Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

har jeg feil i el-gitaren eller forsterkeren?


Gjest larz

Anbefalte innlegg

Det første som slår meg når du nevner sånn "andre siden av veggen"-lyd er at diskanten ikke er helt på? Når den er veldig skarp høres det mer ut som om diskanten ikke er på full heller.. Da snakker jeg om gitaren og diskant-poten til den.

Prøv dette.

Sett forsterkeren på clean.

Skru til den lyden du syns høres best ut kun på gitaren.

Velg effekter.

Spill i vei?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første innskytelse er i likhet med jantore at du kanskje trøbler litt med filter-switchen (treveisbryter "nederst" sett fra spilleposisjon) Hvis denne ikke står i nøytral (midt-posisjon) vil du oppleve at lyden blir ullen og lite distinkt (trenger altså ikke være noe feil med den).

Selv liker jeg godt filteret i "ned"-posisjon sammen med bridge-pickup for fet sololyd....

Få en du kjenner (som har erfaring) til å prøve litt sammen med deg.

Edit: ser at du ikke kjenner noen med erfaring, desto bedre grunn til å bli kjent med noen. Aldri feil å bli kjent med andre gitarister.

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man feilsøker, så er det mest vanlige å bytte ut en og en enhet til man finner ut hvor feilen ligger, og så reparere/skifte ut den delen. Her bør du forsøke den teknikken. Du bør altså få lånt deg en annen gitar. Trolig ligger ikke feilen i kabelen i dette tilfellet. Musikkbutikker låner ut gitarer, men det varierer sikkert fra butikk til butikk, og fra kunde til kunde.

Hvis det ikke er mulig å finne noen andre gitarister i omgangskretsen, hadde jeg tatt med gitaren til butikken der jeg kjøpte den, og spurt om du kunne få prøve den på en forsterker de har stående. Det er også fortsatt garanti på gitaren, slik at det er enda en grunn til at du skal få hjelp.

Da finner du ut om det er noe med gitaren, og du kan også spørre de i butikken om de reagerer på lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være ubarmhjertig ærlig, vil jeg antyde at trådstarter ikke har ervervet seg nødvendig kunnskap om hvordan en elgitar fungerer og låter.

Begrepene han bruker: "enten er den skarp, eller så er den helt matt" tyder på det.

Trådstarter beskriver altså (svært forenklet) ytterpunktene i de normale lydkarakteristikker en helt ordinær elgitar og forsterker kan gi.

Jeg tar høyde for at det ikke er noe i veien med gitar eller forsterker. (tviler på det, i grunnen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.