Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av PA til pub


Aphelion

Anbefalte innlegg

Gjorde en liten test av de billigere mikserne hos importøren(NM som har både Behringer og Peavey)

og de rimeligere Peavey`ene låt bedre enn Behringer, ser helt for jævlige ut med orange og blå knotter men biggrin.gif

Bedre preamper i Peavey`ene så jeg gikk for den istedenfor Behringer`erne til øvings-sangannlegget

Peavey hadde jeg glemt ja. Har inntrykk av at det var mye mer utbredt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Peavey hadde jeg glemt ja. Har inntrykk av at det var mye mer utbredt før?

Absolutt.

På 80tallet hadde jo stort sett alle middels store band en Peavey PA, og de låt jevnt over helt grusomt men var vel det billigste den gangen.

Tror rett og slett mange har tatt "avstand" fra de pga av dårlige erfaringer tidligere :)

Det var NM som sa jeg måtte teste Peaveymikserne før jeg gikk for Behringer, jeg hadde aldri sjekka dem på eget initiativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt.

På 80tallet hadde jo stort sett alle middels store band en Peavey PA, og de låt jevnt over helt grusomt men var vel det billigste den gangen.

Tror rett og slett mange har tatt "avstand" fra de pga av dårlige erfaringer tidligere :)

Det var NM som sa jeg måtte teste Peaveymikserne før jeg gikk for Behringer, jeg hadde aldri sjekka dem på eget initiativ..

Har selv spilt noen timer med et gammalt Peavey 24 kanaler miksebord, og det funket i og for seg greit nok det. :)

Googlet litt, og det virker ikke som det er veldig mange som fører Peaveybord i Norge? Tror jeg bare fant Evenstad Musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv spilt noen timer med et gammalt Peavey 24 kanaler miksebord, og det funket i og for seg greit nok det. :)

Googlet litt, og det virker ikke som det er veldig mange som fører Peaveybord i Norge? Tror jeg bare fant Evenstad Musikk.

Det var Peavey kassene som var verst :)

Kan kanskje være vanskelig å få testa de lokalt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det du beskriver, så trenger dere ikke 2x2-anlegg, det holder rikelig med en subb og to to-veis topper. Med mindre dere ofte har bruk for fullproduksjon med rokceband og greier, da kan det være greit med to subber - men ikke et must.

Mackie duger bra som pub-PA, men styr unna STK for alt det er verdt. Men ikke glem at vedlikehold er minst like viktig

Aktive høyttalere er det aller enkleste, enkel kobling og ingen eksterne forsterkere å finne plass til og vedlikeholde.

To topper av typen som Mackie SRM350v2, en sub i klassen med Mackie SWA1501 (Mackie TH-18S er et billigere alternativ) og et enkelt miksebord - dere trenger som oftest ikke mer enn 10-12 kanaler, så Soundcraft EPM-serien/Yamaha MG-serien/Mackie CFX-serien kan fungere.

I tillegg kommer kabling og stativer, samt evt. overganger og mikrofoner. Det er lurt å ha et par DI-bokser, noen korte jack-kabler og et par SM58 liggende.

Det lureste er vel også å ta en telefon til Gjøvik Musikk og PhotoPhono (jeg ser du holder til rundt Gjøvik), og spørre om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotophono pleier ofte å ha noen brukte aktive RCF kasser inne.

Prat med SA eller Torp så klarer de kanskje grave frem noe, hadde noen sist jeg var der ihvertfall

Låter gennerelt bedre enn Mackie(jeg har ikke hørt v2 av 350 men)

Har full Mackie-rigg med 1232 fulltone-kasser, 18"subber ut og 1521 og 450 som monitorer. Vil ikke si det låter dårlig. I denne prisklassen (100.000 + litt til veil.?)ble jeg fortalt at det ikke finnes mye som er bedre (av flere forhandlere og lydmenn) da jeg kjøpte. (mulig det er det nå...) RCF har jeg også spilt mange år på (ikke aktive) dog ikke som eier av anlegget, og det låt også bra, men vil ikke si markant bedre enn Mackie. Ellers har du også db audio og JBL som er kurant i denne klassen. (og sikkert flere)

Konklusjon er her som alt som har med musikkutstyr å gjøre. Se etter noe brukt blant de nevnte merkene, så er det muligheter for å finne noe kurant. Skal man hakket opp i (lyd)kvalitet, blir det fort dobbelt så dyrt, og et budsjett på 30000 er dessverre i minste laget, uansett hvordan man vrir og vender på det, men det går helt sikkert an å finne noe som funker ålreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde puttet pengene i brukbare aktive kasser, og spart inn på mikseren i første rekke. Det er greit å "toppe det man gjerne har lengst". Behringer er helt greit, men har kanskje ikke all verdens holdbarhet. De nye Berhingermikserene har kurant EQ, de seriene med såkalt "British EQ".

