Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem ved bending av strenger


asandven

Anbefalte innlegg

Hoi.

Jeg sitter å fikler litt med en gitar og forsøker å spille f.eks cliffs of dover av eric johonson.

På introen er det et slag på åpen E streng (den mørke) og så en bending på H strengen i 15 bånd. (om jeg ikke husker helt feil)

Uansett, den finne "basstonen", altså E strengen påvirkes ved at jeg bender H strengen og blir da fæl og falsk.

Har vel ikke lagt merke til det tidligere, men skal det være sånn? Eller er det fjærene i gitaren som er ræva? Fender gitar.

Noen som vet/har erfart?

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi.

Jeg sitter å fikler litt med en gitar og forsøker å spille f.eks cliffs of dover av eric johonson.

På introen er det et slag på åpen E streng (den mørke) og så en bending på H strengen i 15 bånd. (om jeg ikke husker helt feil)

Uansett, den finne "basstonen", altså E strengen påvirkes ved at jeg bender H strengen og blir da fæl og falsk.

Har vel ikke lagt merke til det tidligere, men skal det være sånn? Eller er det fjærene i gitaren som er ræva? Fender gitar.

Noen som vet/har erfart?

Mvh Andreas

Du har sikkert bare tre fjærer i tremoloen? Kjøp to til og sett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke helt har skjønt tegninga, men...hva med å bruke fingeren istedenfor tremolo i dette tilfelle? :)

Når det er tre fjærer som heller ikke er av de hardeste, vil tremoloen "senke" seg litt ved bending av strenger. Ved bending av en streng vil da den andre strengen som blir sått an synke litt pga av at tremoloen "gir etter" litt. Dette løses lett ved å sette i to ekstra fjærer i tremoloen (gjerne hardere fjærer). Det vil føre til en stivere tremolo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sånn det er med en flytende tremolo. Ta hensyn til det, men ikke irriter deg over det.

Medlem av trefjærers foreningen.

Man minimerer problemet betraktelig med stivere og flere fjærer.

Medlem av fem-fjærers klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem stive fjør?

Hvor mye slakker du på festet for å få det til å bli en flytende trem?

Nei takk, heller tre slakke foreningen

Noen mm.

Det er ikke noe mystisk eller skremmende ved hardere fjærer. Høyere fjærkonstant gir mindre utslag ved samme kraft. Etter noen år med FR bør man også ha lært seg å holde igjen bridgen sånn passe med siden av høyrehånda når man bender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.