Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pusse ned fingerbrett med fret end bindings.


Anbefalte innlegg

Har sett litt på en gitar men 'fret end bindings' som hadde en ganske grei pris.

Men denne har utslitte bånd og slitent gripebrett.

Er veldig usikker på hvordan, eller om det i hele tatt er mulig å pusse ned fingerbrettet og fortsatt kunne bevare disse fret end bindingene.

Noen som har innspill på hvordan dette kan la seg gjøre?

Føler dette har en del å si på samleverdien på disse gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man skifte bånd på en slik, må man av med bindingen, og ev. sette på ny. Det er veldig mye jobb, og det er derfor det er så "eksklusivt".

Man kan gjøre det selv, men det er vel ikke den første gitarfiklingen man skal gi seg i kast med, for å si det slik. Det man gjør, er jo at man setter på for høy binding, og fjerner alt mellom båndene. Har man en Gibson, bruker vel de "ferdigstøpt" binding, slik at man slipper filejobben.

Når det gjelder verdi på en Burny, også i forhold til en slik jobb, tør jeg ikke uttale meg. Man aner ikke hva som skjer med verdien på disse gitarene, egentlig. Kanskje det er verdt å restaurere, kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på hvor mye du må pusse. Den bindingen som er på nå er jo i for seg pusset. Om det ikke er snakk om nevneverdig mye kan du pusse den "as is", om ikke må du av med den. Er du forsiktig, kan det hende du er heldig og får av purflingen i samme slengen. Da kan du sette den samme på igjen og bare pusse på baksiden om den alt for høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en ganske omfattende jobb å ta av bindingen med tanke på at den har fått klarlakk over seg sammen med halsen for å si det slik.

Ender vel opp med at hele gitaren må få ny klarlakk, det er både dyrt, mye arbeid pluss at gitaren nok minker i verdi.

Den er jo ikke så veldig dyr i utgangspunktet. Men selve båndskiftet koster meg igrunn bare mest tid da jeg klarer dette ganske greit selv.

Hva menes med en purfling? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"purfling" er de plaststripene.

Har sett litt nærmere på bildene, og det er jo mulig at du slipper unna ved å plukke ut båndene, siden denne gitaren ikke har "ferdigstøpte" saker. På Gibson- gitarer går jo plasten over båndenesåvidt, og da er det ikke noe valg. Her ser det ut på bildene som det bare er en forhøyning i plasten ved hvert bånd. Det er jo bare å prøve, hvis du kan skifte båndene selv.

Uansett er dette en fiklejobb og tålodighetsprøve av de sjeldne, har jeg hørt. Har aldri gjort det selv. Hadde planer, men feiget ut og kjøpte ny hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nå på bildene, og ville satset på å gjøre som Castor sier. Ta av båndene og heller behandle halsen med linolje e.l istedet for å pusse på den. Kjøper du ferdige bånd kan det være du må file de litt, ellers går det vel bra tipper jeg. Kan være en god investering å kjøpe en svært bred knipetang, slik at du griper båndet av halsen med tangens form istedet for å slite og herje med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vil bare legge til at du kan kjøpe hvit eller kremfarga (dersom du ikke har lyst til å farge hvit binding til å matche den gamle) binding fra StewMac, kutte den i småbiter og blande i litt aceton i ei lita krukke. Når du har en ganske seig konsistens som er enkel å jobbe med, kan du ganske enkelt kladde på (feil ordbruk, ja) dette der det skal være binding over bånda, la det tørke og forme dem med stanleyblad, pussepapir og filer. Det er en helvetes pirkejobb, men det går altså an. Beste er altså å kjøpe hvit binding og "amber" pigment, slik at du kan prøve deg fram med ei fargeblanding som matcher den gamle bindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.