Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slappe strenger


n3gergutt

Anbefalte innlegg

Til vanlig spiller jeg på en 4 strengers bass, men i det siste har jeg gått litt lei bassen og fant til slutt ut at det kanskje var på tide å få seg noe nytt. Derfor invisterte jeg i en 5strengers yamaha bass for ikke så lenge siden. Jeg prøvde bassen i butikken, digget lyden og syntes at bassen var god og spille på, noe som førte til at jeg kjøpte den. Er fortsatt veldig fornøyd med kjøpet, men det er en ting jeg lurer litt på når det gjelder strengene. Spesielt H-strengen er veldig slapp.. altså, den henger veldig og skaper en del ulyder når den klunker borti halsen på bassen. I tillegg er også resten av strengene litt ''løsere'' enn de som er på den gamle bassen. Det jeg lurer på er da om det kan være at det er dårlige (gamle?) strenger, og at jeg vil få strammere strenger hvis jeg kjøper nye. Eller er det slik på alle 5strengere, og med andre ord bare noe jeg må vende meg til?

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengene på en femstrenger er ikke slappere enn på en firestrenger. Er du sikker på at du har stemt bassen riktig, fra førstestrengen og nedover til femtestrengen skal det være slik:

g-d-a-e-h. Førstestrengen er den tynneste.

Jeg vil tro det er der du har noe å rette på. Er bassen din stemt "til pitch", så tror jeg du skal ta den med tilbake til butikken og forklare problemet, da jeg ikke helt kan skjønne hva problemet er, utover at halsen kan ha forandret seg litt i vinterkulden og den tørre luften som har vært. Strengene blir ikke slappere av det, men det kan tenkes at de lettere kommer borti gripebrettet.

Velkommen til forumet, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, takk for det ;)

Altså, bassen er stemt riktig. Det vet jeg. Men det føles på en måte ut som når jeg spiller på en 4strengers bass hvor e-strengen er stemt ned en halvtone. Så lurer liksom på om det er noen måte at strengene kan ha blitt slappere på. Eller er det ikke mulig at strenger blir slappere/løsere med tiden? eller av noen annen grunn?

Endret av n3gergutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg har opplevd at strengene har blitt slappere med tiden, eller at de føles slappere. Derfor kan jeg ikke skjønne hva som har skjedd med bassen. Kan det være noe med spillestilen din? At du har begynt å spille hardere med høgrehånden? Som sagt, stikk innom butikken, forklar hva du opplever, og forsøk ev. med et nytt strengesett. Strenger er også ganske forskjellige, noen oppleves litt "strammere" enn andre, uten at jeg skal utgi meg på å fortelle hvilke merker som oppleves som stramme eller slappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, skulle kanskje nevnt det i første posten, men strengene er ikke skiftet. Jeg er heller ikke helt sikker på hvor tjukke de strengene jeg nå har på bassen er, så kanskje jeg kan prøve å bytte til noen tjukkere. Er 50-135 størrelsen man vanligvis bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.