Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Warmoth


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal bygge en gitar med deler fra www.warmoth.com, og trenger litt tips fra folk som har erfaring med dette tidligere.

Jeg har et budsjett på 12000 kr. og planlegger å starte prosjektet til sommeren.

Dette er hva jeg har forestilt meg.

Kropp:

- Stratocaster med sort pinstriping og AAA Flammelønn topp i Cherry Burst finish.

- Routet for tre singlecoils

- Wilkinson Tremolo

Hals:

- Warmoth Vintage modern i AAA Flammelønn med Ebony gripebrett.

- Vintage Tint Gloss

- Store bånd/frets. Vurderer de de kaller 6100 (stainless)

- Earvana GraphTech Black TUSQ XL

- Schaller Locking Tuners

- Mother Of Pearl Dots

Pickguard:

- White Pearl

- Volume/Tone/Tone

- 5-Way Switch

- Sorte skruer på hele plekterbrettet, som går igjen i den sorte pinstripen som går rundt kroppen.

- Sorte pickupcovers på singlecoilene, og sorte knobs.

- 250K potmetere

Pickups:

- Lindy Fralin Strat Blues Special Set, Hybrid Stagger

Mekanikk:

- Schaller Locking Tuners

- Gotoh Wilkinson Tremolo

Mekanikken skal være krom, ettersom sort blir litt for mye sort. Jeg vil at det skal se rent ut.

Det jeg ikke har bestemt meg for, er hvorvidt jeg skal ha Alder, Poplar eller Swamp Ash kropp. Jeg har ikke mye peiling på treverk, men vil ha noe som høres så blues aktig ut som mulig. Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Det er såvidt jeg vet to måter å isolere elektronikken på. Isolerende maling og kopperfolie. Hvilken av disse er best? Fordeler/ulemper?

Er det noen som har noen forslag til endringer eller annet, som er smartere i forhold til det jeg har ramset opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at noen hevder at kobberfolie er bedre enn ledende maling. Hvorvidt det blir noen praktiske forskjeller aner jeg ikke. Har ingen erfaring med det, og husker heller ikke hvem som uttalte seg om det. Det er derfor mulig det ikke har noe særlig for seg. Ellers ser dette ut som et bra prosjekt, det. Hva som er "riktige" valg, avhenger jo av dine egne valg.

Husk å bruke god tid når du skal sette sammen. Mål, kontroller, mål, kontroller og mål en gang til. Fest plekterplaten til slutt, etter at stol og hals er på plass der de skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok også kopperfolie blir den enkleste løsningen ettersom de selger det hos Warmoth (i motsetning til isolerende maling, som må bestilles separat). Må plekterbrettet isoleres på undersiden, eller er det ikke noe vits?

Blir nok ikke noe problem å være nøye, hehe. Når jeg skal legge såppass mye penger i den første warmothgitaren min, vil jeg ta meg tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt sammen en lignende gitar i cherry burst men med gull hardware og HSS. Alle delene, unntatt elektronikk og gitarkasse, kjøpte jeg hos stewmac.com. Så vidt jeg husker betalte jeg totalt litt i overkant av kr 10000,- for alle deler. Elektronikken og gitarkassen kjøpte jeg i Norge for ca 3500,-. Resten ble handlet hos stewmac, som har veldig gode produkter og gir en utmerket service. Jeg monterte og justerte gitaren sammen med en proff gitarbygger.

Her er noen priseksempler:

Kropp i flammelønn med cherry burst farge: kr 1150,-

Link til HSS routed: http://www.stewmac.com/shop/Bodies,_necks,_wood/Electric_guitar:_Bodies/Flametop-S_Rear-routed_Guitar_Bodies.html

Link til universal routed for plekterbrett: http://www.stewmac.com/shop/Bodies,_necks,_wood/Electric_guitar:_Bodies/Flametop-S_Front-routed_Guitar_Bodies.html

Hals i lønn (ulike varianter): rundt kr. 800,-

Link til halser: http://www.stewmac.com/shop/Bodies,_necks,_wood/Electric_guitar:_Necks/Replacement_Neck_for_Strat_Guitar.html

Wilkinson VS100N tremolo i krom: kr. 552,-

Link: http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar_tremolos/Wilkinson_Gotoh_VS-100N_Tremolo.html

Schaller låsbare stemmeskruer i krom: kr. 476,-

Link: http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Schaller_Tuners/Schaller_Locking_Guitar_Machines.html

Sperzel låsbare stemmeskruer i krom: kr. 349,-

Link: http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Sperzel_Tuners.html

Planet waves låsbare stemmeskruer: kr. 400,-

Link: http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_solid_peghead_tuners/Planet_Waves_Auto-Trim_Locking_Guitar_Machines.html

De selger en del ferdige plekterbrett og selvfølgelig også elektronikk (inkl pick-ups) i "løsvekt". Jeg har ingen erfaring med disse pick-upene.

