Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med intonering


gitarfreaken

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har skiftet strenger på gitaren og fant ut at jeg skulle intonere den fordi den har blitt veldig sur fra rundt 5. bånd og oppover. Men jeg har fått et lite problem. Jeg har fint klart å intonere men jeg sliter med lav E og G. Problemet er at de to strengene er for sharp (for lys), spesielt lav E, og jeg får ikke til å skru mer pga den intoneringsskruen er skrudd så langt tilbake som mulig. Hvordan skal jeg løse dette?

Har en fender strat custom, om dette skulle ha noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du forteller hvilken gitar det er :)

Sur fra 5.bånd og oppover høres ut som du trenger en liten trussrodjustering.Du kan sikte langs halsen og se om den buer opp eller nedover.Den skal være littegrann salrygget.Du kan også holde ned første bånd med venstre tommelfinger,og 21/22 bånd med høyre tommel,og strekke høyre langfinger opp til 7.bånd og kjenne om det er klaring mellom strengen og det 7.båndet.Det skal være ca.en kredittkorttykkelse eller litt mindre.

Det kan også være tremoloen som er for slakk.

Takk for svar. Jeg trodde skjev hals kun forårsaket unødvendig klirrelyd.

Så de intoneringsjusteringene jeg har gjort er muligens forgjeves? Skal jeg bare la det være som det er og så prøve å justere truss roden? Det å holde ned 7. båndet med langfingeren samtidig som jeg hadde tommelen på 22. båndet klarte jeg ikke. Klarte å strekke langfingeren til 10. båndet, maks.

Når jeg ser langs halsen så ser jeg at halsen buer nedover, så da er kanskje ikke det problemet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var selvfølgelig 9.bånd jeg mente. :wub: Du kan også bruke en capo på 1.bånd.

Men hvis du ikke plages med klirrelyd er nok halsen ok.

Men har du strekt strengene skikkelig etter at du monterte dem?Det er veldig viktig å gjøre.

Det er helt sikkert ikke noe galt med gitaren,men du har nok justert deg "ut på jordet" på et eller annet vis.

Prøv å strekk strengene skikkelig flere ganger og stem alle strengene med hjelp av en tuner mellom hver "runde".

Så sjekker du intoneringen igjen.Hvis det ikke blir bedre,kan det noen ganger hjelpe å bytte ut strengene igjen.

Standardjusteringene til Fender finner du her

Jeg har faktisk aldri vært så veldig nøye på å strekke ut strengene. Er egentlig dette så sykt viktig? Men kan dette løse problemet med intonering når dette skyldes ubalanse mellom lengden fra 12 bånd til bridge og 12 bånd til den hvite greia (nuten eller hva den heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri vært så veldig nøye på å strekke ut strengene. Er egentlig dette så sykt viktig? Men kan dette løse problemet med intonering når dette skyldes ubalanse mellom lengden fra 12 bånd til bridge og 12 bånd til den hvite greia (nuten eller hva den heter).

Å strekke strengene eller ikke bør ikke ha noen innvirkning på intonasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bestandig lurt å slakke den strengen der noe skal justeres på. Grunnen er i første rekke at man avlaster skruene man vrir på. Særlig er dette viktig hvis man skal øke strengehøyden, fordi skruene- og umbracosporene er så små og skjøre.

Strengene bør være nye når man intonerer, men innspilt, slik at de er ferdige med å strekke seg. Man må stemme nøyaktig, og ikke tro at "stemmingen jeg gjorde for ett minutt siden fortsatt er riktig".

Har man ikke forbannelsen "absolutt gehør" hvilende over seg, så er en stemmemaskin et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt avhengig av type bro du har på denne gitaren, men jeg har noen ganger vært nødt til å kappe fjæra (ligger rundt skruen som justerer strengesadelen frem og tilbake) for å kunne justere langt nok (forlenge avstanden fra 12 bånd).

Jeg var på den lokale gitarforhandleren og han kunne medele at problemet skyldtes skeiv hals. Den skeive halsen gjorde intoneringen vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk samme problem både på en Patrick Eggle Vienna, og en music man axis gitar.

Viennaen var helt ok i E, så stemte jeg den ned i drop C, og da var den helt ute. Hadde ikke nok å gå på til å få det riktig.

Så halsen kan være et issue her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at på Fender gitarer og basser skal neckpickupen brukes under intonering.

Hvorfor det blir feil med bridge pickup vet jeg ikke,men kan bekrefte at det er tilfelle.

Det er nok riktig. Man merker det også ved stemming av gitaren, at den er lettere å stemme med tuner når man bruker hals-pu. Har sikkert med frekvenser, overtoner og greier å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at på Fender gitarer og basser skal neckpickupen brukes under intonering.

Hvorfor det blir feil med bridge pickup vet jeg ikke,men kan bekrefte at det er tilfelle.

Interessant. Jeg har alltid brukt bridge pickup. Da har jeg lært noe nytt i dag også. Gjelder dette for andre type gitarer også kanskje? Ibanez, Jackson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en Strathals sitter skjevt montert er det en enkel sak å fikse sjøl.

Slakk strengene, og skru løs halsen, men hold den på plass.

Så strammer du begge E-strengene slik at du kan se at begge ligger riktig i forhold til halsen.

Hold halsen i den posisjonen mens du skrur inn skruene i halsfestet på nytt.

Det er en veldig enkel metode som faktisk virker.

Hvis selve halsen har slått seg skjev er det en helt annen sak.

Da bør den tas med til gitardoktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.