Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med B-band pickup-system?


Snibur

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kommer med det første til å kjøpe meg ny tolvstrenger - en Seagull Coastline 12. Den skal brukes til noe livespilling, og jeg har derfor tenkt å montere inn et pickup-system. Jeg har tidligere montert inn et AER-system i grom-gitaren. Det er et kombinert system med en piezo under sadelen og en kondensator-mic innfelt i preampen som er integrert med jack-utgangen. Dette gir suveren lyd og fungerer bra på alle måter uten feedback, men det er ganske dyrt (2000 kr synes jeg er mye å koste på denne gitaren) og piezoen bygger ganske mye så jeg måtte file ned sadelen en god del. På et par gamle gitarer har jeg satt inn anlegg fra Shadow- kombinasjon av piezo og kondensatormic på svanehals i lydhullet, utgående modell som ble solgt ut for 600 kr. De gir også veldig god lyd men det blir lett feadback fra mic-en. Volumet kan reguleres individuelt på de to lydkildene men skrur jeg kondensatormicen for mye ned blir det bare piezo-lyden igjen og da låter det ikke like fint.

Jeg vurderer nå å prøve et b-band-anlegg i 12-strengeren. De har to ulike pickup-er, en for montering under sadelen (UST) og en som limes på innsiden av gitarlokket (AST). Begge er laget av et materiale som b-band har patent på, og som skal gi bedre lyd enn piezo-elementer. Det er mulig å kombinere dem og koble begge inn i en felles preamp, men det er også mulig å bruke bare en, koblet til en preamp i jack-utgangen, og en slik kombinasjon ser det ut til at man kan få bestilt for ca 1000 kr fra Thomann. Ut fra det som står på b-bands hjemmesider virker det som AST kan være noe mer utsatt for feadback, og da er det kanskje UST som vil fungere best. Er det noen som har erfaringer med noen av disse og som har meninger om hvilken av dem som vil fungere best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en B-band i Ibanezen min, og jeg er såpass lite kresen at jeg synes det låter veldig bra. Det er et tradisjonelt oppsett med piezo under sadelen. De gangene jeg har gjort opptak med denne gitaren, har jeg faktisk blandet inn litt signal fra gitaren sammen med mikrofonen jeg har satt foran gitaren. Så kan man panorere opp til ønsket "størrelse".

Live synes jeg det låter greit, gjennom min rimelige PA, og har ikke noen problemer med å "skru vekk" mesteparten av den metalliske piezo- lyden.

La meg nevne at det kanskje kan virke som om du er noe mer kresen enn meg, så det kan tenkes at det jeg synes er gull blir tull for deg.

Generelt kan jeg tilføye at kvaliteten på piezopickuper og preamper har økt vanvittig i kvalitet i forhold til pris bare på de siste årene. Gamle "sannheter" bør absolutt revurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig svar, tenker jeg går for under sadelen-versjonen. Hvis jeg skjønner det riktig er ikke b-band sine pickuper laget av det samme materialet som tradisjonelle piezoer, b-band sitt materiale skal visstnok ikke gi den samme metalliske lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert et godt alternativ. Jeg er enig i at Ibanez har mye bra, og prisen på denne med installert b-band er jo veldig interessant. Men jeg er nok blitt litt hekta på Seagull og andre merker fra Godin så jeg havner nok der. Det er jo litt følelser ute og går også i valg av gitar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er den nye tolvstrengeren i hus, det ble en Seagull Coastline. Jeg endte opp med en Shadow Nanoflex pickup med endpin preamp. Den var litt billigere enn B-band. Jeg er veldig fornøyd med lyden, mye rundere og mer naturlig enn en vanlig piezo, og hele opplegget er helt usynlig. Ikke volumkontroll på gitaren, men det går sikkert bra uten. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.