Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt hjelp med Nothing Else Matters


Anbefalte innlegg

Hei, klarer fint å spille Nothing Else matters nå (Bortsett fra soloene, men det tar jeg etter vært) Jeg bruker den tabben her http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/metallica/black_album_album_tab.htm#comments

Men når jeg hører på sangen så hører jeg at de spiller mye mer en det som står på tabben. Stemmer det at de spiller denne delen flere ganger en det som står? PS, av en eller annen grunn blir tabben litt rar når jeg poster den her, men jeg vet ikke hvorfor. Dere skjønner nok hva som står:)

Verse -

----------3-----0--------|--2-----3--------0--------------|

-------0-----------0-----|-----------3--------3-----------|

----0--------0--------0--|--------------0--------0--------|

-------------------------|--0--0--------------------------|

-------------------------|-----------------3--------------|

-0-----------------------|--------------------------3--2--|

----------3-----0--------|--2-----------------------------|

-------0-----------0-----|--------3-------3-----3---------|

----0--------0--------0--|-----------2p0-----0------------|

-------------------------|--0--0--------------------------|

-------------------------|----------------3---------------|

-0-----------------------|--------------------------3--2--|

----------3-----0--------|--2-----3--------3--------|--------3--2-----2-----|

-------0-----------0-----|-----------3--------3-----|--------3--0--------0--|

----0--------0--------0--|--------------0--------0--|-----0-----2-----------|

-------------------------|--0--0--------------------|-----------------------|

-------------------------|-----------------3--------|-----------2--2--------|

-0-----------------------|--------------------------|--3--------------------|

-0--------0--------|-----------0-----------|

-------0-----0-----|--------0-----0--------|

----0-----------0--|-----0-----------------|

-------------------|-----------------------|

-------------------|-----------------------|

-0-----------------|--0--------------3--2--|

Endret av andersio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

|----------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------|
|-2--------------------------------------------------------|
|-2--2--2--2--2--2--2--3------2--2--2--2--2--2--2--2--3----|
|-0--0--0--0--0--0--0--1------0--0--0--0--0--0--0--0--1----|
| |
|----------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------|
|----------------------32----------------------------32--|
|-0--0--0--0--0--0--0--1----0--0--0--0--0--0--0--0--1--|

Hvis du trykker der det står "code", når du skriver innlegg, så får du tabben til å se slik ut.

Endret av ErlendB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg helt husker strukturen på nothing else matters, så spilles den biten der over hvert vers. Altså begynner du på toppen av det riffet når han synger "so close, no matter how far", når han synger "trust i seek, and i find in you" og du spiller det når han synger "never opened myself this way"

de samme versene synges vel et par ganger hver i en rekkefølge jeg ikke husker, men ja, du har nok rett, det spilles flere ganger.

EDIT: Vært/hvert.

Endret av joachiml
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg helt husker strukturen på nothing else matters, så spilles den biten der over vært vers. Altså begynner du på toppen av det riffet når han synger "so close, no matter how far", når han synger "trust i seek, and i find in you" og du spiller det når han synger "never opened myself this way"

de samme versene synges vel et par ganger hver i en rekkefølge jeg ikke husker, men ja, du har nok rett, det spilles flere ganger.

Ah da skjønner jeg. Hvis jeg fks finner lyricsene til den. Så kan jeg jo se hvor mange ganger han synger værset. Eller jeg kan høre på sangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----------3-----0--------|--2-----3--------0--------------|
-------0-----------0-----|-----------3--------3-----------|
----0--------0--------0--|--------------0--------0--------|
-------------------------|--0--0--------------------------|
-------------------------|-----------------3--------------|
-0-----------------------|--------------------------3--2--|

----------3-----0--------|--2-----------------------------|
-------0-----------0-----|--------3-------3-----3---------|
----0--------0--------0--|-----------2p0-----0------------|
-------------------------|--0--0--------------------------|
-------------------------|----------------3---------------|
-0-----------------------|--------------------------3--2--|

----------3-----0--------|--2-----3--------3--------|--------3--2-----2-----|
-------0-----------0-----|-----------3--------3-----|--------3--0--------0--|
----0--------0--------0--|--------------0--------0--|-----0-----2-----------|
-------------------------|--0--0--------------------|-----------------------|
-------------------------|-----------------3--------|-----------2--2--------|
-0-----------------------|--------------------------|--3--------------------|

-0--------0--------|-----------0-----------|
-------0-----0-----|--------0-----0--------|
----0-----------0--|-----0-----------------|
-------------------|-----------------------|
-------------------|-----------------------|
-0-----------------|--0--------------3--2--|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah da skjønner jeg. Hvis jeg fks finner lyricsene til den. Så kan jeg jo se hvor mange ganger han synger værset. Eller jeg kan høre på sangen.

Det beste er nok å høre. Det gir bedre trening. Nothing else matters er ikke så vanskelig siden de spiller verset og refrenget likt hver gang. Lykke til B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker tabs etter 16 år så er det nok noe annet som er feil.

Det er ikke noe galt i å bruke tabs som nybegynner.

