Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Til dere med Klassiske gitarer?


Archangel

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er "problemer" å holde en nylon strenger stemt.

Noen sa til meg at nylonstrengene trenger litt tid for å bli strekket ut og at den blir veldig fort ustemt med nye strenger.

Stemmer dette?

Jeg har en som jeg fikk igår og den faller fra g til f# rett som der er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et problem. I hvert fall for meg. Er vel egentlig derfor jeg ikke spiller så mye på den klassiske gitaren (har ikke skifta E-strengen ennå, er litt lat). Men det er jo en teknikk på hvordan du skal feste strengene. Vel... det er den samme som på akustisk og elektrisk gitar; gjennom hullet, tilbake rundt motsatt vei av den veien ... (husker ikke hva den med hullet heter) roterer, under den delen av strengen som går inn i hullet og tilbake igjen slik at den låser seg når du begynner å skru (da var det dekket). Men... på akustisk og elekrisk gitar så holdes stemminga med en gang, med litt hjelp. På klassisk har jeg ikke fått det til å gjøre noe i nærheten av den samme jobben. Men det kan være noen har en morsommere og bedre løsning ettersom jeg fort gav opp etter at den ene teknikken ikke funka. Det er rett og slett døden hvis en streng ryker på min klassiske gitar. Gruer meg... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å kunne spille på en klassisk gitar og, Sandman.

Min klassiske gitar holder stemminga elendig etter at man har skifta strenger. Men til gjengjeld har jeg aldri røket en streng på en klassisk gitar. Skjønner ikke Hugo helt på det med at det er døden å skifte strenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehmn, jeg fikk med en slik stemme-sak når jeg kjøpte min gitar, tar ikke lange tida å stemme gitaren før jeg skal bruke den - så ser ikke på dette som noe problem. dessuten blir de ikke SÅ ustemt liksom, er bare 5-10 hz eller hva det viser på den målern min, ergo en liten snurr på temmeskruene og du er klar til dyst :)

Sandman: Det var veldig saklig..

mvh kristoffer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke ryker strenger har man enten ikke spilt lenge nok eller ikke spilt ordentlig på gitaren. Legg nå litt mer trøkk i spillinga da menneske. Dynamikk, karakter, sjel... Ryk nå en streng for faen. Ha et litt mer turbulent forhold til gitaren din. Lær den å kjenne. Ellers vil du aldri bli ett med instrumentet. Sett i gang å riv og slit litt i e-strengen. Den ryker nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier at for å kjenne noen, så må du banke dem og gjerne brekke noe først? Akkerat...

Spiller jo bare med fingrene på nylonstrengern, så da må jeg jo legge gitaren flat, og røske til en streng. Eller skru stemmeskruen litt for langt...

Ellers vil du aldri bli ett med instrumentet.

Man må vel operere hånda fast på gitaren før man er "i ett" med instrumentet... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du brekker halsen på gitaren eller slår hull i kassa, da vil jeg si at du har vært for slem med din kjære. Men strengen er jo bare små perioder i ditt forhold til gitaren. Kroppen er der hele tiden. Unntatt hvis du velger en dyr plastisk operasjon.

Gjennom de forskjelige periodene skal du ha opplevd det meste for å bli ordentlig knyttet. Da nytter det ikke bare med bare litt forsiktig fingring som du sier. Du må kjøre full pakke. Jeg kjører fingre på alle gitarene jeg, og det betyr ikke at det blir mildere. Trenger ikke noen flere hjelpemidler for perfekt stimuli.

Du legger ikke gitaren flat? Det gjør jeg i starten av hver periode. Og så drar jeg mange ganger høyt, midt, og lavt. Da er vi mer stabile, men ja... vi risikerer en smell. Men så kjenner jeg min gitar ganske godt og vet da når jeg går for langt. Jeg gjør også ingen ting som ikke kan fikses hvis det går litt for hardt for seg f.eks. ved g-strengen.

Men det er også en hel del som jeg ikke har utforsket, og vi blir stadig bedre og bedre kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et avslappet forhold med min kjære Strat. Vi snakker åpent om følelesene våre, og har kommet til en enighet når det gjelder tøff behandling. Det hender jeg rister henne litt, men hun skjønner at det er bare fordi jeg bryr meg om henne, så hun holder seg på matta.

Ved nermere ettertanke så har jeg faktisk røket en streng på nylonstrengern. Men det var bare fordi jeg var klønete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: HAHAHAHAHAH -------->

Jeg vet at jeg ikke bør si dette, men skaff deg en elgitar og en Marshall, for [sensurert] ;)

Det du forteller om er veldig ofte et problem hos meg også.

Dårlige mekanikk/stemmeskruer kan også være et problem hos mange.

Få en som har peiling på slikt til å se på den.

Forresten: Alle gitarer trenger det NAVN. Gitarer har sjæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ryker strenger på bassen stadig vekk, men nesten aldri på kassegitaren min. Rart det der.

Da vil vel Hugo mene at du elsker bassen mer enn gitaren, i guess :wink:

Det har du rett i. Jeg antar at du ikke tar deg tid nok til gitaren, men bare favoriserer bassen. Stakkars neglisjerte gitar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.