Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Foto Documentation: Fixed Bridge (pics included)


Anbefalte innlegg

Hey!

Satte meg ned i dag og fiksa litt på gitaren min. Den hadde en vanlig trem, men så ville jeg ha en som satt fast, og etter tips fra gitartech'en på Imerslund, satte jeg meg endelig ned, og fikk festa'n skikkelig:

Utstyr:

- Mexican Fat-Strat m/ American Synchronized Vintage Tremolo

- Trelist (denne gangen i furu)

- Stjerneskrutrekker

- Sag

bridge2.jpg

På dette bildet ser dere blokken, skrujernet og den ferdig tilpassede biten, som jeg tidligere kappet av fra en list. Jeg var ganske heldig med denne listen som fattern hadde slengende, den passet tilfeldigvie hslt perfekt. Så, det jeg gjorde var da å holde den ned i sprekken med den ene hånda, og så løsne skruene på fjerene med den andre. Slik at den etterhvert ble klemt fast. Så fjernet jeg alle fjerene og voila:

bridge1.jpg

Her er da stolen/klossen festet. Stolen rikker ikke på seg, og gitaren min holder stemminga som aldri før. Den lovede resonansen får vi testet i morgen. Så hold dere litt oppdaterte.

BTW: Grunnen til at det er en fjer på bildet nederst, har ingenting med jordingen å gjøre...

En annen litt morsom ting man kan legge merke til er at du faktisk ikke trenger å ta av strengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett denne løsningen før, og den funker vel greit den.

Georigi D. i Fr.stad mente at å sette i to ekstra fjærer, altså fem totalt, kan gjøre den samme nytten..har ingen erfaring med det, men virker jo greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har jeg ;)

Min første løsning var også å sette inn fem fjerer. Men det hjalp ikke mye lydmessig. Jeg fikk dette bekreftet av gitartech'en. Så å sette i en treflis er noe helt annet, lydmessig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt et lurt triks - men er furu det ideele? Det er jo ikke akkurat den hardeste tresorten en kan få tak i. Føler du at det er mer enn stabilt nok som det er, eller kunne det lønt seg med en hardere tresort (et annet aspekt ved dette er vel at en vil ha noe som er mykere enn gitaren, som en nødig vil ødelegge...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en trebit i Tik som jeg prøvde meg på, men metall-sløyd er ikke mitt sterkeste fag, så fattern overbeviste meg, men litt enkel fysikk at en liten furu-bit ikke kom til å gi etter for 36 kg, iallefall ikke med et så gjevnt fordelt trykk. Men er klar over at furu er en av norges mykeste tresorter, men gitaren hakke mista stemminga enda, så det tyder på at den ikke har krympet noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne vel gjort det samme med alle fjærene inntakt?

Slik at trebiten bare har fått trykk på seg når du bender eller stemmer ned. Fjærene og strengene ville opphevet hverandre som på et vanlig flytende system vil jeg tro. Måtte ha festet biten på en eller annen måte, men da kunne du lett gjort den om til flytende i en håndvending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.