Gå til innhold
gitarfreaken

Problem med intonering

Anbefalte innlegg

En hals kan "slå seg", men det høres usannsynlig ut med den gitaren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare nevne at på Fender gitarer og basser skal neckpickupen brukes under intonering.

Hvorfor det blir feil med bridge pickup vet jeg ikke,men kan bekrefte at det er tilfelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare nevne at på Fender gitarer og basser skal neckpickupen brukes under intonering.

Hvorfor det blir feil med bridge pickup vet jeg ikke,men kan bekrefte at det er tilfelle.

Det er nok riktig. Man merker det også ved stemming av gitaren, at den er lettere å stemme med tuner når man bruker hals-pu. Har sikkert med frekvenser, overtoner og greier å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant. Jeg har alltid brukt bridge pickup. Da har jeg lært noe nytt i dag også. Gjelder dette for andre type gitarer også kanskje? Ibanez, Jackson?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en Strathals sitter skjevt montert er det en enkel sak å fikse sjøl.

Slakk strengene, og skru løs halsen, men hold den på plass.

Så strammer du begge E-strengene slik at du kan se at begge ligger riktig i forhold til halsen.

Hold halsen i den posisjonen mens du skrur inn skruene i halsfestet på nytt.

Det er en veldig enkel metode som faktisk virker.

Hvis selve halsen har slått seg skjev er det en helt annen sak.

Da bør den tas med til gitardoktoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg har skiftet strenger på gitaren og fant ut at jeg skulle intonere den fordi den har blitt veldig sur fra rundt 5. bånd og oppover. Men jeg har fått et lite problem. Jeg har fint klart å intonere men jeg sliter med lav E og G. Problemet er at de to strengene er for sharp (for lys), spesielt lav E, og jeg får ikke til å skru mer pga den intoneringsskruen er skrudd så langt tilbake som mulig. Hvordan skal jeg løse dette?

Har en fender strat custom, om dette skulle ha noen betydning.

Hadde samme problem på min strat med US-tremolo. Lav E var for høy i 12 bånd. Jeg filte vekk enden på det stykket som stengene kommer opp igjennom. Kunne da forlenge stregnelengden. Jeg løste problemet på den måten, men når en service mann fra Fender senere så hva jeg hadde gjort lo han litt og sa det ikke er nødvendig. Han justerte høyden på pickupene. Jeg vil tro han justerte de ned som gir mindre magnet påvirkning og derfor mer svinginging som igjen gir lavere tone. Ellers tror jeg det er viktig å se litt bort fra 0-bånd ved intonering. Bruk 2 og 14. Sjøl liker jeg godt å bruke 17 og 19 for å kontrollere. Pass på å ikke presse streng helt ned i treverket/halsen. Det blir en altfor høy tone. Legg på normalt press som du bruker når du spiller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.