Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnissing ved sliding av powerchords


Roar

Anbefalte innlegg

Med gnissing så mener jeg den lyden man kan høre en del av på And Justice For All.

Etter å ha få påpekt det av Tambarskjelve har det begynt å irritere meg noe voldsomt, sikkert en barnesykdom jeg blir kvitt.

Aner dog ikke hvordan. Satte meg ned og slida chords uten å picke f.eks men forsvant ikke.

Så hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter med det her selv noen ganger, veit ikke om det hjelper å klemme hardere? jeg har nesten inntrykk av hvor løsere du holder strengene, jo mer gnissing blir det. Sjekk ut introen på Hero Of The Day av Metallica på S&M-videoen, der og kommer det en alvorlig gniss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gnissing så mener jeg den lyden man kan høre en del av på And Justice For All.

Etter å ha få påpekt det av Tambarskjelve har det begynt å irritere meg noe voldsomt, sikkert en barnesykdom jeg blir kvitt.

Aner dog ikke hvordan. Satte meg ned og slida chords uten å picke f.eks men forsvant ikke.

Så hva gjør jeg?

Det var jo slettes ikke meningen å ødelegge dagen din. Problemet på opptaket ditt er jo minimalt, iallefall i forhold til mine..... ;)

Tror nok en del av det kan fjernes med EQ. Lurer litt på hvorfor slike lyder er helt borte når proffene spiller.

Går det virkelig an å unngå helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en naturlig "ulyd" som følger med når man spiller gitar. På de innspillingene der det er helt fritt for disse lydene, er det sannsynligvis editert vekk. Ellers kan man selvfølgelig innarbeide teknikker som minimerer "problemet" (Som f.eks. å løfte "akkord-hånda" helt fra gripebrettet ved akkordskifte.) Det kan dog påvirke flyten i spillinga. Husker jeg fikk problemer i studio en gang, da teknikkeren syntes det ble litt for mye "gnisselyd". (Var akustisk gitar) Brukte lang tid på å få inn et relativt enkelt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som ville lese innlegget mitt?

Noisegate demper jo støy, og lave lyder. Det funker jævlig bra å ha på såpass med noisegate at man ikke hører slidinga. Sikkert ikke aktuelt for deg, men jeg bare sier det. Det er nok det proffene gjør for å få bort gnissinga.

Noisegate er for homser og sengevætere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som ville lese innlegget mitt?

Noisegate demper jo støy, og lave lyder. Det funker jævlig bra å ha på såpass med noisegate at man ikke hører slidinga. Sikkert ikke aktuelt for deg, men jeg bare sier det. Det er nok det proffene gjør for å få bort gnissinga.

Noisegate er en billig løsning på et problem som som skaper enda et problem. En gate demper ikke støy, den stenger ute all lyd som er under et visst nivå (threshold). Ingen filtrering - utestenging. Du kan oppnå OK resultater med å ha rask attack og release, men det blir veldig kunstig.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor gitarister er så gira på gating i det hele tatt - for meg blir det som om jeg skulle tredd en diger raggsokk over forsterkeren min. Det kveler virkelig tonen.

Proffene har enten fjernet problemet ved utbedret teknikk, nøye redigering i studio, eller ved å ikke bry seg. :)

TOPIC:

Personlig synes jeg gnissingen som oppstår når man skifter akkorder ikke er noe plagsom, sannsynligvis fordi jeg har blitt for vant til det.

Løsningen synes for meg å være at man løfter hånda en millimeter lenger ut enn vanlig, så fingrene ikke skraper langs med rillene i strengene.

Alt annet enn noisegate, i hvert fall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har irritert meg litt over den gnissingen når jeg sitter her og riffer for meg selv.

Har funnet ut at når jeg bruker kraftig vreng og high gain lyd, så hjelper det å skru ned tonen litt på gitaren. Mesteparten av det høyfrekvente innoldet i lyden lages jo av vrengen, så tonekontrollen må skikkelig langt ned før det begynner å høres merkbart døllere ut. Det er sikkert helt feil tilnærming til problemet... :blush:

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.