Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Årets NAMM nyheter fra Suhr


Gluke

Anbefalte innlegg

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I USA har det blitt veldig strenge restriksjoner angående utslipp av gasser i forbindelse med lakkering. Man har da to valg- enten eksportere treverk, få kroppene satt sammen, lakkert, og skipet tilbake, eller å investere i svinedyre renseanlegg, noe som gjør at fortjenesten per gitar blir lavere.

Gjett hva amerikanske gitarprodusenter gjør.

Ikke nok med det, jeg har en fjern bekjent som jobber i bransjen. Han fortalte meg at han, ved en tur til Kina, arrangert av jobben, ved selvsyn så at det ble produsert Stratocastere. Merket Made in USA. Han spurte om det var piratkopier som ble laget, men fikk til svar at "Neinei, dette er gitarer vi ikke lager ferdig. Vi skrur ikke halsen til kroppen. Det gjør de i USA, og så er de amerikanskproduserte". .. Jeg kan ikke bevise det, kan ikke fortelle hvem det er, men jeg kan ikke skjønne hvorfor han skulle lyve. Neste tvert om.

Slike eksempler er det mange av i andre bransjer. Kanskje noen husker avsløringen av "Volvo filtre", der Volvo kjøpte luft- og olje filtre, pakket de om, og solgte de til dobbel pris. Originaldeler, må vite..

Eller damer som betaler fem tusen for en designhåndveske, "Made in Italy". Veskene er laget i Taiwan. Så ankommer de Italia med løst håndtak som festes med to skruer. Sim sala bim, "Made in Italy".

Eller brennerelementet til gassgrillen min. Skikkelig amerikansk kvalitet! På toppen var det preget inn i metallet med 4 cm høye bokstaver- "Made in USA". I bruksanvisningen var det understreket den fantastiske kvaliteten, og en oppfordring om å støtte amerikansk næringsliv og kvalitet. Da jeg skulle montere elementet, måtte jeg snu det opp-ned. Der hang det et lite klistremerke. På det sto det "Made in China".

Det er klart at enkelte i østen tar snarveier med komponentkvalitet og så videre. At amerikanere er så mye dårligere til å ljuge, tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi er så dumme at vi er villige til å betale ekstra for en gitar laget i USA, så hvorfor ikke ta imot pengene vi tilbyr? Det at gitaren "ikke helt" er laget i USA, trenger man strengt tatt ikke å fortelle.

Vi betaler i dyre dommer for vanlig flaskevann, bare det står "Voss" på det. Vi betaler latterlige summer for klær grunnet en liten merkelapp på. Det er ikke umoralsk, det. Ingen tvinger fra oss pengene. Merkevarebygging er lov.

Nå skal det jo i sannhetens navn sies at for eksempel Fender sørger for at det er noe i at amerikanske Fendere er best, ved å sette opp gitarene litt bedre, kanskje bruke litt bedre treverk, litt dyrere hardware, og så videre, men kom ikke og fortell meg at den økte kvaliteten er fordi den er laget i USA.

Det er fordi produsenten har bestemt seg for at den beste gitaren skal være laget i USA. Det er da heller ikke noe umoralsk i å tjene så mye penger som mulig på gitarproduksjon. Det som grenser mot juks, er når man forsøker å framstå som en slags "gitarvelgjører" som er i bransjen mest fordi man har lyst til å være snill med gitarister, og egentlig ikke bryr seg om penger. Det er rett og slett ikke sant, i hvert fall ikke når det gjelder de store aksjeeide produsentene.

Bare så det er understreket- Fender er et eksempel. Produsentnavnet kan fint byttes ut med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder når jeg får rote litt holder jeg på å sy sammen en amp på kjøkkenbordet her.

Den har customlaget fromtpanel. Jeg sente inn forsalg til layout, og når jeg fikk tilbake

fila for godkjenning oppdaget jeg at jeg hadde skrevet 'Made in Norway'. Sende korektur

med endret tekst til 'Handwiret in Norway'. Jeg fant at det ble tullete å kalle en

amp som absolutt ikke har en eneste komponent laget Norge for Made in Norway.

/...og tilfelle den låter balle kan jeg skylde på at den ikke er laget i Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi er så dumme at vi er villige til å betale ekstra for en gitar laget i USA, så hvorfor ikke ta imot pengene vi tilbyr? Det at gitaren "ikke helt" er laget i USA, trenger man strengt tatt ikke å fortelle.

