Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan ikke bende mer enn en halvtone


EspenG

Anbefalte innlegg

På min akkustiske Epiphone klarer jeg ikke å bende g-strengen mer enn en halvtone. Selv om jeg tar i det jeg makter og bender omtrent så langt det går, er det umulig å presse ut mer enn en halvtonebend. Hva kan dette skyldes? b- og e-strengen går fint å bende forøvrig. Greit nok at det er tungt å bende på akkustiske gitarer, men det skal da være mulig å få til en heltones bend.

Det har aldri hjulpet å skifte strenger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra mine erfaringer, og styrke i fingrene, så er det relativt normalt det du beskriver. Dette er ikke en elgitar. Du kan jo forsøke å sette på elgitastrenger. Noen bruker det. Koster ikke stort, men det blir annerledes lyd i gitaren.

Neinei, kjære vene, jeg har en elgitar også og jeg skal ha ordentlige strenger på kassegitaren min. Men jeg synes jeg stort sett har klart å bende en heltone på de fleste akkustiske, bare ikke min egen. Det er litt synd, for den er så god å spille på ellers. Det er lett å komme ut av det rent posisjoneringsmessig når man erstatter bends med slides. ;)

Men det er altså ikke noe jeg kan justere for å fikse dette uten å bytte til hyssingstrenger? Jeg må bare akseptere at gitaren er som den er? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK- da vet jeg litt mer om deg. :) Men slik jeg ser det- med samme type strenger, samme tykkelse, samme merke, samme fingre, og samme skala, så skal det ikke være noen forskjell i hvor langt man kan bende en streng fra gitar til gitar, hvis resten er likt. Jeg tror kanskje du skal se etter en gang til om en av variablene er annerledes.

Den letteste løsningen er kanskje å gå ned en dimensjon på strengesettet. Generelt sett er jo kassegitarer mye tyngre å bende enn elgitarer. Hyssing er ikke noe alternativ, har jeg skjønt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spille soloer på akustisk og elektrisk er også to helt forskjellige ting. Bending på akkert er ikke nødvendig. :D

Joa, det er et poeng. Og jeg klarer meg helt fint uten bends. Men for alt jeg visste kunne jo dette vært et symptom på et annet og mer alvorlig problem f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det er et poeng. Og jeg klarer meg helt fint uten bends. Men for alt jeg visste kunne jo dette vært et symptom på et annet og mer alvorlig problem f.eks.

Det er det ikke. Å bende på en nylonstrenger er forresten enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.