Web Analytics
Jump to content

Tykkere strenger?


bento
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Har et par akustisk/elektriske som har relativt små kropper, - en Takamine FP-592 og en Fender Cameron.

Begge er arched (noen som har et godt norsk begrep for dette, forresten?), Takaminen både i topp og bunn, og Fenderen i bunnen.

Det at kroppene er små er jo ikke akkurat et stort pre når det kommer til dynamikk og lydbilde når disse spilles unplugged (de høres begge kanonbra ut når jeg plugger dem i!).

Spesielt synes jeg at lydbildet blir temmelig preget av "tingling" i toppen, mye mellomtone, mens bunnen virker anstrengt og litt trang.

Normalt spiller jeg på Elixir 011-strenger over hele fjøla (både akustisk og el), men vurderer sterkt å gå opp på tykkelsen på strengene på akkurat disse to gitarene.

Det jeg selvsagt lurer på er om noen kunne tenkt seg å dele erfaringene sine i forhold til skifte av strengetykkelse.

Jeg vurderer spesielt å gå på et sett som kan gi meg litt mer bunn, f.eks. Elixir 012-056, men er selvsagt veldig interessert i å høre erfaringer med andre merker og sett-tykkelser.

Anyone?

(Edit: Trykkleif)

Edited by bento
Link to comment
Share on other sites

0.12 er bra tykt, altså! :P Selv bruker jeg vanlig vis 0.9, og har 0.12 på en gitar for å stemme i C-tuning for å unngå slarkete lyd og feeling. Jeg har ingen erfaring på det området du snakker om nå og jeg vet heller ikke hvilken type musikk du spiller, men jeg ville sagt at 0.12 vil gjøre gitaren noe tungspillt i standard tuning...

Link to comment
Share on other sites

0.12 er bra tykt, altså! :P Selv bruker jeg vanlig vis 0.9, og har 0.12 på en gitar for å stemme i C-tuning for å unngå slarkete lyd og feeling. Jeg har ingen erfaring på det området du snakker om nå og jeg vet heller ikke hvilken type musikk du spiller, men jeg ville sagt at 0.12 vil gjøre gitaren noe tungspillt i standard tuning...

Tja, siden jeg spiller på 011 allerede, så tenkte jeg at overgangen kanskje ikke kommer til å bli enorm, selv om jeg forstår at det nødvendigvis må bli noe tyngre å spille.

Kanskje jeg er helt på jordet når jeg antar dette?

Når det gjelder stil, så går det i temmelig varierte greier, - fra grungy rock (Audioslave, Foo Fighters, Nirvana ++) til reinspikka poplåter - samt en god del typisk s/s-materiale (Dylan, Cash, Dybdahl, Brun etc)...

Edited by bento
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 9-46 på 25,5" elektriske, men 012 på akustiske. Vel kan man ikke bende strenger i hytt og gevær, men det er vel ikke det man er ute etter på en akustisk heller? Dersom kroppene er "små", som du sier, så er det jo mulig at det er kortere skala på disse (24,75"). Isåfall er 012 null problem.

Edited by trazan
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 9-46 på 25,5" elektriske, men 012 på akustiske. Vel kan man ikke bende strenger i hytt og gevær, men det er vel ikke det man er ute etter på en akustisk heller? Dersom kroppene er "små", som du sier, så er det jo mulig at det er kortere skala på disse (24,75"). Isåfall er 012 null problem.

Jepp, det stemmer utmerket!

Skalaen er 24,75" på begge aktuelle strengeskifte-kandidatene.

Tusen takk for råd, til dere som tok dere tid til å svare.

Nå bærer det avgårde for å skaffe et 012-056-sett for utprøving!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det kanskje var på sin plass med en liten oppsummering etter å ha fått gode råd:

Da har jeg testet ut et par strengesett på disse to gitarene, og har vel for så vidt kommet frem til en slags konklusjon ^_^

Jeg tenkte jeg skulle forsøke en ekstremvariant og en litt mer moderat, og dro til musikksjappa og handlet strengesett.

Ett sett 013-058 (!!!!) og ett mer "fornuftig" 012-056. Strenget opp Fender Cameronen med 013-settet og Takaminen med 012-settet.

Som referanse hadde begge gitarene Elixir-strenger (011-052) fra før, noe som ga det jeg vil karakterisere som "tinglete" high-pitch, flatt lydbilde med markant mangel i bunn og nedre mellomtone.