Hjemmesiden til stewmac er lett å finne frem i og du kan velge å få prisen oppgitt i norske kroner. Husk at du må betale toll på 25% og frakt i tillegg til de oppgitte prisene. Dette er du sikkert klar over, men jeg nevner det allikevel.

Har blitt fortalt at det er forholdsvis dyrt å importere gitarkasser pga fraktomkostninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke har bestemt meg for, er hvorvidt jeg skal ha Alder, Poplar eller Swamp Ash kropp. Jeg har ikke mye peiling på treverk, men vil ha noe som høres så blues aktig ut som mulig. Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Hakke no peil på det jeg heller, men jeg er ganske flink til å google (prøver ikke å være frekk, vil bare hjelpe...) :

Guitar Wood Types & Tones FAQ

Buyer's Guides: Electric guitar tonewoods 1 - Body Woods

Mer her...

Til skjerming må du bruke et laminat av aluminium, kobber og jern - da blir gitaren din EMP sikker :lol:

Fra spøk til revolver - jeg ville også tro at kobberfolie er best.

Hadde forresten planer om en superstrat fra Warmoth, men det ble en annen løsning denne gangen. Håper du skriver og fotograferer litt når prosjektet er i gang.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til skjerming må du bruke et laminat av aluminium, kobber og jern - da blir gitaren din EMP sikker :lol:

Fra spøk til revolver - jeg ville også tro at kobberfolie er best.

Hadde forresten planer om en superstrat fra Warmoth, men det ble en annen løsning denne gangen. Håper du skriver og fotograferer litt når prosjektet er i gang.

DJ

--

Jeg tenkte å isolere den mot radioaktive stoffer også :)

Jeg skal skrive når jeg er igang, såklart :) men minner om at jeg ikke starter før til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke har bestemt meg for, er hvorvidt jeg skal ha Alder, Poplar eller Swamp Ash kropp. Jeg har ikke mye peiling på treverk, men vil ha noe som høres så blues aktig ut som mulig. Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Jeg har fått mye pes opp igjennom åra fordi jeg har hevdet at treverk har forsvinnende lite å si for lydkarakteristikken. Jeg har enda ikke sett en kvalifisert blindtest hvor noen kunne identifisere hvilket treverk som ble brukt i en elgitar.

Det er ikke regnet for "good form" å vise til erfaring og utdanning, men jeg vil allikevel nevne at jeg har bygget og satt sammen et utall high end gitarer opp igjennom åra. Jeg har til dags dato til gode å erfare signifikant forskjell i lyd basert på treverk. Forskjellene har forenklet sagt ligget i ulike pickups og forsterkere. (det finnes helt sikkert en god del uverifiserte "sannheter" der ute som "motbeviser det" om du gjør et søk)

Spørsmålene mine er: Spiller du blues? Er du god? Har du preferanser? (John Mayer, BB King, SRV?) Hvilke pickups foretrekker du? Hvike strenger bruker du? Hvilken amp bruker du? Plekter eller fingre? Bottleneck?

Mitt råd: velg det treverket du synes ser best ut. Så er du i det minste fornøyd med utseendet. Lyden er i fingrene, pickupene, forsterkeren.

Det at svindyre boutique-castere ofte består av eksklusivt og visuelt forførende materiale handler om salg, salg, salg, salg.

Flame on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du skal ha flammelønn laminert opp på kroppen blir det litt vanskelig å gi råd om hvilken lyd du får. Den er jo et produkt av alle komponentene og den som spiller. Om maksimal blueslyd er målet hadde jeg safet med en swamp ash kropp og maple hals, men det betyr ikke at du ikke kan få det med ditt oppsett :rolleyes:

Det jeg kan si er at jeg har satt sammen flere gitarer med Warmoth deler, og de syns jeg er fine med veldig bra kvalitet på lakkarbeidet. De har også en genial truss rod justering på siden av halsen vedn nedre cutaway. Du kan ikke kombinere hals og kropp fra forskjellige leverandører uten å måtte regne med modifikasjoner. Jeg har også satt sammen gitarer av StewMac hals/kropp, som riktignok er billigere - men opplever at de har lavere kvalitet enn Warmoth (som lager sine selv). StewMac kjøper sine i Korea.

Kobberfolie er enkelt, renslig og reverserbart, og du må skjerme baksiden av plekterbrettet også for at det skal fungere ordentlig. Du kan også bruke alufolie fra Biltema på baksiden av plekterbrettet.

6100 Stainlessbånd er hardere enn de vanlige nikkel/sølv båndene og lever lenger før du må slipe og gir en glassaktig feel når du bender - iallefall når de er nye ^_^ Polerer du de med 00000 stålull uten såpe som du får hos fargehandelen holder de seg nye lenger.

Sorte skruer på pearl white plekterbrett vil skrike mot deg - så det ville jeg revurdert :blink: Bruk heller skruer i rustfritt stål. De blender bedre inn med White Pearl.

Just my five cents opinion altzå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.