Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Trem-King" et nytt genialt tremolosystem !


riff-raff

Anbefalte innlegg

Hei Gitarvenner,

Jeg er ikke sikker på om noen her på forumet kjenner til det nye tremolosystemet fra USA som heter Trem-King?

Jeg hadde lenge vurdert å installere en Floyd i en av mine gitarer (som har standard vintage tremolo fra før), men det har blitt utsatt hele tiden p.g.a. allt arbeidet med routing og tilpassing i gitarkroppen.

Det var da jeg kom over dette tremolosystemet på et utenlandsk forum. Det så helt genialt ut, så jeg bestemte meg for å bestille et sett for å sjekke det ut.

Det viste seg at Trem-Kingen var en 99,9% drop-in i min gitar. Måtte kun fjerne litt treverk bak toneblokka for max bevegelse.

Det jeg ble mest imponert over var at konstruksjonen var så enkel, men likevel så genial. Gitaren mister ikke stemminga uansett hvor mye du mishandler tremolobaren. Og prisen??...... mye billigere enn en Floyd og i tillegg holder den stemminga!!

Det geniale med den er at det er toneblokka som beveger seg og ikke selve bridgen. På den måten er intoneringspunktet alltid konstant.

Ikke blir den ustemmt om du ryker strenger heller.

Vil på det varmeste anbefale denne tremoloen til alle som har en gitar med standard tremolo fra før. Du vil ikke angre.

Les mer om den her : http://www.tremking.com

TK1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gikk jo i sin tid bort fra prinsippet med å la intoneringspunktet være i ro fordi strengene hadde en lei tedens til å henge seg opp og/eller i værste fall ryke. Nå hører jeg fra videon at man benytter nye og moderne materialer her så det er ikke utenkleig at man har klart å få dette prinsippet til å fungere langt bedre i dag enn på '50 og '60 tallet. Fjærsystemet har jo også av annen konstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se hva som er så "nytt og genialt" med dette, fjærbelastet trem med fixed roller brigde har jo eksistert i mange tiår (Kahler, Bigsby...).

Ikke kan jeg skjønne at Tremking skal holde stemminga bedre enn Floyd heller. Tremking har ikke fine-tuners på brigden så da er det ikke aktuelt med locking nut. Har ikke prøvd Tremking, men har brukt Floyd i 25 år og det er etter min erfaring uovertruffent mhp å holde stemminga uansett hva man finner på.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- hadde kanskje passet glimrende på Glorocasteren, som trenger en sprekere stol.

Noen spørsmål til trådstarter, jeg skjønner du har en-

Er det mye som må freses ut? Brukte du mal, eller frihånd?

Hvor kjøpte du den hen?

Er den så stabil som det påstås, og virker som på videoen, eller er det skryt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trem king er bra mdn holder en knapp på Super-Vee, det er verken kniver eller ruller og er "drop in" mao ingen modifikasjoner, den er fullt justerbar, den er double locking og har fin tunerer. Den koster litt penger men med tanke på at den skal være "uslitelig" pga blad patenten, den ser pener ut også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trem king er bra mdn holder en knapp på Super-Vee, det er verken kniver[/b) eller ruller og er "drop in" mao ingen modifikasjoner, den er fullt justerbar, den er double locking og har fin tunerer. Den koster litt penger men med tanke på at den skal være "uslitelig" pga blad patenten, den ser pener ut også

Er det riktig at denne fra Super-Vee kun kan gå ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg skjønner ikke helt dette med fokuset på at gitaren holder stemminga med Floyd e.l. Jeg har ingen gitarer med Floyd (men har hatt), og heller ikke noe problem med gitarer som ikke holder stemminga. Har sågar en Strat med vanlig to-punkts trem med vintage type stemmeskruer som kan brukes rimelig aktivt uten at den blir ustemt. Setter man på strengene riktig og har gode sadler og nut, så er det "problemet" ikke-eksisterende. At Floyd o.l. har sine fortrinn på andre områder kan være en annen sak, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke helt åpnebart nøyaktig hvordan denne var konstruert. Heldigvis er det bra med docs på siten deres. Så det de har er en slags kombinasjon av rulle-bro, hvor strengene går ned gjennom selve tremolo blokken, og med Ibanez-aktig "Zero Point Return". Det ser ut som strengenes vinkel over rulle-broen blir ca. 30 grader. Får ikke strengene kjørt seg endel når de ruller over en såpass skarp vinkel? Men det går vel bra ellers hadde det trolig blitt bråk :) Enkel konstruksjon med få deler er jo en fordel.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av kontroversen her ligger nok i folk som kjøper FR, evt. billige versjoner, og som ikke gidder å lære seg å bruke systemene. La oss si at vi har mr. "gitarhelt", som handler seg en gitar. Han gidder ikke å lese bruksanvisning, og skrur i hytt og pine, uten å avlaste postene. Da er de ødelagt. Det er ikke mulig å justere tremoloen, uansett om man har svart belte i justering. Skaden er knapt nok mulig å se med det blotte øye..

Samtidig har vi de som vil eksperimentere med strenger, stemminger og faget tilhørende, og de klager også. Selvsagt. En flytende tremolo passer for de som- leser bruksanvisningen, ikke stemmer opp og ned, bytter strengetykkelse, strengetype og som ikke har herpet tremoloen ved å ødelegge postene og kniveggene i utgangspunktet.

Jeg konkluderer derfor med at en FR er for avansert for den gjengse gitarist. Det sier mer om gitarister enn om systemet. Så kan man diskutere inn i evigheten om det er nødvendig. Jeg mener at det er det ikke. Men duverden så morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- hadde kanskje passet glimrende på Glorocasteren, som trenger en sprekere stol.

Noen spørsmål til trådstarter, jeg skjønner du har en-

Er det mye som må freses ut? Brukte du mal, eller frihånd?

Hvor kjøpte du den hen?

Er den så stabil som det påstås, og virker som på videoen, eller er det skryt?

Hvor mye som må freses ut kommer sikkert ann på typen gitar etc. Jeg brukte bare en Dremel med fres (frihånd) for å ta bort litt av treverket bak toneblokka slik at det ble max vandring. Det er uansett på det området som ligger under bakplata, så en frihåndsjobb blir ikke synlig. Det tok ca. 15 min.

Hvis du har en gitar med standard tremolo fra før tror jeg de fleste trenger lite tilpassing for å bruke denne.

En ting som må sies er at jeg har locking tuners på min gitar, og det er sikkert å anbefale.

Når det gjelder stabilitet så er videoen ikke skryt. Den er super-stabil. Har floyd på en av mine andre gitarer og den er ikke så stabil.

Jeg fant ingen i Norge som forhandlet den, så jeg søkte den opp på Ebay og kjøpte den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konkluderer derfor med at en FR er for avansert for den gjengse gitarist. Det sier mer om gitarister enn om systemet. Så kan man diskutere inn i evigheten om det er nødvendig. Jeg mener at det er det ikke. Men duverden så morsomt!

Kan ikke si meg helt enig i det her. Jeg har 3-4 gitarer med FR og har aldri justert på noen av dem bortsett fra å stramme fjærene når jeg har satt på tykkere strenger. Jeg har spilt hele konserter og aldri stemt gitaren mellom låter. Den har holdt seg stemt gjennom hele konserten. Det har jeg aldri klart på gitarene mine uten FR. Har fortsatt ikke prøvd noe som holder stemmingen like bra som FR.

Men jeg er enig med det du sier om billige FR kopier. De er værre enn å ikke ha FR og tåler jo ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.