Gå til innhold
bento

Tykkere strenger?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et par akustisk/elektriske som har relativt små kropper, - en Takamine FP-592 og en Fender Cameron.

Begge er arched (noen som har et godt norsk begrep for dette, forresten?), Takaminen både i topp og bunn, og Fenderen i bunnen.

Det at kroppene er små er jo ikke akkurat et stort pre når det kommer til dynamikk og lydbilde når disse spilles unplugged (de høres begge kanonbra ut når jeg plugger dem i!).

Spesielt synes jeg at lydbildet blir temmelig preget av "tingling" i toppen, mye mellomtone, mens bunnen virker anstrengt og litt trang.

Normalt spiller jeg på Elixir 011-strenger over hele fjøla (både akustisk og el), men vurderer sterkt å gå opp på tykkelsen på strengene på akkurat disse to gitarene.

Det jeg selvsagt lurer på er om noen kunne tenkt seg å dele erfaringene sine i forhold til skifte av strengetykkelse.

Jeg vurderer spesielt å gå på et sett som kan gi meg litt mer bunn, f.eks. Elixir 012-056, men er selvsagt veldig interessert i å høre erfaringer med andre merker og sett-tykkelser.

Anyone?

(Edit: Trykkleif)

Endret av bento

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0.12 er bra tykt, altså! :P Selv bruker jeg vanlig vis 0.9, og har 0.12 på en gitar for å stemme i C-tuning for å unngå slarkete lyd og feeling. Jeg har ingen erfaring på det området du snakker om nå og jeg vet heller ikke hvilken type musikk du spiller, men jeg ville sagt at 0.12 vil gjøre gitaren noe tungspillt i standard tuning...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0.12 er bra tykt, altså! :P Selv bruker jeg vanlig vis 0.9, og har 0.12 på en gitar for å stemme i C-tuning for å unngå slarkete lyd og feeling. Jeg har ingen erfaring på det området du snakker om nå og jeg vet heller ikke hvilken type musikk du spiller, men jeg ville sagt at 0.12 vil gjøre gitaren noe tungspillt i standard tuning...

Tja, siden jeg spiller på 011 allerede, så tenkte jeg at overgangen kanskje ikke kommer til å bli enorm, selv om jeg forstår at det nødvendigvis må bli noe tyngre å spille.

Kanskje jeg er helt på jordet når jeg antar dette?

Når det gjelder stil, så går det i temmelig varierte greier, - fra grungy rock (Audioslave, Foo Fighters, Nirvana ++) til reinspikka poplåter - samt en god del typisk s/s-materiale (Dylan, Cash, Dybdahl, Brun etc)...

Endret av bento

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker 9-46 på 25,5" elektriske, men 012 på akustiske. Vel kan man ikke bende strenger i hytt og gevær, men det er vel ikke det man er ute etter på en akustisk heller? Dersom kroppene er "små", som du sier, så er det jo mulig at det er kortere skala på disse (24,75"). Isåfall er 012 null problem.

Endret av trazan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker 9-46 på 25,5" elektriske, men 012 på akustiske. Vel kan man ikke bende strenger i hytt og gevær, men det er vel ikke det man er ute etter på en akustisk heller? Dersom kroppene er "små", som du sier, så er det jo mulig at det er kortere skala på disse (24,75"). Isåfall er 012 null problem.

Jepp, det stemmer utmerket!

Skalaen er 24,75" på begge aktuelle strengeskifte-kandidatene.

Tusen takk for råd, til dere som tok dere tid til å svare.

Nå bærer det avgårde for å skaffe et 012-056-sett for utprøving!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte det kanskje var på sin plass med en liten oppsummering etter å ha fått gode råd:

Da har jeg testet ut et par strengesett på disse to gitarene, og har vel for så vidt kommet frem til en slags konklusjon ^_^

Jeg tenkte jeg skulle forsøke en ekstremvariant og en litt mer moderat, og dro til musikksjappa og handlet strengesett.

Ett sett 013-058 (!!!!) og ett mer "fornuftig" 012-056. Strenget opp Fender Cameronen med 013-settet og Takaminen med 012-settet.

Som referanse hadde begge gitarene Elixir-strenger (011-052) fra før, noe som ga det jeg vil karakterisere som "tinglete" high-pitch, flatt lydbilde med markant mangel i bunn og nedre mellomtone.

