Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke monitorer skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal kjøpe meg nye studiomonitorer til et lite hjemmestudio. Har sett litt rundt og testen noen få og har kommet frem til at jeg vil ha enten KRK RP5 G2 eller Yamaha HS50M. KRK'en har jeg testet og lyden er vidunderlig, men har hørt utrolig mye bra om Yamaha HS50M'en. Har også hørt at de er forskjellige når det kommer til bass og lignende og jeg ønsker en monitor med god bass. Subwoofer kjøper jeg meg etterhvert. Hvilke anbefaler dere? Noen erfaringer?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Heisann!

Skal kjøpe meg nye studiomonitorer til et lite hjemmestudio. Har sett litt rundt og testen noen få og har kommet frem til at jeg vil ha enten KRK RP5 G2 eller Yamaha HS50M. KRK'en har jeg testet og lyden er vidunderlig, men har hørt utrolig mye bra om Yamaha HS50M'en. Har også hørt at de er forskjellige når det kommer til bass og lignende og jeg ønsker en monitor med god bass. Subwoofer kjøper jeg meg etterhvert. Hvilke anbefaler dere? Noen erfaringer?

Takk på forhånd!

Kort fortalt ville jeg aldri bedt noen om å kjøpe monitorer i blinde, uansett hvor god omtale de har fått, rett og slett fordi monitorer har 1 eneste bruksområde i studiobruk: Få deg til å mikse/recorde mer presist slik at du vet hva som foregår. Jeg bruker KRK RP5 G2 hjemme og synes de gjør en veldig ryddig jobb for meg. Ikke tenk på hvor bra ting låter, men heller hvor detaljert de låter. Monitorer er jo strengt tatt det motsatte av Hifi-høytalere. Finn noe der du hører mye detaljer i lyden. Feks KRK sine gjør det bra. Yamaha sine har jeg hørt, og de er også fine, men jeg har dem ikke, og det er det en grunn til, men igjen er det bare fordi de ikke var like lette å jobbe med for meg, alle ører er forskjellige.

Noen som har noen innspill? Noen som har erfaringer med disse?

Skulle gjerne hjulpet deg, men SLX er et egenimport-merke som Sound1 (marios musikk) tar inn fra Kina, så det er nok ingen andre som driver med musikkbutikker i landet som har hørt dem. Kanskje du er heldig og kommer over en som har kjøpt dem fra før, men det er lite info å oppdrive på dem desverre. Hvis du holder til i Harstad kunne du jo dratt innom Marios og hørt dem. Sikkert helt ryddige monitorer. Du kan jo alltids sende dem en mail og høre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt ville jeg aldri bedt noen om å kjøpe monitorer i blinde, uansett hvor god omtale de har fått, rett og slett fordi monitorer har 1 eneste bruksområde i studiobruk: Få deg til å mikse/recorde mer presist slik at du vet hva som foregår. Jeg bruker KRK RP5 G2 hjemme og synes de gjør en veldig ryddig jobb for meg. Ikke tenk på hvor bra ting låter, men heller hvor detaljert de låter. Monitorer er jo strengt tatt det motsatte av Hifi-høytalere. Finn noe der du hører mye detaljer i lyden. Feks KRK sine gjør det bra. Yamaha sine har jeg hørt, og de er også fine, men jeg har dem ikke, og det er det en grunn til, men igjen er det bare fordi de ikke var like lette å jobbe med for meg, alle ører er forskjellige.

Skulle gjerne hjulpet deg, men SLX er et egenimport-merke som Sound1 (marios musikk) tar inn fra Kina, så det er nok ingen andre som driver med musikkbutikker i landet som har hørt dem. Kanskje du er heldig og kommer over en som har kjøpt dem fra før, men det er lite info å oppdrive på dem desverre. Hvis du holder til i Harstad kunne du jo dratt innom Marios og hørt dem. Sikkert helt ryddige monitorer. Du kan jo alltids sende dem en mail og høre...

Kan jo alltids sende en mail og spørre ja :) Er viktig med god bass fra lydbildet! Kan et par slike dyre monitorer fungere like bra som høyttalere til tv? Da kan jeg fjerne 5.1 pc høyttalerne! Nå står det i grunn mellom Mackie MR5, KRK RP5 og SLX M-606 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du egentlig er ute etter et hifi-anlegg? Høres litt sånn ut på beskrivelsen. Du får et ganske ryddig hifi-anlegg for samme prisen som et sett greie monitorer. :)

Du får mindre og kjedeligere bass med et godt monitor-sett fordi det skal være definert og vise hvordan lyden egentlig er. "Alle" hifi-anlegg pynter på sannheten og skal låte best mulig. Jeg mikser alltid på monitorer og etter-lytter på hifi, mono-radio og headphones for å forsikre meg om at lyden overføres riktig. Siden du tydeligvis skal ha litt forskjellige bruksområder ville jeg nok gått for et greit hifi-anlegg og et skikkelig godt headset når du trenger å høre mer detaljert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har rett i det! Kanskje jeg kan investere i et godt headset til å begynne med. Er det noen merker jeg bør foretrekke, og noen jeg burde styre unna?

Jeg bruker Sennheiser HD280 Pro og er veldig godt fornøyd med de. Men nå er ikke headset det optimale for mixing heller. Men jeg hadde ikke penger til å handle noen gode monitorer når jeg kjøpte de, så da ble det sånn. De gjør jobben for meg, foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impedansen er vel det einaste trur eg. Eg har 80 ohms-modellen, og er veldig nøgd med dei. Impedansen handlar om kor mykje straum som trengs for å drive elementa i klokkene. 80 ohm er litt mykje til iPod og liknande bærbare einingar, 32 ohm skal vel gå litt betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.