Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor så mange Overdrive/Distortion pedaler på pedalbrettet?


viz0id

Anbefalte innlegg

For meg er det viktig at pedalene fungerer godt sammen med forsterkeren...

Deretter så kan jeg nok kalle meg en pedalfetisjist... det er så mye snacks der ute og jeg har lyst på mye av det.

Har bestilt meg en stort LyT pedalbrett slik at jeg ikke går tom for plass med det første.

Deretter må de plasseres optimalt slik at jeg kan utnytte de best mulig sammen... uten at jeg mister responsen og den herlige tonen forsterkeren gir meg.

Hva sitter jeg igjen med da?

Valgmuligheter... stort bruksområde...

I tillegg så er OD pedaler greit for slik at jeg kan jamme litt på stua uten å vekke frua ^_^

Men også som en sa så poetisk... for å kunne presse ampen litt.

Jeg har en favoritt OD pedal som egentlig gir meg det jeg er ute etter (stort sett). Jeg får fantastisk rørvreng uten... men jeg klarer dra det litt lengre med denne pedalen. (Barber Electronics Direct Drive SS for de som måtte være intressert).

Alt til sitt bruk og jeg ønsker til litt forskjellig bruk B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det gir faktisk ikke noe særlig endring i lyden :P Litt mer støy bare.

Jeg har ikke prøvd selv, men med tanke på hvor kraftig EQ det er på den pedalen så skulle jeg tro at man kan forme lyden ganske godt. Warren Haynes (Gov't Mule, Allman Brothers Band) bruker faktisk en MT-2 til nettopp det :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Metal Zone på brettet. Hvorfor? Fordi når jeg spiller andre steder på amper uten noe særlig til vreng skrur jeg på den. Da slipper jeg å drasse med den separat.

Tar du ikke med forsterkertoppen din når du har gigs? Men jo jeg ser gjerne den muligheten. Men for min del ser jeg ikke når jeg har med meg pedalbrettet og ikke forsterkertoppen :)

Men ja, etter så mye tilbakemeldinger må jeg nok prøve å få lånt meg noen OD pedaler for å teste sammen med ampen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man spille på konkurranser osv., så er det ofte ikke tid til å knote med å bytte topp. Ikke at det tar noe lenger tid enn å koble opp et pedalbrett, men det er ofte de ikke tillater at man bruker egne amper. <_<

Tror ærlig talt ikke du trenger noen OD-pedal til ampen din... Derimot en EQ i loopen for å gi den litt mids :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man spille på konkurranser osv., så er det ofte ikke tid til å knote med å bytte topp. Ikke at det tar noe lenger tid enn å koble opp et pedalbrett, men det er ofte de ikke tillater at man bruker egne amper. <_<

Tror ærlig talt ikke du trenger noen OD-pedal til ampen din... Derimot en EQ i loopen for å gi den litt mids :D

Har tenkt på det selv, men har ikke behov enda, vil heller kjøpe delay/reverb først.

Men nå tok du jo opp en annen ting. Hvorfor sette ting i loop'en og ikke bare gitar->pedal->amp? Har ikke hatt forsterker med FX-loop før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen effekter gjør seg rett og slett ikke foran vreng. F.eks. vil en EQ foran ampen bare påvirke hvordan den vrenger, og ikke farge lyden sånn som den gjør i loopen. Hvor man vil ha de forskjellige effektene går mye på smak, men i en higainsetting foretrekker jeg å ha delay og chorus i loopen fremfor foran amp. I en mer skranglete setting er det ofte fett å putte ting andre plasser. Phaser og flanger liker jeg best foran amp, det gir en litt mildere effekt. Det finnes tommelfingerregler for hva som skal hvor, men som alle andre regler er disse til for å brytes :D

Man må rett og slett prøve seg frem for å skjønne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du ikke med forsterkertoppen din når du har gigs? Men jo jeg ser gjerne den muligheten. Men for min del ser jeg ikke når jeg har med meg pedalbrettet og ikke forsterkertoppen :)

Har hverken forsterkertopp eller gigs ennå, høhø :P Men det Aphelion sa stemmer, dersom man spiller på en "minifestival" får man fint lite tid til å bytte topp og sånt. Hvis man får lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.