Web Analytics
Jump to content

"Jumping" av gamle rørforsterkere


Spruter
 Share

Recommended Posts

Har nettopp gått til anskaffelse av en Victoria 50212 (low power) Twin. For første gang som forsterkereier har jeg da møtt utfordringen med fire innganger. Jeg har hørt at folk "jumper" disse på de gamle tweed-ene, ved å kjøre en kabel mellom to av inngangene, og gitaren i ett av de andre inngangene.

Spørsmålet er hvordan jeg gjør dette, og om det er noe vits på Victoria-forsterkeren?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som jumper inngangene på Marshall også.

Jeg har aldri forstått vitsen med det, og heller fått mindre gain, enn mer gain når jeg jumper.

Så leste jeg et sted at det var en fordel med "split cathode" for å få jumping effekten.

De ampene jeg har hatt har alle hatt "shared cathode", så det er kanskje noe å ta hensyn til?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som jumper inngangene på Marshall også.

Jeg har aldri forstått vitsen med det, og heller fått mindre gain, enn mer gain når jeg jumper.

Så leste jeg et sted at det var en fordel med "split cathode" for å få jumping effekten.

De ampene jeg har hatt har alle hatt "shared cathode", så det er kanskje noe å ta hensyn til?

Mer clean headroom, hvis det er målet? (Kanskje ikke det største problemet på 100w Plexier, men...)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Headroom er ikke noe problem her heller. Skulle heller ønske at den vrengte litt tidliere, men det er altså slik at jumping bidrar til det motsatte? Egentlig er jeg bare ute etter en forsikring om at jeg ikke kan ødelegge noe ved å prøve det. Så får jeg bare finne ut om det høres fett ut eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Headroom er ikke noe problem her heller. Skulle heller ønske at den vrengte litt tidliere, men det er altså slik at jumping bidrar til det motsatte? Egentlig er jeg bare ute etter en forsikring om at jeg ikke kan ødelegge noe ved å prøve det. Så får jeg bare finne ut om det høres fett ut eller ikke.

Det er helt vanlig å gjøre det, så du ødelegger nok ikke noe, nei. Koster jo ikke noe å prøve det, så finner du fort ut hva som skjer, og om du liker det. Vil du ha knekken tidligere er det vel en boost/OD pedal eller attenuator som er tingen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan en Victoria 50212 er konstruert,

men her er noen generelle erfaringer fra jumping.

Det er forskjell på inngangene på hver kanal.

Det er en motstand på den ene som gir mindre gain.

Hvis du vil ha mest mulig forvrengning på lavt volum,

bruker du gitaren i den inngangen som gir mest lyd,

og jumper fra den andre inngangen på samme kanal,

til den inngangen på den andre som har høyest lyd.

For å jumpe kanalene er det også viktig at det er like mange gain trinn på hver kanal,

hvis ikke vil ikke kanalene være i fase når du jumper, og resultatet blir ikke bra.

Typisk for Fender Blackface/Silverface modeller.

Det finnes A/B-Y bokser med faseforskyvning på ene utgangen for å fikse det.

En A/B-Y boks vil i de fleste tilfeller virke bedre enn å jumpe kanalene.

På amper med begge kanalene inn i første forforsterkerrør, og med "shared cathode",

har ikke jeg fått jumping til å fungere. Jeg vil heller si at jeg har mistet gain,

og fått mer ullen lyd.

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan en Victoria 50212 er konstruert,

Hmmm - ref hjemmesiden demmers er denne bygget på 5E8-A. Så om man ikke mixer opp med ulike rør på inngangene kan det se ut som jumping kan gi begrenset effekt - om man da ikke er veldig heldig og allrede har to rør som i parallel "synger sammen". Tonekontrollen er fellers og montert etter neste felles gainstage slik at man får ikke den mixen av "uforklarlig røre" slik man kan være heldig å få til på f.eks. en 5e3 tweed deluxe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forresten: den ampen jeg kjøpte har en Electro Harmonix 5U4GB likretter i seg. Jeg mener å ha lest at Victoriaen skal ha et 5AR4-rør, og at det er Fenders Tweed Twin som bruker 5U4-rør (to stykker).

Bør jeg bytte? Hva får dette å si for lyden? Kan det være skadelig osv.?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.