Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier strat helt død


filipbl

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp fra noen her, tror jeg. Gitaren min sluttet helt å fungere etter et litt (kanskje dumt) innfall jeg fikk.

Var nemlig plaget med mye støy fra pickupene (særlig når bryteren stod i posisjon 1, 3 og 5) på min svært kjipe Squier Stratocaster. Tenkte jeg måtte undersøke hvordan den var jordet. Skrudde forsiktig av plekterbrettet og tok ut innmaten.

Jordingen var skrudd fast som den skulle, selv om det ikke så ut til å være så mye skjerming der nedi. Skrudde derfor bare sammen igjen.

Men nå er det altså ingenting lyd i gitaren. Helt død. Jeg har selvfølgelig sjekket kabelen, og etter hva jeg kan se er det ingen ledninger som har løsnet under plekterbrettet. Det er ingen lyd fra noen pickuper, så det kan virke som om det har noe med jack-inngangen å gjøre?

Noen som har en idé om hva dette kan skyldes? Eller bør jeg ta den med til en musikkforretning og få en service? Er bare litt lite gira på å bruke noe særlig med penger på gitaren, hvis det er noe som kan ordnes selv.

Dere har i samme slengen noen tips om hvordan jeg kan bli kvitt mer av denne støyen? Særlig ille er det hvis jeg vender pickupene nær andre strømkilder, som synthen, bordlampen, etc.

Setter pris på ALL hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket absolutt alle ledninger/loddepunkter? Det kan være at du har mistet kontakten i et av potmeterne, eventuelt at det er brudd i en av kablene (kablene er veldig tynne, så hvis de kommer i klem eller bøyes for skarpt kan det oppstå brudd). Du sier ikke hvor du holder til, men det er kanskje noen forumitter i nærheten som kan ta en titt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom svarene kjapt! :)

Jeg har ikke sjekket kablene grundig nei, men etter hva jeg kan se med det blotte øyet så er alle på plass. Men det må jo være et brudd et sted ja. Har vel også lest et sted at kvaliteten på elektronikken i disse ikke er helt top notch, men det har vel kanskje noe med prisen å gjøre.

Holder til på Ålgård i Gjesdal, så ikke langt fra Stavanger.

Jeg har også forstått det slik at det kan være lurt å jorde gitaren enda bedre? For å lære mer om dette her kunne jeg gjerne tenkt meg å bruke denne gitaren som en prosjektgitar. Jorde den, og kanskje bytte til noen bedre pickuper. Har dere noen tips om hva som kan passe, og eventuelt noen "oppskrifter" på nettet?

Vil ikke ta meg vann over hodet, men prøve å gjøre gitaren litt bedre til en ikke altfor dyr penge :)

Takker så mye for tilbakemeldingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nemlig plaget med mye støy fra pickupene (særlig når bryteren stod i posisjon 1, 3 og 5) på min svært kjipe Squier Stratocaster.

Setter pris på ALL hjelp :)

Det er helt naturlig. Sånn er det med singel coils. De bråker og ihvertfall hvis du har lamper, PC skjermer etc i nærheten. Skru av volumet når du ikke spiller.

Det kan hjelpe å skjerme gitaren bedre. Jording får gitaren gjennom gitarkablen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd om skjerming: Skjerming av Strat

Det er ikke så vanskelig, spesielt om du nøyer deg med å kun skjerme og ikke tulle med elektronikken :P

Når det gjelder jording på en strat skal det holde å lodde jordledning fast i bridge.

Hvis du har litt erfaring med en loddebolt er det ikke vanskelig å skifte ut elektronikken. Du finner gode kabler og ting her: Gitarist.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nokså ny verden for meg dette her, så har kanskje mange åpenbare spørsmål.. Er kanskje lettest å lokalisere bruddet med et multimeter?

Bør jeg gå for kobber eller aluminium i skjerminga? Og er det mulig å få mindre støy med nye pickuper? Er klar over at dette omtrent er det kjipeste av gitarer, men jeg kan jo iallfall bruke den som et utgangspunkt for å lære litt, både om innmaten og forhåpentligvis litt spilling også :)

Svært behjelpelige dere er her :) Mye klokere allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alu-tape fra Biltema er det billigste, og det funker helt greit til skjerming. Du kan få tak i noiseless-pickups, men personlig ville jeg ikke spandert det på en billig gitar med mindre den var god å spille på (i tillegg er det jo en del som mener at noiseless-pickuper mangler karakter og blir for kliniske i lyden). Det absolutt billigste eksperimentet for å forbedre lyden er faktisk helt gratis: Prøv å justere pickup-høyden! Enkelt forklart: Lavt justert (dvs ned mot gitarkroppen) = mindre output, mer "vintage" lyd. Høyt justert = mer output, mer egenvreng, men også mer "magnetic pull" ifht strengene.

For å gjøre livet lettere for deg selv bør du tenke på forbedringene som to ulike prosjekter:

1. Fjerning av støy

2. Endring/forbedring av lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er helt dødt kan det kanskje være at signalleder står i klem mot jord. Prøv å løsne plekterbrettet, koble til ampen (med plekterbrettet løst) og hør om du får støy og susing fra gitarmikkene.

Hvis det fortsatt er stille er det kanskje kabelbrudd. Pip deg frem med multimeter, begynn bakfra i signalkjeden, fra jackpluggen.

Grunnen til at det er mindre sus på 2 og 4 er at den midterste pickupen er viklet i motsatt retning, sånn at kombinasjonene virker litt som en humbucker.

Humbucker er også en enkel og grei ordning for å bli kvitt støy, som krever mindre innsats enn god skjerming, og som gir nye lydmuligheter ved tapning/splitting. Sjekk ut Seymour Duncan "rails".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått liv i den igjen, såvidt. Åpna opp og skjermet med 3M aluminiumstape, og la for sikkerhets skyld en kobbertråd mellom de ulike tapebitene for å sikre god kontakt til jord. Fikk en elektriker-kompis til å lodde jack-inngangen på ny.

Ennå er lyden av og på, og jeg tror feilen ligger i bryteren til pickupene. Har dunka litt på gitaren, og pickupene faller ut og inn. Samme mønster på alle tre, og litt knitring fra bryteren når jeg skifter. Når det først er lyd er det mye mindre støy enn tidligere, så det er jo et pluss!

Men det ser ut som om jeg bør sjekke loddingene på bryteren her? Er kanskje et litt utsatt punkt?

Endret av filipbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.