Snakket med den lokale pusheren i går, tretti års erfaring i bransjen, og vi var innom Behringer. Han var for det første sur for at Luthman har overtatt agenturet, men det er en annen sak. Videre fortalte han at de siste årene har han hatt mer retur på Mackie enn på Behringermiksere, etter at den siste serien kom.

Uansett, topp høyttalerflater, og slit ut Behringermikseren. Da har det gått en peride, og man kan handle en bedre mikser med det som da er friske midler.

Dette er vel uansett et anlegg som ikke kommer til å bli betjent av en dyktig lydmann som sitter pal. Da trenger man ikke state of the art. Det er mye viktigere at en person er ansvarlig, slik at det faktisk er koblet riktig, at kabler og enheter virker slik de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full Mackie-rigg med 1232 fulltone-kasser, 18"subber ut og 1521 og 450 som monitorer. Vil ikke si det låter dårlig. I denne prisklassen (100.000 + litt til veil.?)ble jeg fortalt at det ikke finnes mye som er bedre (av flere forhandlere og lydmenn) da jeg kjøpte. (mulig det er det nå...) RCF har jeg også spilt mange år på (ikke aktive) dog ikke som eier av anlegget, og det låt også bra, men vil ikke si markant bedre enn Mackie. Ellers har du også db audio og JBL som er kurant i denne klassen. (og sikkert flere)

Konklusjon er her som alt som har med musikkutstyr å gjøre. Se etter noe brukt blant de nevnte merkene, så er det muligheter for å finne noe kurant. Skal man hakket opp i (lyd)kvalitet, blir det fort dobbelt så dyrt, og et budsjett på 30000 er dessverre i minste laget, uansett hvordan man vrir og vender på det, men det går helt sikkert an å finne noe som funker ålreit.

RCF går vel for å være noe av det beste under de tunge tinga (Meyer, Turbosound osv)

Du har jo bedre Mackiekasser enn de jeg er kjent med(450, som jeg ikke liker i det hele tatt i forhold til tilsvarende prisa RCF)

Mener ikke at Mackie låter dårlig og jeg liker de mye bedre enn EON serien til JBL f.eks.

Den Mackieriggen din er nok meget bra, kunne godt tenkt meg den :)

De lydteknikerne jeg kjenner sverger til RCF rigger og bruker det bortsett fra på tunge ting der CAC o.l lever dyyyre kremrigger.

RCF er jo mye utbredt på østlandet her pga av Fotophono på Gjøvik og jeg er jo hjernevaska av lydfolka jeg kjenner hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare påpeke at fulltonekassene og 450'ene er fra før produksjonen ble flyttet til Kina. (om det har noe å si.) Videre har jeg hatt 4 15" subber av den gamle typen hvorav to ble kassert og to solgt. Den ene 1521 kassa har jeg skiftet sikring på noen ganger, men ellers har alt funka knirkefritt i mange år (nesten 7-8 år for noe av det) ved til tider relativ hard bruk. Jeg mener det er akseptabelt, men vet at hvis det først er noe med Mackie-kassene, kan det være vanskelig å få de reparert.

Er også selvfølgelig klar over at det kan finnes bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HK-pakka er nok ikke noe dårlig forslag. Ellers er brukt JBL EON et bra alternativ. Voice systems Shark-pakker kan også være kurante saker:) Mackie er jo og ok. Når det gjelder Mixer er et Mackie Onyx 1640 et ganske bra alternativ.

Mens Behringer derimot låter verre enn papp.

Endret av metalhead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Låner tråden litt.

Ser de fleste her er ganske så skeptiske til STK. Av ren nysgjerrighet, kan noen skrive litt om hva de ikke liker med STK? Vi er i nesten samme situasjon som trådstarter, og har planer om å kjøpe nytt PA etter hvert og har sett litt på blandt annet STK. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hoi!

Nå skal vi begynne med torsdagsjam, så det begynner å haste litt med anlegg. Ser det er nevnt topper + sub her, vil tro at det vil gjøre susen til dette bruket. Noen som vet om noe konkret som kan funke bra? Gjerne brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.