Vi betaler i dyre dommer for vanlig flaskevann, bare det står "Voss" på det. Vi betaler latterlige summer for klær grunnet en liten merkelapp på. Det er ikke umoralsk, det. Ingen tvinger fra oss pengene. Merkevarebygging er lov.

Nå skal det jo i sannhetens navn sies at for eksempel Fender sørger for at det er noe i at amerikanske Fendere er best, ved å sette opp gitarene litt bedre, kanskje bruke litt bedre treverk, litt dyrere hardware, og så videre, men kom ikke og fortell meg at den økte kvaliteten er fordi den er laget i USA.

Det er fordi produsenten har bestemt seg for at den beste gitaren skal være laget i USA. Det er da heller ikke noe umoralsk i å tjene så mye penger som mulig på gitarproduksjon. Det som grenser mot juks, er når man forsøker å framstå som en slags "gitarvelgjører" som er i bransjen mest fordi man har lyst til å være snill med gitarister, og egentlig ikke bryr seg om penger. Det er rett og slett ikke sant, i hvert fall ikke når det gjelder de store aksjeeide produsentene.

Bare så det er understreket- Fender er et eksempel. Produsentnavnet kan fint byttes ut med andre.

for eksempel med Suhr?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg helt tør si det,men jeg har hørt akkurat det samme om Gibson halser.

Ryktene kommer fra den kilden jeg kjenner, som kjenner flest, og har mest innsikt i bransjen.

Egen erfaring med produksjon i Asia, er også noe jeg er villig til å lytte til.

Det er et gammelt rykte. Steve Fryette ble fortalt at de skulle gå over til å kun lage CS gitarene i USA resten blir laget i Asia og satt sammen i USA.

Årets rykte på NAMM er forresten at Gibson er i ferd med å gå dukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder når jeg får rote litt holder jeg på å sy sammen en amp på kjøkkenbordet her.

Den har customlaget fromtpanel. Jeg sente inn forsalg til layout, og når jeg fikk tilbake

fila for godkjenning oppdaget jeg at jeg hadde skrevet 'Made in Norway'. Sende korektur

med endret tekst til 'Handwiret in Norway'. Jeg fant at det ble tullete å kalle en

amp som absolutt ikke har en eneste komponent laget Norge for Made in Norway.

/...og tilfelle den låter balle kan jeg skylde på at den ikke er laget i Norge ;)

Oh crap, det står Handmade in Norway bak på min.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det jeg også. Men av alle de plekvidoene jeg har sett er min forståelse av konseptet

at hovedpoenget med plekmaskinen nettopp at gitaren er satt sammen når båndene slipes???

Men jeg ser poenget. Om man sier at instrumentet plukkes fra hverandre og remonteres

kan man si at det er montert i et gitt land. Markedføringsverdi og prisforsjell

denne teksten kan ha for instrumentet er ikke ubetydelig slik vi ser fra andre

produsenter, så det er ikke utenkelig at dem faktisk gjør det også. hmmmm :huh:

Du kan gjøre begge deler Pleke gitar med hals eller løs hals, men skal du ta mange like er det kjappere å montere bare halsen i Plek maskinen. Det som står på Rasmus siden er at de tar av halsen og Plekér den og monterer den på gitaren og så gjør hele setupén.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et gammelt rykte. Steve Fryette ble fortalt at de skulle gå over til å kun lage CS gitarene i USA resten blir laget i Asia og satt sammen i USA.

Årets rykte på NAMM er forresten at Gibson er i ferd med å gå dukken.

Enda verre. Det er også rykter om at CS halsene blir laget i Asia.

Legg merke til, at fra et visst årstall, så blir ikke fargepigmenter fjernet fra bindingen på halsen lengre.

det kan se OK ut med en gulnet binding på en Goldtop, men ikke med en rødaktig binding på en R8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarpå Mo, jeg har ikke nok greie på det til at jeg kan gå inn på de ulike produsentene, detaljer på hvordan de gjør ting og så videre. Hadde jeg hatt slik kunnskap, hadde jeg trolig hatt en annen og bedre betalt jobb enn det jeg har. Slik sett er det kanskje en tilsnikelse å snakke om Fender som eksempel, også. Men de har i det minste produsert gitarer i mange land, og laget et slags "hierarki" når det gjelder kvalitet.