Teori og skalakunnskap, kordkunnskap osv vil bidra veldig til gehør.

Synging og. Etc.

Hehe, skal prøve å trene opp gehøret ja, hører på sangen nå og det er egentlig ganske lett, men mange sier jeg bør begynne å lære skalaer snart. Skjønner ikke helt de greiene der jeg. Hva er meninga med de? Var en kompis som sa at hvis man kunne skalaer ville det bli enklere å spille soloer, siden soloer er bygd opp av skalaer. Kan noen linke til noen gode tutorialer? Eller skrive litt selv. Har sett på noen sider, men det er gripebrettet med mange tall og markerte strenger. Skjønner ikke en skit jeg.

Endret av andersio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker tabs etter 16 år så er det nok noe annet som er feil.

Det er ikke noe galt i å bruke tabs som nybegynner.

Teori og skalakunnskap, kordkunnskap osv vil bidra veldig til gehør.

Synging og. Etc.

Jasså, kva er gale då?

Eg har ikkje sagt at eg brukar tabs i dag, musikken eg spelar er så lite avansert at eg greier med fint uten. Det eg ville fram til er at dei første åra eg spelte gitar stupte eg rett ned i ein eller annan tab kvar gong eg ville finne uta av noko nytt. Eg er 250% sikker på at eg hadde vore ein uendeleg mykje betre gitarist i dag om eg lytta meg fram til det eg var ute etter i staden. Smådetaljar som ein treng for å kome vidare er greitt, men å site å nistirre i eit tabulatur har i alle fall virka negativt på meg.

Dei tinga du nevner som bra for å utvikle gehør er eg enig i, men det har jo lite med tabs å gjere. NOTAR derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal prøve å trene opp gehøret ja, hører på sangen nå og det er egentlig ganske lett, men mange sier jeg bør begynne å lære skalaer snart. Skjønner ikke helt de greiene der jeg. Hva er meninga med de? Var en kompis som sa at hvis man kunne skalaer ville det bli enklere å spille soloer, siden soloer er bygd opp av skalaer. Kan noen linke til noen gode tutorialer? Eller skrive litt selv. Har sett på noen sider, men det er gripebrettet med mange tall og markerte strenger. Skjønner ikke en skit jeg.

En skala er en serie intervaller. Noter.

Gripebrettet ditt har 12 noter i 5(?) forskjellige oktaver. Det er altså det samme om og om igjen.

Si E moll, E F# G A B C D. Kartene du prater om er rett og slett hjelpemidler til å finne de rette notene i den gitte skala, over hele halsen.

Stort sett har du 7 'bokser', så det skal være lettere å memorisere litt om gangen.

Uansett, ved å lære skalaer tilvenner en øret til tonaliteter, og det blir MYE lettere å ta ting 'på øret'.

Du vil også lære å kunne improvisere til sanger ved relativt smal kunnskap.

F.eks, lærer du hvilken som helst nybegynner en C dur skala, kan han med en gang improvisere til 80% av alle låter.

Grunnen til det er at det aller meste stammer fra Dur skalaen, eller en av kirketonene (som er moduser av durskalaen.)

Hvis du ser på teoriguiden min så har jeg alle skalaboksene og en forklaring der. Det viktigste for deg, er å lære dur og moll mønstret i første omgang. Lær deg standard Dur og moll akkord og.

Jasså, kva er gale då?

Eg har ikkje sagt at eg brukar tabs i dag, musikken eg spelar er så lite avansert at eg greier med fint uten. Det eg ville fram til er at dei første åra eg spelte gitar stupte eg rett ned i ein eller annan tab kvar gong eg ville finne uta av noko nytt. Eg er 250% sikker på at eg hadde vore ein uendeleg mykje betre gitarist i dag om eg lytta meg fram til det eg var ute etter i staden. Smådetaljar som ein treng for å kome vidare er greitt, men å site å nistirre i eit tabulatur har i alle fall virka negativt på meg.

Dei tinga du nevner som bra for å utvikle gehør er eg enig i, men det har jo lite med tabs å gjere. NOTAR derimot...

For det første, det er ikke så enkelt at hvem som helst bare kan 'ta ting på øret'.

For å i det hele tatt vite hvor en skal begynne for å identifisere noe, må en ha en viss database av kunnskap.

Skulle det være skalakunnskap, korder, licks, gjerne alt sammen. Ikke minst må disse være innprentet i hodet, slik at en uten tvil vil gjenkjenne det. De som nettopp har begynt å spille gitar, og klarer å finne ut ting uten å kunne noen ting, er gjerne de som har spilt i korps i barndommen, osv. De fleste av disse kan, eller har kunnet noter.

Det er uten tvil bra å øve på å finne ut av ting for øre. Om man har evne til det, så er det knall!!!

Som med alt annet, må det innøves. Teknikk, øre, teorikunnskap, osv- alt må gjøres med effort!

Å si at det er mangel på å øve låter etter øre som har gjort noen dårlige er bare tull, for det er masse annet som også trener øre. Mangel på variasjon, stagnasjon i gamle vaner er nok synderen.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.