Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av PA til pub


Aphelion

Anbefalte innlegg

Puben hvor jeg har begynt å jobbe har planer om å kjøre på med konserter stort sett hver helg nå, og i den forbindelse har sjefen funnet ut at det kunne gjort seg å kjøpe inn en egen PA! Han sendte meg noen linker til finn-annonser:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20159383

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18547612

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18547612

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20001208

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20104701

Hvilke av disse er bra kjøp? Stedet har kapasitet på ca. 170 personer :) Trenger ikke en helt sinnssyk PA, skal vi en sjelden gang ha inn et metallband så kan vi leie noe heftigere. :P

Har forresten ikke rukket å sjekke linkene selv, så si ifra om noen av dem er helt svada, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Itte STK ihvertfall :)

Var et HK Actor annlegg til salgs på Finn for litt siden, det er råbra og holder til et metalband også.

Her var det gitt:http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20543106

Dette er nok en grei rigg, ja. Men her må ha amper i tillegg, og det blir jo også noen kroner. Enig i at man bør ligge unna STK. Ellers er jo Mackie o.l. enkelt og greit hvis du kommer over noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice. Hva må man ut med for en anstendig mikser og en forsterker som greier å drive det der da?

Spørs hva man finner brukt det, men regner med at det ønskes en mikser på minst 16 kanaler? Helst 24 eller 32, kanskje? Når det gjelder forsterkere til dette, bør man vel ha to til hver side. (En til topp og en til bunn.) I tillegg bør det være et delefilter. Hva med monitoring? Budsjett blir sprengt med mye, sannsynligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dessverre at høyttalerflaten på de du linker til er underdimensjonert i forhold til et lokale som rommer 170 mennesker, spesielt hvis det er rock og metal det går i.

Edit: Jeg er blind, leste førsteposten skikkelig. Vil allikevel anbefale større flate for å slippe å kjøre så mye backline rett ut i lokalet.

Endret av BlueGrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en grei rigg, ja. Men her må ha amper i tillegg, og det blir jo også noen kroner. Enig i at man bør ligge unna STK. Ellers er jo Mackie o.l. enkelt og greit hvis du kommer over noe.

Disse er aktive.

Dette annlegget har imponert meg ved flere annledninger, har tilogmed hørt bra ut med meg som lydmann :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er aktive.

Dette annlegget har imponert meg ved flere annledninger, har tilogmed hørt bra ut med meg som lydmann :D

Det er det, ja. Prøvde å sjekke litt fort, og fant ikke noe på det, så jeg antok at de var passive, men da er je saken en helt annen! Men han må likevel ha et miksebord og monitorer, så han vil komme godt over budsjett uansett. Hvor bra lyden blir, kommer også an på miksebordet, så det vil være dumt å kjøpe et veldig billig ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til miksebord så er faktisk Behringer veldig kurante miksebord for en betydelig billigere penge enn mye annet, så det er vel helst min anbefaling, så kan man kjøpe høyttalere som er så knall som mulig :)

Jeg vil ikke si veldig kurant, men det virker slik at du får lyd gjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si veldig kurant, men det virker slik at du får lyd gjennom det.

Om du ikke får lyd gjennom miksebordet kan du sjekke den øverste knotten på stripa, deretter den du kan skyve opp og ned på samme stripe, i tillegg er det gjerne enda flere slike skyvere (der stripa ser annerledes ut) lengre til høyre (om bordet ikke er links). Alle disse kan sperre for lyden. Hvordan de klarer det skjønner ikke jeg, for de virker ubetydelige i forhold til hvor høy lyd man kan få gjennom et slikt bord. Husk også at bordet i seg selv ikke lager lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får lyd gjennom miksebordet kan du sjekke den øverste knotten på stripa, deretter den du kan skyve opp og ned på samme stripe, i tillegg er det gjerne enda flere slike skyvere (der stripa ser annerledes ut) lengre til høyre (om bordet ikke er links). Alle disse kan sperre for lyden. Hvordan de klarer det skjønner ikke jeg, for de virker ubetydelige i forhold til hvor høy lyd man kan få gjennom et slikt bord. Husk også at bordet i seg selv ikke lager lyden.

Det stemmer, men man skal ikke veldig mye opp i pris før det faktisk skjer noe når man skrur på de knottene det står EQ på f.eks, eller at det kanskje rett og slett ikke er nødvendig å skru så mye EQ. Bordet i seg selv lager ikke lyden, men som du antyder; noen bord sperrer mer av lyden som kommer inn i det, enn andre. Litt dyrere bord har også evnen til å farge lyden mye mer enn et rimeligere hvis det skulle være behov for det. Men, når cash er en viktig faktor, er Behringer det beste i sin prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, men man skal ikke veldig mye opp i pris før det faktisk skjer noe når man skrur på de knottene det står EQ på f.eks, eller at det kanskje rett og slett ikke er nødvendig å skru så mye EQ. Bordet i seg selv lager ikke lyden, men som du antyder; noen bord sperrer mer av lyden som kommer inn i det, enn andre. Litt dyrere bord har også evnen til å farge lyden mye mer enn et rimeligere hvis det skulle være behov for det. Men, når cash er en viktig faktor, er Behringer det beste i sin prisklasse.

Gjorde en liten test av de billigere mikserne hos importøren(NM som har både Behringer og Peavey)

og de rimeligere Peavey`ene låt bedre enn Behringer, ser helt for jævlige ut med orange og blå knotter men :D

Bedre preamper i Peavey`ene så jeg gikk for den istedenfor Behringer`erne til øvings-sangannlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.