Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy med datamaskin som amp


eirikur

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden ampløs, derfor bruker jeg Garageband på Macen min som amp i stedet. Det funker greit, men om jeg skrur på bare bittelittegranne gain så kommer det mye støy i bakgrunnen. Har jeg mye gain opplever jeg noen ganger å høre noe som minner om kasakstansk flyradio i det fjerne også og det er som dere kanskje kan forstå ikke helt ønskelig. Jeg kobler til mic-inngangen med en 1,4/1,8-overgang eller hva det nå heter. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overgangen skjermet type, eller en beregnet for hodetelefon?

Hvilken type skjerm benytter du? CRT eller flatskjerm?

Med CRT forsøk å plassere ledninger og deg selv anderledes.

(dette gjelder også CRT TV)

Har du belysning med sparepærer, lysstoffrør eller benytter

dimmer forsøk å slå av lyset da disse kan støye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overgangen skjermet type, eller en beregnet for hodetelefon?

Hvilken type skjerm benytter du? CRT eller flatskjerm?

Med CRT forsøk å plassere ledninger og deg selv anderledes.

(dette gjelder også CRT TV)

Har du belysning med sparepærer, lysstoffrør eller benytter

dimmer forsøk å slå av lyset da disse kan støye.

Det er flatskjerm. Selv om det er svart som natta her på rommet, har det ingenting å si. Om det er skjermet type eller beregnet for hodetelefoner er jeg ikke sikker på. Faktisk helt usikker. Det er en sånn: Monster iStudioLink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig. Har dessverre ikke noe slikt utstyr for å sjekke. Men etter å ha konsultert Google noen ganger sitter jeg med en følelse av at jording kan være et stikkord? Så at grounding ble foreslått som en mulig årsak flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den går rett inn i internt lydkort. Det er humbuckere og den virker helt fint på vanlige amper. Så jeg tviler sterkt på at det er gitaren. Det er forresten samme jævelskapen med andre gitarer også.

Endret av eirikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innebygde "lydkortet" (neppe et kort, vanligvis bare en billig CODEC-chip plantet et sted på hovedkortet) er døden for lydkvalitet og er kjent for å støye som fy. Nå har ikke jeg spesifikk kjennskap til maskinen din, men jeg har tilgode å treffe på en intern lydinngang som duger til studiobruk. Hva med et billig eksternt USB eller Firewire lydkort? Koster en slikk og ingenting i våre dager, som i mindre enn en tusenlapp for noe som funker greit.

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er mye mulig det er det som er årsaken. Det er ikke akkurat verdens raskeste maskin jeg har.

Tusen takk for all hjelp uansett, jeg skal vurdere å kjøpe lydkort samt snoke litt rundt etter andre løsninger på problemet!

Endret av eirikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Hastigheten på maskinen er ikke problemet. Det det henger på er at innmaten i en datamaskin er omtrent den mest støyende omgivelsen du kan finne for lydelektronikk. Der er det kontinuerlig digital switching i milliarder(!) av logiske elementer som lager støy fra DC til mange gigahertz, både i form av radiostøy og modulasjon av strømforsyningen. I tillegg til det lydfiendtlige miljøet benyttes oftest billigste sort lyd-chiper og assosierte komponenter. I noen tilfeller kan interne lydkort (altså innstikkskort, ikke chiper på hovedkortet) funke sånn halvveis, men generelt er det overlegent beste å ha lydelektronikken utenfor datamaskinen og med egen strømforsyning.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Delta 66, og det er da "delvis inne i maskinen, delvis breakout". Ikke noe problem med støy.

Hvordan man opplever støyen, kan kort forklares med dette eksemplet:

Jeg har en bruker, som har hatt en maskin, en stasjonær, i over et år. Hun har sittet og hørt på musikk fra PCen via hodetelefoner, og har aldri klagd på lyden. Det er snakk om et onboardchip, type standard.

Så fikk hun her i oppgave å lytte gjennom en del lydklipp, type "en dame som snakker", i noen timer. Dette er e- læring, lydkvalitet type lav, grunnet streaming. Etter en times tid kom hun til meg og lurte på om det var noe galt med maskinen hennes. Det var jo masse skikkelig plagsom støy på lyden!

Kortversjonen var i dette tilfellet at jeg handlet inn et relativt billig headset med USB- lydkort på kabelen til damen. Dame fornøyd, lydkvalitet bra nok, og stempel i boken til flink sysadmin.

Moralen er kanskje litt tvilsom, men veldig mange av oss tåler mye støy, artifakter og annet dritt så lenge vi bare hører på VG- lista. Når vi begynner å høre etter, så sliter man.

Beklager at dette ble litt PC- basert. Jeg kan ikke se at det er andre prinsipper ute og går når det gjelder Mac.

Interne lydkort er ikke brukbare til annet enn bevisstløs lytting, det gjelder også kort av typen Creative, uansett om de er onboard eller koblet til på andre måter. Egentlig merkelig, når man tenker på hva de har kjøpt opp. Ensoniq, for eksempel.

Skal man drive med aktiv lytting og lydproduksjon, må man ha noe skikkelig. Da holder det ikke med A4- produkter på lydkortet. Det spiller ingen rolle om de har 40 kule forkortelser i specs, 7 kanaler, optisk og digital utgang og så videre. Det er ikke et produkt for noen som driver med lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at dette ble litt PC- basert. Jeg kan ikke se at det er andre prinsipper ute og går når det gjelder Mac.

Samme dealen det, ja. Det lydkortet du bruker som eksempel kan man jo også bruke i en Mac, så det skulle være en Mac-kosher posting ^_^

Jeg har etpar M-Audio kort selv: et Audiophile 2496 og et Delta 1010. Audiophile 2496'en har i likhet med Delta 66 CODEC'ene på kortet (inne i maskinen) og har egen strømforsyning i form av filter/regulator på kortet. De to sistnevnte har omtrent samme specs og låter uforskammet bra til å sitte inne i maskinen (breakout-kabelen gjør ingen forskjell all den tid CODEC'ene sitter inne i maksinen). Delta 1010'en låter en smule bedre siden den har CODEC'ene i den ekstern boks (det er muligens litt andre CODEC'er også), men ikke nok til at det er kritisk for "lett hobbybruk". Audiophile 2496 koster EUR 81 hos Thomann - men man må ha en ledig PCI slot av gammel type, ikke PCI-X (de nyeste Mac'ene har vel kun PCI-X). Disse anses vel som noe foreldet (ihvertfall av snobbene :P), og man får jo mye bedre (eksterne) lydkort nå.

Uansett vil jeg anbefale å satse på et enkelt eksternt lydkort, ikke minst fordi det lett kan flyttes mellom maskiner og er delvis sikret for fremtidig relevans med USB eller Firewire. Ideelt sett bør vel lydkortet også ha en inngang med høy impedans hvis man skal plugge gitaren rett inn uten bruk av mikser eller DI boks. Her (Thomann) er et utvalg av rimelige eksterne USB lydkort fra EUR 15(!) og oppover, mange med innganger som passer for gitar.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internt generer mye støy når en plugger i instrumenter.

Kjør et eksternt, koster ca 1000-1500,- brukt.

Bruk skikkelig kabel som er skjermet og.

Enda lettere hadde det kanskje vært å kjøpe en toneport eller noe, koster 800 kr brukt.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.