Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

moms?


localhost8080

Anbefalte innlegg

altså når du skal betale moms på den gitaren, så trekker TOLLVESNET ifra svensk mums på gitaren og legger til norsk mums fra det umumsede beløpet.. fyren får jo seff sine 8000, men du betaler ikke 24% av 8000 liksom.. eller hva det blir i svenske. Grunnen til at de trekker fra svensk mums er fordi når den gitaren ble kjøpt i sverige en gang så ble det betalt mums for den da, og siden den flytter ut av landet så får man mumsen igjen, og den må mumses på nytt i norge. derfor

8000 sek - (svensk mums) = umomset beølp i sek

.............................................+ 24% av det beløpet

.............................................= det du må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo nettopp kjøpt en del utstyr gjennom music123.com nå.. Der er det slik at vi betaler ingen toll, men vi legger til 24% moms på varen når den importeres.. Samme om den sendes eller om du henter den..(når du henter den selv er det lettest å lure seg unna da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet nylig fra England, den totale kostnaden ble på 230£, av dette beløpet var 30£ VAT, jeg betalte selger 230£, men da jeg hadde fått pakka fikk jeg refunder de 30£ som var VAT i England. Slik gjøres handelen korrekt, og ja - kommer 24% i moms på forsendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kroffer : du har feil... det norske tollvesenet trekker ikke fra noenting som helst.

Men f.eks hvis han kjøper gitaren i en butikk i sverige, kan han spør om de kan trekke fra den svenske momsen, siden han alikevell skal betale norsk moms.. Men siden dette er et privatsalg, blir det litt vanskelig. Moms er liksom ikke et depositum, så han kan ikke akkuratt gå til butikken og kreve tilbake moms, de har betalt den svenske staten for X antall år siden.

Så, hvis du holder deg til meg og nettrom sine poster, kommer ingenting uventet til å skje ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter gutter!

Hør her en gang for alle:

Jeg har sendt mail til tollvesenet og de sier at de IKKE tar noe som helst slags toll på gitarer og gitareffekter og forsterkere!

Men de legger til 24% MVA av veil pris.

Sånn! Ikke spør mer om det nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så veiledende pris på brukte varer?

Da jeg kjøpte en brukt gitar fra utlandet måtte jeg bevise hva jeg hadde betalt for den. Men det systemet er omgjort siden den gang (fire år siden). Dere sier alle stort sett det samme, umulig å forstå hva dere er uenige om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.