Jeg strenget opp Fenderen først, og ble straks temmelig overrasket over den dramatiske forskjellen. Det tyngste strengesettet ga gitaren en markant boost i bunn og mellomtone, samtidig som litt av den anmassende tinglingen forsvant. Lydmessig sett temmelig bra, men av en eller annen grunn mistet jeg en god del sustain (sannsynligvis på grunn av mye mindre plass i strengesporene i nøtta). I tillegg syntes jeg at settet ble vel tungspilt, til tross for kortere skala (som trazan påpeker betyr mindre strengespenn).

Etter denne første prøven var jeg særdeles spent på 012-settet som jeg satte på Takaminen. Nå skal det sies at egenklangen i Takaminen er relativt redusert på grunn av en heftig mengde poly på kroppen, men dette er en faktor jeg har tatt høyde for i vurderingen. Etter å ha spilt en stund med det nye settet satt jeg igjen med omtrent samme følelsen som for 013-settet - relativt mye mer varme og dybde i bass og nedre mellomtone, men tapet av de høyeste tonene var ikke like markant som for 013-settet. I tillegg syntes jeg at 012-settet var lettere å spille på, og jeg begynte ikke å "krampe" i venstrehånda like fort :)

Jeg endte opp med å bytte om på settene på grunn av at Fenderen er oftere brukt enn Takaminen. Dette brakte tilbake mye sustain i Fenderen, samtidig som jeg fikk et varmere, åpnere og mye mer behagelig lydbilde. De høyeste tonene ble behagelig "temmet" uten å miste karakter, samtidig fikk gitaren markant bedre dybde i bass og mellomtone.

013-settet parkerte jeg i sylinderarkivet, for det ble rett og slett for tungspilt for meg som bruker lite drop-tuning.

Konklusjon: Hvis du, som meg, har en svakhet for akustiske gitarer med liten kropp så kan det virkelig lønne seg å vurdere/prøve ut tykkere strenger, det kan dukke opp mye skjult godlyd med det :)

Igjen; Tusen takk for gode tips, håper at dette kanskje kan være til hjelp for andre også!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justerte du truss-rod'n etter å ha satt på 013"? Hvis ikke, så kunne det nok ha hjulpet å stramme den litt for å kompensere for det ekstra spennet. 013 er uansett gjerne i meste laget om man driver med fingerspill, men kan låte tipptopp på plekterspill.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig synes jeg 0.12 er ideelt på kassegitarer, hvertfall med normale og små kropper. Har man en jumbo så kan kanskje 0.11 gjøre nytta.

Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale Clapton's Choice-strengene fra Martin. Helt utrolig flott og crisp klang i disse strengene ift det meste annet jeg har hørt. Jeg strenget om min egen Takamine fra elixir 011 til Clapton 012 og forskjellen var som natt og dag. Helt sinnsykt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

11 bør være max imo, såfremt en ikke har stemt ned.

I beg to differ :)

Eksemplet mitt er vel egentlig et helt soleklart eksempel på at man kan hente frem iboende egenskaper i instrumenter ved å prøve ut andre strengetykkelser

Jeg må vel dermed si meg sterkt uenig i at man på generelt grunnlag skal sette en makstykkelse på strenger for et instrument.

Men det er jo igjen bare min mening ^_^

-bento

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justerte du truss-rod'n etter å ha satt på 013"? Hvis ikke, så kunne det nok ha hjulpet å stramme den litt for å kompensere for det ekstra spennet. 013 er uansett gjerne i meste laget om man driver med fingerspill, men kan låte tipptopp på plekterspill.

Jeg vurderte en justering av trussrod, men utsatte det til jeg eventuelt ble godvenn med 013-settet.

Siden jeg "skrapet" det tykkeste settet og satte 012-settet på "hovedgitaren" min, så ble det ikke noe av justeringen.

Endret av bento

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i alle år brukt 011 og vært fornøyd med det, men i fjor kjøpte jeg ny gitar med 012 montert. Siden den i utgangspunktet er god å spille på - passe lav aksjon osv - ble det ikke tyngre å spille på 012 på denne enn 011 på den gamle gitaren. Det er mulig scale-length også virker inn her - tror den nye har under 25", er usikker på den gamle. Det låter i hvertfall veldig bra med 012 på den nye, så jeg har fortsatt med det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.