visst antall innlegg (som du sier på grunn en viss sikkerhet). Reglene er helt greie, så det skal ikke være noen grunn til at de ikke overholdes. Poster som ikke oppfyller kriteriene bør slettes uten mer om og men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nettop har benyttet meg av "Kjøp og salg" -forumet (som kjøper av annonsert vare) slenger jeg meg på og sier at hverken punkt en eller to er urimelige.

Hvis selgere og kjøpere er flinke til å lage annonsene (første post i tråden), som beskrevet i reglene, så burde vel det hele funke glattere for både brukere og moderatorer.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på Kjøp&Salgs-forumet har tatt seg opp det siste året pga en del bra tiltak.

Men veldig ofte så ser jeg at det er en del moderatorer som tar alle reglene altfor bokstavelig og pirker på selgerene gang etter gang.

En av de tingene er prisantydning. Det er jo greit for kjøpere å få en prisantydning. Men det er faktisk veldig mange selgere som rett og slett ikke vet hvor mye de kan ta for produktet som de selger, der er det maange faktorer som spiller inn. Og mange av dem nevner i disse annonsene "Bud mottas med takk" eller at man blir nærmere enig om pris når interessen hopper seg opp.

Ikke meningen å være pirkete, men det er bare en ting jeg har lagt merke til som ofte irriter selgere som ellers har greie annonser med gode beskrivelser ol som lar kjøperene komme med egne prisforslag og bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er HELT rimelig at kun aktive brukere får selge varer i kjøp & salg. Jeg ser på Gitarnorge som et community, der vi er mange kompiser som kan selge gear til hverandre til greie priser, og hvis du ikke er en del av communitiet, synes jeg ikke man skal få lov til å benytte seg av det. Slikt har man finn.no til!

Det at det er mange tråder som ikke følger guidelines synes jeg er ganske idiotisk. Hvis en tråd ikke inneholder riktig informasjon, slett den uten videre, da vil personen som prøver og selge noe, forstå det, og må legge litt mer tid i å lage tråden på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er veldig hårsår mot spam og setter stor pris på jobben dere gjør med å holde dem av forumet. Slett i vei sier jeg. Reglene står midt i synet på dem som bryr seg med å lese, og jeg er enig i begrunnelsen med hvorfor man ønsker kun aktive postere på denne delen av forumet.

Eneste jeg ser av og til når jeg skal selge noe selv er at jeg kan jeg være usikker på pris. Og jeg har kommet til at jeg ikke liker at den type poster havner på det vanlige forumet da jeg opplever noen av dem om som skjulte salgsannonser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fjernet til slutt muligheten til å poste i kjøp og salgstråder på HRI for å slippe å modderer den delen. Da fungere det mer som classifieds. Ikke det at vi moddererer stort uansett.....

Ok ellers har jeg ingen preferanser i forhold til hvordan dere gjør det her asså, bare ment som et innspill til diskusjonen. Prøver å holde meg unna den delen ellers får jeg bare GAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på Kjøp&Salgs-forumet har tatt seg opp det siste året pga en del bra tiltak.

Men veldig ofte så ser jeg at det er en del moderatorer som tar alle reglene altfor bokstavelig og pirker på selgerene gang etter gang.

En av de tingene er prisantydning. Det er jo greit for kjøpere å få en prisantydning. Men det er faktisk veldig mange selgere som rett og slett ikke vet hvor mye de kan ta for produktet som de selger, der er det maange faktorer som spiller inn. Og mange av dem nevner i disse annonsene "Bud mottas med takk" eller at man blir nærmere enig om pris når interessen hopper seg opp.

Ikke meningen å være pirkete, men det er bare en ting jeg har lagt merke til som ofte irriter selgere som ellers har greie annonser med gode beskrivelser ol som lar kjøperene komme med egne prisforslag og bud.

