Gå til innhold
gitarfreaken

Problem med intonering

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har skiftet strenger på gitaren og fant ut at jeg skulle intonere den fordi den har blitt veldig sur fra rundt 5. bånd og oppover. Men jeg har fått et lite problem. Jeg har fint klart å intonere men jeg sliter med lav E og G. Problemet er at de to strengene er for sharp (for lys), spesielt lav E, og jeg får ikke til å skru mer pga den intoneringsskruen er skrudd så langt tilbake som mulig. Hvordan skal jeg løse dette?

Har en fender strat custom, om dette skulle ha noen betydning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at du forteller hvilken gitar det er :)

Sur fra 5.bånd og oppover høres ut som du trenger en liten trussrodjustering.Du kan sikte langs halsen og se om den buer opp eller nedover.Den skal være littegrann salrygget.Du kan også holde ned første bånd med venstre tommelfinger,og 21/22 bånd med høyre tommel,og strekke høyre langfinger opp til 7.bånd og kjenne om det er klaring mellom strengen og det 7.båndet.Det skal være ca.en kredittkorttykkelse eller litt mindre.

Det kan også være tremoloen som er for slakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint at du forteller hvilken gitar det er :)

Sur fra 5.bånd og oppover høres ut som du trenger en liten trussrodjustering.Du kan sikte langs halsen og se om den buer opp eller nedover.Den skal være littegrann salrygget.Du kan også holde ned første bånd med venstre tommelfinger,og 21/22 bånd med høyre tommel,og strekke høyre langfinger opp til 7.bånd og kjenne om det er klaring mellom strengen og det 7.båndet.Det skal være ca.en kredittkorttykkelse eller litt mindre.

Det kan også være tremoloen som er for slakk.

Takk for svar. Jeg trodde skjev hals kun forårsaket unødvendig klirrelyd.

Så de intoneringsjusteringene jeg har gjort er muligens forgjeves? Skal jeg bare la det være som det er og så prøve å justere truss roden? Det å holde ned 7. båndet med langfingeren samtidig som jeg hadde tommelen på 22. båndet klarte jeg ikke. Klarte å strekke langfingeren til 10. båndet, maks.

Når jeg ser langs halsen så ser jeg at halsen buer nedover, så da er kanskje ikke det problemet, eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var selvfølgelig 9.bånd jeg mente. :wub: Du kan også bruke en capo på 1.bånd.

Men hvis du ikke plages med klirrelyd er nok halsen ok.

Men har du strekt strengene skikkelig etter at du monterte dem?Det er veldig viktig å gjøre.

Det er helt sikkert ikke noe galt med gitaren,men du har nok justert deg "ut på jordet" på et eller annet vis.

Prøv å strekk strengene skikkelig flere ganger og stem alle strengene med hjelp av en tuner mellom hver "runde".

Så sjekker du intoneringen igjen.Hvis det ikke blir bedre,kan det noen ganger hjelpe å bytte ut strengene igjen.

Standardjusteringene til Fender finner du her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var selvfølgelig 9.bånd jeg mente. :wub: Du kan også bruke en capo på 1.bånd.

Men hvis du ikke plages med klirrelyd er nok halsen ok.

Men har du strekt strengene skikkelig etter at du monterte dem?Det er veldig viktig å gjøre.

Det er helt sikkert ikke noe galt med gitaren,men du har nok justert deg "ut på jordet" på et eller annet vis.

Prøv å strekk strengene skikkelig flere ganger og stem alle strengene med hjelp av en tuner mellom hver "runde".

Så sjekker du intoneringen igjen.Hvis det ikke blir bedre,kan det noen ganger hjelpe å bytte ut strengene igjen.

Standardjusteringene til Fender finner du her

Jeg har faktisk aldri vært så veldig nøye på å strekke ut strengene. Er egentlig dette så sykt viktig? Men kan dette løse problemet med intonering når dette skyldes ubalanse mellom lengden fra 12 bånd til bridge og 12 bånd til den hvite greia (nuten eller hva den heter).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri vært så veldig nøye på å strekke ut strengene. Er egentlig dette så sykt viktig? Men kan dette løse problemet med intonering når dette skyldes ubalanse mellom lengden fra 12 bånd til bridge og 12 bånd til den hvite greia (nuten eller hva den heter).

