Web Analytics
Jump to content

"Jumping" av gamle rørforsterkere


Spruter
 Share

Recommended Posts

Har nettopp gått til anskaffelse av en Victoria 50212 (low power) Twin. For første gang som forsterkereier har jeg da møtt utfordringen med fire innganger. Jeg har hørt at folk "jumper" disse på de gamle tweed-ene, ved å kjøre en kabel mellom to av inngangene, og gitaren i ett av de andre inngangene.

Spørsmålet er hvordan jeg gjør dette, og om det er noe vits på Victoria-forsterkeren?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som jumper inngangene på Marshall også.

Jeg har aldri forstått vitsen med det, og heller fått mindre gain, enn mer gain når jeg jumper.

Så leste jeg et sted at det var en fordel med "split cathode" for å få jumping effekten.

De ampene jeg har hatt har alle hatt "shared cathode", så det er kanskje noe å ta hensyn til?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som jumper inngangene på Marshall også.

Jeg har aldri forstått vitsen med det, og heller fått mindre gain, enn mer gain når jeg jumper.

Så leste jeg et sted at det var en fordel med "split cathode" for å få jumping effekten.

De ampene jeg har hatt har alle hatt "shared cathode", så det er kanskje noe å ta hensyn til?

Mer clean headroom, hvis det er målet? (Kanskje ikke det største problemet på 100w Plexier, men...)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Headroom er ikke noe problem her heller. Skulle heller ønske at den vrengte litt tidliere, men det er altså slik at jumping bidrar til det motsatte? Egentlig er jeg bare ute etter en forsikring om at jeg ikke kan ødelegge noe ved å prøve det. Så får jeg bare finne ut om det høres fett ut eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Headroom er ikke noe problem her heller. Skulle heller ønske at den vrengte litt tidliere, men det er altså slik at jumping bidrar til det motsatte? Egentlig er jeg bare ute etter en forsikring om at jeg ikke kan ødelegge noe ved å prøve det. Så får jeg bare finne ut om det høres fett ut eller ikke.

Det er helt vanlig å gjøre det, så du ødelegger nok ikke noe, nei. Koster jo ikke noe å prøve det, så finner du fort ut hva som skjer, og om du liker det. Vil du ha knekken tidligere er det vel en boost/OD pedal eller attenuator som er tingen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan en Victoria 50212 er konstruert,

men her er noen generelle erfaringer fra jumping.

Det er forskjell på inngangene på hver kanal.

Det er en motstand på den ene som gir mindre gain.

Hvis du vil ha mest mulig forvrengning på lavt volum,

bruker du gitaren i den inngangen som gir mest lyd,

og jumper fra den andre inngangen på samme kanal,

til den inngangen på den andre som har høyest lyd.

For å jumpe kanalene er det også viktig at det er like mange gain trinn på hver kanal,

hvis ikke vil ikke kanalene være i fase når du jumper, og resultatet blir ikke bra.

Typisk for Fender Blackface/Silverface modeller.

Det finnes A/B-Y bokser med faseforskyvning på ene utgangen for å fikse det.

En A/B-Y boks vil i de fleste tilfeller virke bedre enn å jumpe kanalene.

På amper med begge kanalene inn i første forforsterkerrør, og med "shared cathode",

har ikke jeg fått jumping til å fungere. Jeg vil heller si at jeg har mistet gain,

og fått mer ullen lyd.

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan en Victoria 50212 er konstruert,

Hmmm - ref hjemmesiden demmers er denne bygget på 5E8-A. Så om man ikke mixer opp med ulike rør på inngangene kan det se ut som jumping kan gi begrenset effekt - om man da ikke er veldig heldig og allrede har to rør som i parallel "synger sammen". Tonekontrollen er fellers og montert etter neste felles gainstage slik at man får ikke den mixen av "uforklarlig røre" slik man kan være heldig å få til på f.eks. en 5e3 tweed deluxe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forresten: den ampen jeg kjøpte har en Electro Harmonix 5U4GB likretter i seg. Jeg mener å ha lest at Victoriaen skal ha et 5AR4-rør, og at det er Fenders Tweed Twin som bruker 5U4-rør (to stykker).

Bør jeg bytte? Hva får dette å si for lyden? Kan det være skadelig osv.?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • David, størrelse betyr ingenting,......🙄 😁,
    • Jeg vil bruke dette gripbrettet hvis jeg får det til, så kan jeg spare det som jeg bestilte til et fremtidig prosjekt istedenfor. Etter binding er ferdig så skal jeg borre ut og lime inlays, også de små  på siden... artig når jeg klarer å la være med fuckups. Har tidligere brukt mye tid på å rette opp og korrigere for diverse feil  ,så langt alt vel på denne. Venter på deler fra gitarist.no, og etpar kjøp på finn. Edit: har veldig stor nytte av disse firkantede aluminiumsrørene, de er helt rette, har skarpe hjørner, veier lite . Jeg  bruker de til planering av treverk, til å frese beine kanter langs, og nå til å lime bindingen, jeg lot gripbrettet ligge litt innafor kanten sånn at bindingen blir liggende flush med underkanten av gripbrettet. Satt på en stripe maskeringstape for å ikke lime gripbrettet fast i aluminiumet. De klypene er også hendige til diverse ting. Liming f eks, istedenfor tvinger. 
    • Binding på gripbrett.
    • Kjøpes fra StewMac, limes med polyeuretan-lim. Jeg bruker Titebond sine lim til alt, trelim, superlim og poly
    • Photoshoot med dette beistet ved "Sverd i fjell", flott søndagsmorgen må jeg si... 🙂  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.