Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Årets NAMM nyheter fra Suhr


Gluke

Anbefalte innlegg

USA > resten av verden når det gjelder kvalitet på alt som blir produsert. Dette er den visse død for Suhr som "kjenner" innenfor produksjon av gitarer. Hvor vanskelig er det å forstå at bare amerikanere kan skru sammen en gitar og få et bra resultat? Hva er det som tilsier at en asiat skal kunne klare det samme? De har kanskje verdens beste innen klassisk musikk, kampsport, bordtennis, urmakeri, teknologi og andre ting som krever litt. Men gitarbygging, å skru sammen to stykker tre, er såpass spesielt at ikke hvem som helst kan gjøre det.

Innlegget kan inneholde spor av sarkasme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

USA > resten av verden når det gjelder kvalitet på alt som blir produsert. Dette er den visse død for Suhr som "kjenner" innenfor produksjon av gitarer. Hvor vanskelig er det å forstå at bare amerikanere kan skru sammen en gitar og få et bra resultat? Hva er det som tilsier at en asiat skal kunne klare det samme? De har kanskje verdens beste innen klassisk musikk, kampsport, bordtennis, urmakeri, teknologi og andre ting som krever litt. Men gitarbygging, å skru sammen to stykker tre, er såpass spesielt at ikke hvem som helst kan gjøre det.

Innlegget kan inneholde spor av sarkasme.

Ibanez Samurai på krigsstien?

Selvfølgelig kan de lage gitarer i Asia. Etter en stund ble ikke gitarene fra Ibanez så værst heller.

Men jeg tror dessverre ikke at grunnen til at vestlige firmaer flytter produskjonen av gitarer eller annet til Asia,

er begrunnet med at de oppsøker den ultimate "know how" når det gjelder kvalitet innenfor produktområdet.

Det de oppsøker er nok som regel den ultimate "know how" for lavest mulige produksjonskostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er klart pris er en avgjørende faktor for å flytte deler av produksjonen. Likevel, det er ikke dermed sagt at kvaliteten synke.

Du skal selvfølgelig få lov til å selge din Suhr så billig du vil, men jeg tror dette er et fornuftig steg for å komme inn i et segment med mye større omsetning enn der Suhr normalt befinner seg. Selv om penger spiller en rolle kan det være Suhr faktisk ønsker å lage gode gitarer alle har råd til - uten å tenke max profitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt på bølgelengde med Gunnar her. Mister interessen for merket siden det ikke lenger har statusen som custom gitarbygger. Nå blir det som å velge en modell i Fenderkatalogen. Men jeg ser poenget med at dem muligens klarer heve nivået litt i prisklassen. Og dem klarer muligen hoste opp et originalt design etter vært.

Men jeg er også enig med at dem fint kan lage gode gitarer i østen. Jeg syns veldig mye håndverk på en del utstyr fra USA som gitarer, amper, elektronikk etc er rent håndverkmessig virker være veldig sloppy utført.

Problemet med produksjon fra østen er at dem ikke tar fem øre for å lakke over 3cm sparkelhøl om det ikke kan sees gjennom finishen. Jeg kjenner en Canadier som jobber i Asia på vegne av selskaper i USA som kvalitetskontrolør på dataelektronikk. Han kan fortelle at produsentene bevist "utvannet" deler av produksjonen med lavere kvalitet på alle komponenter dem kan klare å slippe unna med. Store deler av jobben hans var å skjekke at IC-chippene som ble brukt var ekte og ikke rimelige kopier som i mange tifeller bare var lavprisversjoner som ble merket om. 5$ spart pr dag går rett i lomma til ansvarlige ledere. Så kjente merkenavn som du og jeg går å handler, og som merkefirmaet har betalt for skal ha en et vist kvalitetsnivå behøver ikke ha denne kvaliteten når dem benytter lavprisprodusenter uten egen on-site QC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan fortelle at produsentene bevist "utvannet" deler av produksjonen med lavere kvalitet på alle komponenter dem kan klare å slippe unna med.

Høres ut som hele konseptet bak NAD hifi... :)

Fyren som grunnla NAD gjorde en haug med tester på hvor han kunne gå ned i kvalitet på komponenter uten at det gikk ut over lydkvaliteten. Genialt, spør du meg. Ikke rart det er mye overpriset hifi-tull på markedet, hvis ALT må være gullbelagt for at det skal være fancy nok for korksnifferne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at alt står og faller med om de greier å sikre QC på Asia gitarene. Det gjenstår å se. Jeg har fotstått det sånn at de har holdt på lenge for å få fabrikken til å bygge slik de vil. Ed Yoon skal over å sjekke hver batch for de shippes til USA.

Personlig syntes jeg det blir drøyt å begynne å snakke om det har noe å si om CNC maskinen oppereres av barmløse asiater eller mexicanske innvandrere. Problemene i verdenshandelen får WTO ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som blingser, eller står det «Assembled by Suhr in the USA» på baksida av headstocken?

Ha ha - Du har rett. Det bildet er fra produktsiden er det ikke?

