Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Røramp og oppvarming/nedkjøling.


hkurt

Anbefalte innlegg

Har fått meg en eldre rør amp.

Hvordan skal denne egentlig slås på og av.

Denne har off/standby/on bryter. Tenker da på om den skal varmes opp eller kjøles ned i standby en tid for å kjøle rørene, eller om jeg bare kan slå den på og sette i gang å spille med en gang og skru den rett av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så skal du slå den på i standby, vente 30 sekunder, så sette den på.

Slå av med standby knappen først, så slå av med power med en gang etter det.

Trenger ingen nedkjøling i standby.., men derimot oppvarming i standby pleier å være bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med å flytte på ampen etter du er ferdig å spille, røra kan bli ødelagt hvis de får harde støt etc :)

Takk, skal huske på det. Den er i noe i helsikes tung også, så den blir ganske sikkert ståendes samme plassen lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ca. 2 min oppvarming før man går ut av standby. Og dessuten BØR man la rørene kjøles ned litt før man går fra standby til "avslått" Spesielt hvis ampen er kjørt hardt. (dvs. mye vreng fra utgangsrørene.)

Enkelt og greit ved live- jobber: Sett opp ampen din først, slå "power" på og la den stå til du er ferdig med resten før du kobler ut standby. Når jobben er ferdig slå inn standby, og la den stå mens du pakker ned resten før du slår av "power".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke rør står det i ampen, og hva heter den?

på forsterkere med vanlige komponenter og typiske rør kan du se på standby-bryteren som en mute-knapp som gjør det stille uten at du må plugge ut gitaren. i mange amper er desverre kretsdesignet og komponentvalget sånn at det blir risiko for lysbuer i bryteren når den brukes, og da bør den egentlig ikke brukes.

oppvarming tar rørene seg av selv, og tiden det tar står i databladene til rørene dine. datablad jeg har på Sylvania 12AX7 og GE 6V6GT sier begge 11 sekund.

hvis du skal ta på utgangsrørene bør du la de kjøle seg ned litt sånn at du ikke brenner fingrene dine.

sjekk ut http://www.freewebs.com/valvewizard1/standby.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke rør står det i ampen, og hva heter den?

på forsterkere med vanlige komponenter og typiske rør kan du se på standby-bryteren som en mute-knapp som gjør det stille uten at du må plugge ut gitaren. i mange amper er desverre kretsdesignet og komponentvalget sånn at det blir risiko for lysbuer i bryteren når den brukes, og da bør den egentlig ikke brukes.

oppvarming tar rørene seg av selv, og tiden det tar står i databladene til rørene dine. datablad jeg har på Sylvania 12AX7 og GE 6V6GT sier begge 11 sekund.

hvis du skal ta på utgangsrørene bør du la de kjøle seg ned litt sånn at du ikke brenner fingrene dine.

sjekk ut http://www.freewebs.com/valvewizard1/standby.html

Det er en Gibson super goldtone og det skal stå samme rørene som i en marshall i følge selger. (mener det var det han sa)

Høres jo merkelig ut det med lysbuen...Men da er det egentlig det samme om den varmes opp eller ikke, siden jeg må forbi standby uansett siden de er på samme bryteren. Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke rør står det i ampen, og hva heter den?

på forsterkere med vanlige komponenter og typiske rør kan du se på standby-bryteren som en mute-knapp som gjør det stille uten at du må plugge ut gitaren. i mange amper er desverre kretsdesignet og komponentvalget sånn at det blir risiko for lysbuer i bryteren når den brukes, og da bør den egentlig ikke brukes.

oppvarming tar rørene seg av selv, og tiden det tar står i databladene til rørene dine. datablad jeg har på Sylvania 12AX7 og GE 6V6GT sier begge 11 sekund.

hvis du skal ta på utgangsrørene bør du la de kjøle seg ned litt sånn at du ikke brenner fingrene dine.

sjekk ut http://www.freewebs....d1/standby.html

Etter det jeg har lært skal man ikke ta direkte på rørene uansett, vet ikke hvorfor, men regner med det har å gjøre med levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på denne er det ingen grunn til bekymring! Gibson Super Goldtone gjør standby på en helt annen måte enn det som er vanlig.

meget tøff amp! hvor gammel er den?

Det var greit å vite. Den skulle være sent 80 eller tidlig 90. Før en eller annen begynte å lisensprodusere eller noe i den duren. :blush: Har ikke ganske peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lært skal man ikke ta direkte på rørene uansett, vet ikke hvorfor, men regner med det har å gjøre med levetid.

Sikkert samme greia som det er med lyspærer til bil osv..

Skal ikke ta på glasset på pærene, pga fettlaget i huden ødelegger glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.