Web Analytics
Jump to content

Gnissing ved sliding av powerchords


Roar
 Share

Recommended Posts

Med gnissing så mener jeg den lyden man kan høre en del av på And Justice For All.

Etter å ha få påpekt det av Tambarskjelve har det begynt å irritere meg noe voldsomt, sikkert en barnesykdom jeg blir kvitt.

Aner dog ikke hvordan. Satte meg ned og slida chords uten å picke f.eks men forsvant ikke.

Så hva gjør jeg?

Link to comment
Share on other sites

sliter med det her selv noen ganger, veit ikke om det hjelper å klemme hardere? jeg har nesten inntrykk av hvor løsere du holder strengene, jo mer gnissing blir det. Sjekk ut introen på Hero Of The Day av Metallica på S&M-videoen, der og kommer det en alvorlig gniss.

Link to comment
Share on other sites

Med gnissing så mener jeg den lyden man kan høre en del av på And Justice For All.

Etter å ha få påpekt det av Tambarskjelve har det begynt å irritere meg noe voldsomt, sikkert en barnesykdom jeg blir kvitt.

Aner dog ikke hvordan. Satte meg ned og slida chords uten å picke f.eks men forsvant ikke.

Så hva gjør jeg?

Det var jo slettes ikke meningen å ødelegge dagen din. Problemet på opptaket ditt er jo minimalt, iallefall i forhold til mine..... ;)

Tror nok en del av det kan fjernes med EQ. Lurer litt på hvorfor slike lyder er helt borte når proffene spiller.

Går det virkelig an å unngå helt?

Link to comment
Share on other sites

Det er en naturlig "ulyd" som følger med når man spiller gitar. På de innspillingene der det er helt fritt for disse lydene, er det sannsynligvis editert vekk. Ellers kan man selvfølgelig innarbeide teknikker som minimerer "problemet" (Som f.eks. å løfte "akkord-hånda" helt fra gripebrettet ved akkordskifte.) Det kan dog påvirke flyten i spillinga. Husker jeg fikk problemer i studio en gang, da teknikkeren syntes det ble litt for mye "gnisselyd". (Var akustisk gitar) Brukte lang tid på å få inn et relativt enkelt tema.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som ville lese innlegget mitt?

Noisegate demper jo støy, og lave lyder. Det funker jævlig bra å ha på såpass med noisegate at man ikke hører slidinga. Sikkert ikke aktuelt for deg, men jeg bare sier det. Det er nok det proffene gjør for å få bort gnissinga.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som ville lese innlegget mitt?

Noisegate demper jo støy, og lave lyder. Det funker jævlig bra å ha på såpass med noisegate at man ikke hører slidinga. Sikkert ikke aktuelt for deg, men jeg bare sier det. Det er nok det proffene gjør for å få bort gnissinga.

Noisegate er for homser og sengevætere!

Link to comment
Share on other sites

Ingen som ville lese innlegget mitt?

Noisegate demper jo støy, og lave lyder. Det funker jævlig bra å ha på såpass med noisegate at man ikke hører slidinga. Sikkert ikke aktuelt for deg, men jeg bare sier det. Det er nok det proffene gjør for å få bort gnissinga.

Noisegate er en billig løsning på et problem som som skaper enda et problem. En gate demper ikke støy, den stenger ute all lyd som er under et visst nivå (threshold). Ingen filtrering - utestenging. Du kan oppnå OK resultater med å ha rask attack og release, men det blir veldig kunstig.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor gitarister er så gira på gating i det hele tatt - for meg blir det som om jeg skulle tredd en diger raggsokk over forsterkeren min. Det kveler virkelig tonen.

Proffene har enten fjernet problemet ved utbedret teknikk, nøye redigering i studio, eller ved å ikke bry seg. :)

TOPIC:

Personlig synes jeg gnissingen som oppstår når man skifter akkorder ikke er noe plagsom, sannsynligvis fordi jeg har blitt for vant til det.

Løsningen synes for meg å være at man løfter hånda en millimeter lenger ut enn vanlig, så fingrene ikke skraper langs med rillene i strengene.

Alt annet enn noisegate, i hvert fall. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har irritert meg litt over den gnissingen når jeg sitter her og riffer for meg selv.

Har funnet ut at når jeg bruker kraftig vreng og high gain lyd, så hjelper det å skru ned tonen litt på gitaren. Mesteparten av det høyfrekvente innoldet i lyden lages jo av vrengen, så tonekontrollen må skikkelig langt ned før det begynner å høres merkbart døllere ut. Det er sikkert helt feil tilnærming til problemet... :blush:

DJ

--

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.