Det er helt klart at det finnes kunstnere og idealister der ute, som bare må få utløp for sin trang til å lage gitarer. Om de tjener gode penger eller ikke, er underordnet. Jeg kjenner minst ett eksempel her i Norge. Det var ikke liv laga, da det ble for dyrt. Han klarte ikke å konkurere mot masseproduksjonen, og hadde ikke aparatet som skulle til for å tilføre nok "mojo". Dette kludrer egentlig til bildet, men de aller fleste gitarer lages for å tjene penger på dem, de som tjener pengene kan i beste fall en jukse- G, og gitarene er masseprodusert ut fra helt andre kriterer enn det jeg kanskje skulle legges til grunn for noe jeg er opptatt av. Det er realiteten. Jeg betaler sikkert masse for "mojo" rett som det er selv, men jeg forsøker faktisk å unngå å gå i fellen. Uten at det egentlig er et stort poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre begge deler Pleke gitar med hals eller løs hals, men skal du ta mange like er det kjappere å montere bare halsen i Plek maskinen. Det som står på Rasmus siden er at de tar av halsen og Plekér den og monterer den på gitaren og så gjør hele setupén.

Du kan pleke gitaren din i Sverige også, for en ganske billig penge.

Blir alle Asia gitarer like bra som Suhr sin Rasmus, hvis jeg spanderer på en svenske pleking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarpå Mo, jeg har ikke nok greie på det til at jeg kan gå inn på de ulike produsentene, detaljer på hvordan de gjør ting og så videre. Hadde jeg hatt slik kunnskap, hadde jeg trolig hatt en annen og bedre betalt jobb enn det jeg har. Slik sett er det kanskje en tilsnikelse å snakke om Fender som eksempel, også. Men de har i det minste produsert gitarer i mange land, og laget et slags "hierarki" når det gjelder kvalitet.

Det er helt klart at det finnes kunstnere og idealister der ute, som bare må få utløp for sin trang til å lage gitarer. Om de tjener gode penger eller ikke, er underordnet. Jeg kjenner minst ett eksempel her i Norge. Det var ikke liv laga, da det ble for dyrt. Han klarte ikke å konkurere mot masseproduksjonen, og hadde ikke aparatet som skulle til for å tilføre nok "mojo". Dette kludrer egentlig til bildet, men de aller fleste gitarer lages for å tjene penger på dem, de som tjener pengene kan i beste fall en jukse- G, og gitarene er masseprodusert ut fra helt andre kriterer enn det jeg kanskje skulle legges til grunn for noe jeg er opptatt av. Det er realiteten. Jeg betaler sikkert masse for "mojo" rett som det er selv, men jeg forsøker faktisk å unngå å gå i fellen. Uten at det egentlig er et stort poeng.

Jeg har ikke greie på det jeg heller, men siden jeg er en eldre herre som har spilt gitar lenge, har jeg en del venner og bekjente som har ganske god greie på det.

Det er både folk som representerer de store, og folk som driver egen produksjon fra Asia. Noen har også prøvd seg her hjemme.

Det finns folk her hjemme som kan lage ønskegitaren av best mulig komponenter for deg, men det koster fort bort i mot 40k.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan pleke gitaren din i Sverige også, for en ganske billig penge.

Blir alle Asia gitarer like bra som Suhr sin Rasmus, hvis jeg spanderer på en svenske pleking?

Jeg skjønner ikke helt ha du skal frem til. Pete Thorn prøvde gitaren og trodde det var en vanlig custom Suhr Modern. Hvis gitaren er så bra til 10 lapper tror jeg de har noe som selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt ha du skal frem til. Pete Thorn prøvde gitaren og trodde det var en vanlig custom Suhr Modern. Hvis gitaren er så bra til 10 lapper tror jeg de har noe som selger.

Det jeg skal fram til er at det å pleke gitaren ikke er noen garanti for at en gitar er av god kvalitet.

Ellers lytter jeg akkurat like mye til reklamen fra Suhr og Pete Thorn som jeg gjør til reklamen fra Elkjøp.

Hvis den er like bra som en Suhr Custom Modern, vil jeg se det i en litt mer uavhengig objektiv test.

Og hvis den er så bra, så kan jeg ikke forstå at Suhr kommer til å selge noen flere Custom gitarer til det tredobbelte av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.