Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bli raskere?


Onizuka

Anbefalte innlegg

Bare glem å lære deg å spille raskt! Lær deg å spille jevnt og tight! Så kommer hastigheten av seg selv. Det vanskeligste er å følge en metronom stilt inn på lav hastighet, mens du spiller "lix" som i teorien skulle gått fort. Da lærer du å følge bandet ditt også.. Nok av folk som tenker at spiller jeg fort nok, er jeg flink..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er et intervju som jeg fant på nettet av Bent Patey og Staffan William Olson: STAFFANS OPPSKRIFT PÅ HVORDAN MAN BLIR EN PLEKTERDJEVEL

Plekterteknikk er et tilbakevendende tema og en kilde til frustrasjoner for mange gitarister. Her er en metode som kan være til hjelp. Jeg har bevisst unngått å bruke noter og tabulatur.

Du trenger:

1. En gitar. Akustisk eller elektrisk.

2. Et plekter.

3. En metronom.

Og husk på to ting:

1. Rom ble ikke bygget på én dag.

2. Det er gøy å spille fort.

Advarsel: Øving kan, i likhet med røyking, gi alvorlig helseskade. Jeg har aldri vært plaget av seneskjedebetennelse eller lignende belastningsskader, men jeg kjenner MANGE som har fått det. Du er herved advart. Ta en pause hvis det gjør det minste lille vondt.

Dette skal dreie seg om alternate picking, altså at plekteret starter med et nedslag, fortsetter med oppslag, ned, opp osv. Alle de betonede taktslagene (de tonene som sammenfaller med at du tramper takten, eller at metronomen sier «pip») spilles med nedslag. Resten, «og-ene», spilles med oppslag. All form for «sweeping», altså ned-ned eller opp-opp ved strengeoverganger er STRENGT FORBUDT.

Rytmen i disse øvelsene er som følger:

Taktarten er fire fjerdedelstakt.

Metronomen slår fire slag i takten, altså fjerdedeler.

Åttendeler er å spille to toner på hvert slag - åtte i takten.

Sekstendeler er å spille fire toner på hvert slag - seksten i takten.

Start metronomen i et moderat tempo - f.eks. 80. Det betyr at den sier «pip» 80 ganger i minuttet. Dette er fjerdedeler.

Spill åttendeler på åpen G-streng. Start med nedslag. Spill en hel takt (fire slag), og avslutt med et nedslag på éneren i takt to. Du har nå spilt ni toner.

Nå går vi rett over på hardere stoffer - sekstendeler. Det er dobbelt så fort - fire toner på hvert slag. Spill en hel takt med sekstendeler, og avslutt med éneren i neste takt. Du har nå spilt sytten toner.

Sett så sammen dette i en loop bestående av én takt med åttendeler - én takt med sekstendeler - én takt med åttendeler - én takt med sekstendeler etc. Avslutt med et nedslag etter åtte takter - eller før krampa tar deg.

Dette mønsteret med en takt åttendeler, en takt sekstendeler, tilbake til åttendeler etc. skal brukes i alle de følgende øvelsene.

Først må du finne ut hvor fort du kan spille tremolo på åpne strenger, altså med kun høyrehånden. Spill f.eks. på G-strengen. Åttendeler - sekstendeler etc. I bpm=80 skulle det være piece of cake for de fleste gitarister. Øk tempoet gradvis, til du merker at du ikke har helt kontroll. Gå litt tilbake i tempo, til du kan spille kontrollert uten å spenne deg altfor mye.

Dette er ditt makstempo. Du kan i rimelighetens navn ikke spille fortere med begge hendene enn med bare høyrehånden på åpen streng (legatoteknikk unntatt).

Nå legger vi til venstre hånd. Legg hånden i 5:e posisjon, dvs. pekefingeren (1:e finger) på 5:e båndet, langfingeren (2:e finger) på 6:e båndet osv. Spill nå følgende på B-strengen: 1-2-4-2. Dette loopes og spilles som en takt med åttendeler, en takt med sekstendeler etc. Hvis du har gjort riktig, blir det tonene E-F-G-F. Begynn sakte, med metronomen på 60, og øk tempoet gradvis.

