Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

musikkprogram


d4niel

Anbefalte innlegg

spiller i et band, og vi har lyst til å lage egene sanger.

da er det vel enklere hvis man har et musikkprogram

noen som veit om noen gode musikkprogram som ikke er for avansert?

jeg har lest litt om band-in-a-box, noen som har prøvd det?

setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller i et band, og vi har lyst til å lage egene sanger.

da er det vel enklere hvis man har et musikkprogram

noen som veit om noen gode musikkprogram som ikke er for avansert?

jeg har lest litt om band-in-a-box, noen som har prøvd det?

setter stor pris på svar :)

Jeg ser på musikkprogram og band-in-a-box som to ganske forskjellige ting. Musikkprogram, da regner jeg med at du tenker et sequenserprogram alá Cubase, Pro Tools, Logic, GarageBand, AudaCity (sistnevnte er gratis) osv...

Band-in-a-box blir da type ferdigarrangerte, skjemabaserte låter til å spille over (12/16-takters blues, 32-takters jazz-standardlåter og diverse play-in-the-style-of-Richie-Sambora/Al-DiMeola osv...). En del sequenserprogram har slike arrangementer bakt inn i programmet (f.eks GarageBand).

Hvis du er ute etter å ha et medium til å lagre låtideer så foreslår jeg heller å skaffe en kompakt harddiskrecorder alá ZOOM H2/H4n.

Trinn 1: Jobb med låtene på øvingslokalet - ta de opp med harddiskrecorderen - legg de inn på PCen og lytt til de. Frem til neste gang dere møtes har dere garantert gjort dere opp en mening om hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Trinn 2: Jobb med det som ikke funker på neste øvelse. Ta et nytt opptak og gjenta trinn 1.

Trinn 3: Book dere inn i et ålreit studio og spill inn en demo/EP når dere ser dere ferdige med trinn 1 og 2.

Nå føler jeg at jeg fremstår som en sur og bitter mann som mener at man ikke skal undervurdere det å jobbe kollektivt og målrettet på øvingslokalet fremfor i studio. Kan godt tenkes at dette stemmer, bortsett fra at jeg er verken sur eller bitter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Band in a box kan du anse som et slags avansert autokompkeyboard, som spiller ferdige komp for deg. Det er ikke noe som er veldig velegnet til å lage musikk på. Selvsagt går det an, og det er lynraskt å lage låtskisser på det. Det soom låter best, er i mine ører jazzpregede ting, og enkelte "ballroom"- greier, slik som cha-cha-cha og bossanova. Det er kanskje ikke det du driver mest med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja- man tar da opp til SD- kort. De zoomboksene er nyttige verktøy, så at det er så skrekkelig å foreslå det, skjønner jeg ikke. Lydkvaliteten er utrolig bra, også.

Når det gjelder hardiskrecording, er det vel det vi driver med alle mann, vi som lager musikk på PC. Hvordan tror du Protools og cubase lagrer lyden de tar opp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.