Å strekke strengene eller ikke bør ikke ha noen innvirkning på intonasjonen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja,faktisk har jeg opplevd dette flere ganger.Det første jeg gjør etter å ha satt på strenger,er å strekke dem,og strekke dem igjen,stemnme gitaren,strekke srengene,stemme,osv.

Og når det gjelder intonering plagdes jeg mye tidligere,kanskje fordi jeg ikke strekte strengene skikkelig.Jeg havnet i den situasjonen du er i nå,det var ikke mere å skru på.

Så jeg fjernet strengene og begynte på nytt.

En annen ting som kan være lurt er å slakke strengene når du justerer intoneringen,og så stemme dem opp igjen etter at du har justert.

Avstanden mellom nut og 12. bånd er konstant.Men avstanden mellom 12.bånd og sadel kan justeres.Hvorfor?Det skulle jo kunne være en fast avstand der også?Hva er det som gjør at denne avstanden må justeres individuelt for hver streng?Og når du ser på sadlene så er de plassert litt i "hytt og pine"i lengderetningen,det er ikke noe fast eller logisk mønster.Hvorfor??

Det er kanskje ikke sikkert at hele lengden av strengen er med på å vibrere,eller er aktiv,og dette vil variere etter hva slags tykkelse og kvalitet det er på strengen,og hva slags tilstand den ellers er i.Strengen kan bli litt deformert der den går over sadelen,den gjør jo en 90 graders sving rundt sadelen.(På den andre siden,over nøtta,danner den bare en liten vinkel.)

Så derfor mener jeg det hjelper å strekke strengen skikkelig,for å myke opp området ved sadelen og gjøre det passive området mindre.

Håper denne forklaringen kan hjelpe deg.

Ellers:Ta og les manualen til Fender hvis du har tid.Nyttig informasjon :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bestandig lurt å slakke den strengen der noe skal justeres på. Grunnen er i første rekke at man avlaster skruene man vrir på. Særlig er dette viktig hvis man skal øke strengehøyden, fordi skruene- og umbracosporene er så små og skjøre.

Strengene bør være nye når man intonerer, men innspilt, slik at de er ferdige med å strekke seg. Man må stemme nøyaktig, og ikke tro at "stemmingen jeg gjorde for ett minutt siden fortsatt er riktig".

Har man ikke forbannelsen "absolutt gehør" hvilende over seg, så er en stemmemaskin et must.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt avhengig av type bro du har på denne gitaren, men jeg har noen ganger vært nødt til å kappe fjæra (ligger rundt skruen som justerer strengesadelen frem og tilbake) for å kunne justere langt nok (forlenge avstanden fra 12 bånd).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt avhengig av type bro du har på denne gitaren, men jeg har noen ganger vært nødt til å kappe fjæra (ligger rundt skruen som justerer strengesadelen frem og tilbake) for å kunne justere langt nok (forlenge avstanden fra 12 bånd).

Jeg var på den lokale gitarforhandleren og han kunne medele at problemet skyldtes skeiv hals. Den skeive halsen gjorde intoneringen vanskelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var på den lokale gitarforhandleren og han kunne medele at problemet skyldtes skeiv hals. Den skeive halsen gjorde intoneringen vanskelig.

Hm...jeg ville ha gått for en "second opinion". Ikke stol blindt på det der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har faktisk samme problem både på en Patrick Eggle Vienna, og en music man axis gitar.

Viennaen var helt ok i E, så stemte jeg den ned i drop C, og da var den helt ute. Hadde ikke nok å gå på til å få det riktig.

Så halsen kan være et issue her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han spesifiserte ikke noe nærmere?Hvis det bare er snakk om at halsen er montert litt skeivt,er det enkelt å fikse for en gitarreparatør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.