Neste figur er 1-3-4-3. Litt vanskligere. Kombinasjonen ringfinger og lillefinger er vrien, så du ender sannsynligvis opp på et litt lavere makstempo. Deretter kan du prøve 1-2-3-4 og 4-3-2-1. Prøv dette på andre strenger enn B-strengen, og i andre posisjoner. Ikke trykk hardt med venstrehånden; spill lett og kort.

Da går vi videre til det aller vanskeligste: å skifte streng. Vi starter med to strenger, f.eks. G og B. Spill i 5:e posisjon de første 5 tonene i en C-durskala (C-D-E-F-G). C og D faller på G-strengen, og E-F-G på B-strengen. Spill følgende loop: C-D-E-F-G-F-E-D, med fingersetningen 13-12421-3. Husk rytmen med åttendeler og sekstendeler. Spill figuren én gang sakte, to ganger dobbelt så fort, én gang sakte, to ganger dobbelt så fort etc.

Neste øvelse blir å spille de første fem tonene i en e-mollskala (E-F#-G-A-B-A-G-F#). Vi er fortsatt i 5:e posisjon, men denne gangen på B- og E-strengen. Fingersetningen blir da 134-131-43. Dette er vanskeligere enn den forrige øvelsen, av to grunner: Vi er nødt til å bruke ringfingeren og lillefingeren sammen, og plekterets bevegelser blir annerledes. Hver gang du skifter streng, må du først hoppe over den nye strengen med plekteret og slå an den fra «utsiden». Dette forutsetter at du spiller alternate picking og alltid starter med nedslag. I denne øvelsen er det fristende å jukse med en liten sweep, altså to nedslag eller oppslag etter hverandre. Ikke gjør det. Du vil takke meg senere.

Så kan du bygge videre til flere strenger, skalaer over alle seks strengene etc. Husk bare:

Én takt åttendeler - én takt sekstendeler.

Begynn sakte - øk tempoet gradvis.

Ta regelmessige pauser for å unngå skader.

Og sist men ikke minst: Nyt den pirrende og litt undergroundaktige følelsen av å holde på med noe så POLITISK UKORREKT som å spille fort på gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare glem å lære deg å spille raskt! Lær deg å spille jevnt og tight! Så kommer hastigheten av seg selv. Det vanskeligste er å følge en metronom stilt inn på lav hastighet' date=' mens du spiller "lix" som i teorien skulle gått fort. Da lærer du å følge bandet ditt også.. Nok av folk som tenker at spiller jeg fort nok, er jeg flink..[/quote']

Såklart må han lære seg å spille raskt. Hver eneste lille ting du ikke kan drar deg ned som gitarist. Såklart skal man ikke bare konsentrere på speed, men om du ikke har øvingsrutiner som omfatter speed også kommer du til å treffe grensen din ganske raskt. De naturlige begrensingene kroppen har må brytes for å oppnå farten som feks malmsteen og gutta har, men ja; det er viktig å øve på andre ting også.

Tenk bare på verdens beste gitarist: Django Reinhardt. Han spilte tight som faen. Han hadde nydelige harmonier, men han var i stand til å rippe akkurat når det måtte passe ham, og slik fart oppnår man bare ved å sette av tid til å øve på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at vi har flere Django fans her inne og :D Min gitarhelt iallefall ;) Men som sagt før, finnes vel ingen "verdens beste gitarist". Og det ser ut som at hver gang noen nevner noe med at en gitarist e best, så oppstår det en laang diskusjon på emnet. Tenkte eg skulle komme dokkar alle i forkjøpet og forhindre det før det eventuelt skjedde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, metronom er ikke dumt, hvis du er helt i begynnerstadiet så kan du jo kjøpe "Rock Discipline" DVD`en av John Petrucci, den dekker en god del ting. I alle tilfeller må du sette deg gradvis høyere og høyere mål, ikke si "Vel, i dag skal jeg klare slutt spille 16-deler i 300bpm", når du ligger vanligvis på 200. :D Ellers så er det lurt å gjøre forskjellige kombinasjoner, ta for eksemepel et tilnærmet kromatisk mønster på gitarhalsen, 4-toner per streng, og jobb deg fra streng til streng og oppover halsen, så gjør du det samme med 3-toner per streng, også videre med ulike variasjoner...Slik unngår du å sette pickinghånden din fast i et mønster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring, så er det gjerne høyrehånden (hvis høyrehendt) problemet med hurtighet ligger og derfor velger jeg å fokusere på denne.