Det er ikke urimelig at selger gjør litt research selv før han skal selge. Det er heller ikke noe problem å lage en tråd i egnet forumavdeling for verdivurdering.

Det finnes, som Castor sier, andre egnede nettsteder hvor man kan legge ut utstyret med budrunde.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er HELT rimelig at kun aktive brukere får selge varer i kjøp & salg. Jeg ser på Gitarnorge som et community, der vi er mange kompiser som kan selge gear til hverandre til greie priser, og hvis du ikke er en del av communitiet, synes jeg ikke man skal få lov til å benytte seg av det. Slikt har man finn.no til!

Det at det er mange tråder som ikke følger guidelines synes jeg er ganske idiotisk. Hvis en tråd ikke inneholder riktig informasjon, slett den uten videre, da vil personen som prøver og selge noe, forstå det, og må legge litt mer tid i å lage tråden på nytt.

Men deretter igjen, går vi som er aktive på forumet glipp av noe bra utstyr som kan bli postet av en mindre aktiv bruker. Så på en måte så begrenser det en del goder for oss også.

Spesielt nye brukere som ønsker å kjøpe utstyr her på forumet, som en del av oss prøver å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fjernet til slutt muligheten til å poste i kjøp og salgstråder på HRI for å slippe å modderer den delen. Da fungere det mer som classifieds. Ikke det at vi moddererer stort uansett.....

Ok ellers har jeg ingen preferanser i forhold til hvordan dere gjør det her asså, bare ment som et innspill til diskusjonen. Prøver å holde meg unna den delen ellers får jeg bare GAS.

Dette er igrunn en god idé, men det utelukker jo også muligheten for å oppdatere tråden, for så å bumpe?

Ofte jeg legger til, fjerner og endrer produkter/priser på ting jeg selger, og da liker jeg å ha muligheten til å bumpe for å gjøre folk oppmerksomme på det.

Kanskje bare trådstarter skal kunne poste i egne salgstråder, det kunne kanskje vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke urimelig at selger gjør litt research selv før han skal selge. Det er heller ikke noe problem å lage en tråd i egnet forumavdeling for verdivurdering.

Det finnes, som Castor sier, andre egnede nettsteder hvor man kan legge ut utstyret med budrunde.

Det finnes også andre nettsider der man kan selge gitarutstyr. Da kan vi jo veldig grovt sett legge ned hele Kjøp&Salg.

Spesielt nå som vi har delt inn KS-forumet i flere deler, så kan man ta det litt mer med ro da man har god system og orden allerede.

Folk som leker moderatorer er mye mer spam enn gode annonser uten prisantydning.

Angående det med bumping. Folk har ofte mye spørsmål som andre kan få nytte av.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kjøp og salg skal begrenses til kun aktive brukere, frykter jeg at folk som vil bruke den delen av forumet (men ikke kan) lager unødvendige posts, og skriver teite innlegg bare for å få flere innlegg, som bare vil føre til mer moderasjon igjen. Men jeg kan jo selvfølgelig ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fjernet til slutt muligheten til å poste i kjøp og salgstråder på HRI for å slippe å modderer den delen. Da fungere det mer som classifieds. Ikke det at vi moddererer stort uansett.....

Ok ellers har jeg ingen preferanser i forhold til hvordan dere gjør det her asså, bare ment som et innspill til diskusjonen. Prøver å holde meg unna den delen ellers får jeg bare GAS.

Ta deg en tur innom der da vel, har en EBMM Axis til salgs der.

Mener du har noen EVH`s? Da er jo en Axis fin som backup f.eks :D

O.T: Slett alle poster som ikke følger reglene uten forvarsel.

Klarer man ikke lese reglene får man ikke poste, enkelt og greit.

Er greit at man må ha en viss aktivitet på forumet for å poste i Kjøp og salg delen.

Har hatt mange greie salg der fordi vi som har vært på forumet en stund føler vi kan stole på hverandre og det gjør ting mye enklere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.