Jeg strenget opp Fenderen først, og ble straks temmelig overrasket over den dramatiske forskjellen. Det tyngste strengesettet ga gitaren en markant boost i bunn og mellomtone, samtidig som litt av den anmassende tinglingen forsvant. Lydmessig sett temmelig bra, men av en eller annen grunn mistet jeg en god del sustain (sannsynligvis på grunn av mye mindre plass i strengesporene i nøtta). I tillegg syntes jeg at settet ble vel tungspilt, til tross for kortere skala (som trazan påpeker betyr mindre strengespenn).

Etter denne første prøven var jeg særdeles spent på 012-settet som jeg satte på Takaminen. Nå skal det sies at egenklangen i Takaminen er relativt redusert på grunn av en heftig mengde poly på kroppen, men dette er en faktor jeg har tatt høyde for i vurderingen. Etter å ha spilt en stund med det nye settet satt jeg igjen med omtrent samme følelsen som for 013-settet - relativt mye mer varme og dybde i bass og nedre mellomtone, men tapet av de høyeste tonene var ikke like markant som for 013-settet. I tillegg syntes jeg at 012-settet var lettere å spille på, og jeg begynte ikke å "krampe" i venstrehånda like fort :)

Jeg endte opp med å bytte om på settene på grunn av at Fenderen er oftere brukt enn Takaminen. Dette brakte tilbake mye sustain i Fenderen, samtidig som jeg fikk et varmere, åpnere og mye mer behagelig lydbilde. De høyeste tonene ble behagelig "temmet" uten å miste karakter, samtidig fikk gitaren markant bedre dybde i bass og mellomtone.

013-settet parkerte jeg i sylinderarkivet, for det ble rett og slett for tungspilt for meg som bruker lite drop-tuning.

Konklusjon: Hvis du, som meg, har en svakhet for akustiske gitarer med liten kropp så kan det virkelig lønne seg å vurdere/prøve ut tykkere strenger, det kan dukke opp mye skjult godlyd med det :)

Igjen; Tusen takk for gode tips, håper at dette kanskje kan være til hjelp for andre også!

Link to comment
Share on other sites

Justerte du truss-rod'n etter å ha satt på 013"? Hvis ikke, så kunne det nok ha hjulpet å stramme den litt for å kompensere for det ekstra spennet. 013 er uansett gjerne i meste laget om man driver med fingerspill, men kan låte tipptopp på plekterspill.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg 0.12 er ideelt på kassegitarer, hvertfall med normale og små kropper. Har man en jumbo så kan kanskje 0.11 gjøre nytta.

Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale Clapton's Choice-strengene fra Martin. Helt utrolig flott og crisp klang i disse strengene ift det meste annet jeg har hørt. Jeg strenget om min egen Takamine fra elixir 011 til Clapton 012 og forskjellen var som natt og dag. Helt sinnsykt!

Link to comment
Share on other sites

11 bør være max imo, såfremt en ikke har stemt ned.

I beg to differ :)

Eksemplet mitt er vel egentlig et helt soleklart eksempel på at man kan hente frem iboende egenskaper i instrumenter ved å prøve ut andre strengetykkelser

Jeg må vel dermed si meg sterkt uenig i at man på generelt grunnlag skal sette en makstykkelse på strenger for et instrument.

Men det er jo igjen bare min mening ^_^

-bento

Link to comment
Share on other sites

Justerte du truss-rod'n etter å ha satt på 013"? Hvis ikke, så kunne det nok ha hjulpet å stramme den litt for å kompensere for det ekstra spennet. 013 er uansett gjerne i meste laget om man driver med fingerspill, men kan låte tipptopp på plekterspill.

Jeg vurderte en justering av trussrod, men utsatte det til jeg eventuelt ble godvenn med 013-settet.

Siden jeg "skrapet" det tykkeste settet og satte 012-settet på "hovedgitaren" min, så ble det ikke noe av justeringen.

Edited by bento
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i alle år brukt 011 og vært fornøyd med det, men i fjor kjøpte jeg ny gitar med 012 montert. Siden den i utgangspunktet er god å spille på - passe lav aksjon osv - ble det ikke tyngre å spille på 012 på denne enn 011 på den gamle gitaren. Det er mulig scale-length også virker inn her - tror den nye har under 25", er usikker på den gamle. Det låter i hvertfall veldig bra med 012 på den nye, så jeg har fortsatt med det.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.