Mange vil forholdsvis lett opparbeide seg evne til å plektre hyperfort på en streng ad gangen, men der det som regel skjærer seg er når man skal skifte fra en streng til en annen i et løp. Økonomi-plektring er jo et alternativ, men hva om man ønsker å bli god på alternerende plektring?

Slik jeg ser det er løsningen på dette såre enkel: Øv mer på strengeskiftbevegelsen! En måte å tilnærme seg dette på er selvfølgelig å gjøre som jeg selv har gjort, nemlig å forvise all sweeping ut på gangen og således tvinge meg selv til å spille arpeggioer alternerende, men en litt mindre radikal tilnærming, ved å begrense alt.-plektringpurismen til en definert økt om dagen, skulle også kunne gjøre nytte.

En slik økt bør rimeligvis omfatte mest mulig øvelser der man hovedsaklig spiller en tone per streng, for eksempel arpeggioøvelser, det være seg med eller uten involvering av venstrehånden. Selv liker jeg å øve med åpne strenger, en streng=ett anslag (eadghehgda...osv), 16-deler, da dette gir meg muligheten til å konsentrere hundre prosent om plektringen.

En annen øvelse er å spille de fire første 16-delene på lave E, de fire neste en tone per streng ADGH, de fire neste på høye E, de fire neste en tone per streng HGDA, upprepa. Dersom noen ikke forstår denne, så kan jeg forsøke å forklare det annerledes, men med litt konsentrasjon skulle de fleste kunne klare brasene.

Dette er selvsagt ikke noe vidunderkur, man må selvsagt dedikere seg til oppgaven og ta tiden til hjelp, men jeg har ihvertfall fått utbytte av det og opplevd svært god fremgang, så jeg vil i høyeste grad anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin en feit solo!!!

Bruk et tabprogram (feks powertab)

halver farten på sangen..

Øv in soloen i den farten...

Og stig med 10 og 10...

Altså: Hvis sangen går i 250 halverer du den til 125. øver inn sakene på 125 perfekt, også når du kan det perfekt øker du med 10 osv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel' date=' metronom er ikke dumt, hvis du er helt i begynnerstadiet så kan du jo kjøpe "Rock Discipline" DVD`en av John Petrucci, den dekker en god del ting. I alle tilfeller må du sette deg gradvis høyere og høyere mål, ikke si "Vel, i dag skal jeg klare slutt spille 16-deler i 300bpm", når du ligger vanligvis på 200. :D Ellers så er det lurt å gjøre forskjellige kombinasjoner, ta for eksemepel et tilnærmet kromatisk mønster på gitarhalsen, 4-toner per streng, og jobb deg fra streng til streng og oppover halsen, så gjør du det samme med 3-toner per streng, også videre med ulike variasjoner...Slik unngår du å sette pickinghånden din fast i et mønster...[/quote']

Er denne DVDen :http://www.europesheetmusic.com/more.asp?Ref=76405

mest for gode gitarister (viderekommende) eller for oss ikke fullt så viderekommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sånn midt imellom kanskje, den fokuserer mye på hvordan du forbedrer teknikk, og han viser mange forskjellige øvelser, DVD`en er veldig pedagodisk i den forstand at ha viser noe enkelt for så å vise noe litt mer vanskelig osv. I tillegg viser han litt akkorder og snakker om oppvarming. Den er god for alle som ønsker bedre teknikk, og å gjøre spillet sitt mer interessant. Jeg gav den til en begynner som jeg kjenner da jeg ikke hadde bruk for den, og han liker den veldig godt...Anbefalest! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale metronom, med litt øving hver dag kommer man fort opp i hastighet. Ikke at hastighet er det viktigste for en gitarist, men det er ett flott våpen å ha i arsenalet.

Jeg var innom Rock disipline og snappet med meg øvingsteknikken der, det har gjort susen for meg ihvertfall.. etter forholdsvis kort tid klarer jeg nå å spille Sekstendeler på 200bpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.