Tatt på fersken i løgn fra dag en... Flotte bilder på produktsiden, og så er det ikke bilder av varen som er for salg. På eBay får du penga igjen. Hva gir Suhr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hele konseptet bak NAD hifi... :)

Fyren som grunnla NAD gjorde en haug med tester på hvor han kunne gå ned i kvalitet på komponenter uten at det gikk ut over lydkvaliteten. Genialt, spør du meg. Ikke rart det er mye overpriset hifi-tull på markedet, hvis ALT må være gullbelagt for at det skal være fancy nok for korksnifferne. ;)

Ikke like morro når du fyrer opp din nyerværvede datamaskin som skal klare å kjøre med xxx hastighet og er state of the art for 2010. Men tryner hele tiden fordi chipen som styrer minnebrikkene er en ommerket billigchip beregnet for lavpris maskiner. Eller når poweret ryker etter 9 mnd fordi dem bruker ommerkede ladekondesatorer i stedet for dem spesielt kostbare som designeren har valgt fordi dem tåler varmen som dem vil bli utsatt for. Eller når dem bytter ut metallfilmotstander i strømforsyningen for å spare penger uten å tenke på at denne kvalitene er valgt fordi at om den blir brent vil den ryke og strømmen bli borte i stedet for å kortslutte og at omliggende komponenter dermed får høyere spenning enn dem er beregnet for og tar fyr. Det er svindel når dem gjør slikt. Ikke produktutvikling.

Nå var jeg selv NAD entuiast så jeg skjønte hva du mente. Men dem rota seg dessverre bort dem også etter alt for kort tid. Det var penger som jeg husker riktig ....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha - Du har rett. Det bildet er fra produktsiden er det ikke?

Tatt på fersken i løgn fra dag en... Flotte bilder på produktsiden, og så er det ikke bilder av varen som er for salg. På eBay får du penga igjen. Hva gir Suhr?

Ok nå var denne tråden først og fremst men for NAMM nyheter. Hvis dere vil bruke den til å vise manglende engelsk forståelse er det også helt greit. Har dere overhode lest hva som står på Rasmus siden?

Bygone. Noen andre som har sett no nytt fra NAMM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå var denne tråden først og fremst men for NAMM nyheter. Hvis dere vil bruke den til å vise manglende engelsk forståelse er det også helt greit. Har dere overhode lest hva som står på Rasmus siden?

Bygone. Noen andre som har sett no nytt fra NAMM?

Beklager at tråden sproret av, men jeg trenger hjelp med denne. Hva er det på den produktsiden vi ikke har klart å oversette fra engelsk? Jeg har lest hele og den er laget av mennesker med utdanning/erafing fra markedsføring. Vel bilder og layout avslører jo det med det samme.

Jeg forstår teksten slik at gitarene settes sammen i Asia i et uspesifisert land med deler produsert fra flere andre land. Gitaren justeres i USA men headstock forteller oss at gitaren er satt sammen i USA. Noen som er på NAMM kan muligens skjekke hvordan eksemplare som er der er merket? Mulig dette er bilder av en prototype og at bildet slapp gjennom QC når hu med de fine puppene gikk forbi.

Jeg vet Fender har måtte gå mange runder med hvor store deler av gitarene dem kan bygge i Mexico og likevel bruke Made in USA på headstock. Derfor virket det underlig på meg at vi ser denne teksten på denne NAMM nyheten ;)

PS! Mitt daglige skriftlige fagspråk de siste 18 årene er engelsk og jeg innrømmer jeg har enda masse å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

METAL!

suhr7.jpg

WOW!

Fikk lyst på 7strenger igjen.

Modernformen passet bedre til 7strengern IMO

Tror ikke jeg skal selge noen av mine Suhr gitarer i protest over at de begynner å produsere i østen..

De ble jo plutselig ikke noe dårligere for det, blir nok desverre(for lommeboka) fler Suhrs heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å se hva som er så provoserende med at man skal få kjøpt gode gitarer produsert i Asia for en pris som til og med en musiker kan greie å håndtere.

Jeg, for min del, synes det er langt mer provoserende at andre produsenter tar 3x denne prisen for i beste fall middelmådige instrumenter under dekke av at de tross alt er laget i USA, og dermed MÅ være noe av det beste som finnes.

Personlig driter jeg i hva som står på headstocken og om logoen i kjip. Jeg vil ha et intstrument som i hvertfall ikke har noen lavere bruksverdi enn det jeg føler jeg har betalt for.

Ang. "Assembled by Suhr in the USA" betyr det ganske enkelt at delene er produsert i Asia, men satt sammen i USA. Det står på nettsiden at alle gitarene plukkes fra hverandre og settes opp med plek, båndsliping etc. Slik kan de si at disse gitarene er satt sammen i statene. For alt jeg vet kan de få gitarene i deler. Samme sak.

Needless to say; jeg ønsker Rasmus guitars velkommen, og ser frem til å få tafse på en etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debris gjør muligens smart i å sitte på gitarene sine? Det er sikkert ikke lenge til man på harmony finner utrykk som "før dem begynte med importgitarer" og dertil økning av bruktverdi???? :)

Jeg har en liten mistanke om at dette prosjektet kan ha startet som et søken etter en underleverandør av deler som kropper og halser. Altså få veden under tak ferdig formet slik han opprinnelig startet opp. Som andre har nevnt allerede, man trenger ikke være luther for å mate en cnc-maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. "Assembled by Suhr in the USA" betyr det ganske enkelt at delene er produsert i Asia, men satt sammen i USA. Det står på nettsiden at alle gitarene plukkes fra hverandre og settes opp med plek, båndsliping etc. Slik kan de si at disse gitarene er satt sammen i statene. For alt jeg vet kan de få gitarene i deler. Samme sak.

Jeg leste det jeg også. Men av alle de plekvidoene jeg har sett er min forståelse av konseptet

at hovedpoenget med plekmaskinen nettopp at gitaren er satt sammen når båndene slipes???

Men jeg ser poenget. Om man sier at instrumentet plukkes fra hverandre og remonteres

kan man si at det er montert i et gitt land. Markedføringsverdi og prisforsjell

denne teksten kan ha for instrumentet er ikke ubetydelig slik vi ser fra andre

produsenter, så det er ikke utenkelig at dem faktisk gjør det også. hmmmm :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.