Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor så mange Overdrive/Distortion pedaler på pedalbrettet?


viz0id

Anbefalte innlegg

Jeg kan forstå hvorfor folk vil legge på effekter på sin forsterker, ala reverb/delay, men det jeg er ikke forstår er hvorfor folk har opptil flere OD/DS pedaler?

Dette er IKKE en tråd for å rakke ned på hva folk liker for slags effekter, men mer nysgjerrighet på hvorfor folk bruker så mye effekter som endrer den deilige gain'en fra en rørforsterker (gitt at de faktisk har en.)

Jeg gikk jo nylig til innkjøp av det som er (for meg) en rimelig dyr halfstack. Jeg synes gainlyden i den er herlig, og vil helst beholde så mye av den som mulig, og heller bare handle inn (som nevnt) en delay/reverb, sette det på et brett sammen med Wah'en og en tuner. Jeg vil beholde mest mulig av den naturlige rørlyden.

Hva er det som gjør at folk vil bruke pedaler som gir en kunstig lyd (f.eks Metal Zone), i steden for å ha en naturlig rørgain lyd?

Som sagt er dette ikke noe hat-tråd, så håper på konstruktiv tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå hvorfor folk vil legge på effekter på sin forsterker, ala reverb/delay, men det jeg er ikke forstår er hvorfor folk har opptil flere OD/DS pedaler?

Dette er IKKE en tråd for å rakke ned på hva folk liker for slags effekter, men mer nysgjerrighet på hvorfor folk bruker så mye effekter som endrer den deilige gain'en fra en rørforsterker (gitt at de faktisk har en.)

Jeg gikk jo nylig til innkjøp av det som er (for meg) en rimelig dyr halfstack. Jeg synes gainlyden i den er herlig, og vil helst beholde så mye av den som mulig, og heller bare handle inn (som nevnt) en delay/reverb, sette det på et brett sammen med Wah'en og en tuner. Jeg vil beholde mest mulig av den naturlige rørlyden.

Hva er det som gjør at folk vil bruke pedaler som gir en kunstig lyd (f.eks Metal Zone), i steden for å ha en naturlig rørgain lyd?

Som sagt er dette ikke noe hat-tråd, så håper på konstruktiv tilbakemelding!

Det finnes mange pedaler som gir minst like feit vreng som enkelte rørforsterkere,du må bare finne noen av litt feitere kvalitet enn Boss.Jeg skjønner godt at folk bruker en del pedaler,kjipt med bare en vrengkarakter.

Endret av Riveraboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange pedaler som gir minst like feit vreng som enkelte rørforsterkere,du må bare finne noen av litt feitere kvalitet enn feks Boss.Jeg skjønner godt at folk bruker en del pedaler,kjipt med bare en vrengkarakter.

Det finnes INGEN pedaler som gir like fet vreng som en god røramp.

Mange pedaler i boost/overdrive kategorien blir ikke brukt for å tilføre en annen lyd til forsterkerlyden,

men for å gi flere muligheter, og lyder fra ampen.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes INGEN pedaler som gir like fet vreng som en god røramp.

Mange pedaler i boost/overdrive kategorien blir ikke brukt for å tilføre en annen lyd til forsterkerlyden,

men for å gi flere muligheter, og lyder fra ampen.

Jeg mener at en Cornish,skrydtstrup,klon pedal inn i reinkanalen på en bra røramp gir feit vreng i massevis.Smaken er som baken,men jeg liker også forsterkervreng best i de fleste sammenhenger. Endret av Riveraboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes INGEN pedaler som gir like fet vreng som en god røramp.

Mange pedaler i boost/overdrive kategorien blir ikke brukt for å tilføre en annen lyd til forsterkerlyden,

men for å gi flere muligheter, og lyder fra ampen.

Jo det er vel forståelig, men brukes disse til å manipulere gain lyden fra forsterkeren? Eller kjører folk så crystal clear clean som de klarer og bruker pedalene til å lage distortionen?

Kan sikkert gjøre begge, men igjen, hvis det kjøres superclean gjennom amp for å så bruke digitalmodulering på signalet får man vel bare "effektbokslyden" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker OD for å pushe ampen litt, og for å få en annen lyd/flere muligheter.

Kjører du en typisk tubescreamer på crunch kanalen til en amp, så tar den vekk litt flabb/bass, legger på kompresjon.. perfekt når man vil ha god sololyd med bra sustain.

Men generelt bruker folk OD pedaler til å tighte opp ampene :) Ta f.eks Mesa Rectifier, som egentlig er veldig slapp og løs på lyden, låter 10 ganger bedre når man har en brukbar OD foran.

Det å kunne bruke en OD (eller omså distortion) pedal kan ta litt tid å lære, som med alle andre effekter. Distortion er bra å ha, om du skulle låne en HELT clean amp ala Fender Twin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker OD for å pushe ampen litt, og for å få en annen lyd/flere muligheter.

Kjører du en typisk tubescreamer på crunch kanalen til en amp, så tar den vekk litt flabb/bass, legger på kompresjon.. perfekt når man vil ha god sololyd med bra sustain.

Men generelt bruker folk OD pedaler til å tighte opp ampene :) Ta f.eks Mesa Rectifier, som egentlig er veldig slapp og løs på lyden, låter 10 ganger bedre når man har en brukbar OD foran.

Det å kunne bruke en OD (eller omså distortion) pedal kan ta litt tid å lære, som med alle andre effekter. Distortion er bra å ha, om du skulle låne en HELT clean amp ala Fender Twin.

Ah jo, bra svar :) Blir vel at jeg kjøper meg en skikkelig OD eller Tubescreamer en gang om jeg skulle bli lei forsterker vrengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle klassiske ampkonstruksjoner har som regel det som på godt norsk kalles "sweet spot".

Det er der forsterkeren begynner å forvrenge passelig, og hvor plekteranslag, og venstrehåndsarbeid kan styre forvrengningen.

På de fleste klassiske konstruksjoner er dette "sweet spot" området fra ca.4 til 6 på volumet, hvis volumet går til 10.

En boost eller overdrive brukes da for å få mer forvrengning ut av ampen. Ikke nødvendigvis for å tilføre noen lyd.

Det med at pedaler "strammer opp" lyden, fjerner bass, og gjør at man skjærer gjennom i miksen,

kommer av at noen av disse pedalene har en kraftig heving av mellomtone området.

Jeg er ofte fristet til å påstå at ampen er feil innstilt, hvis man må ha en mellomtoneheving for at ampen skal låte bra.

Men å påstå at andre stiller inn ampen sin feil, vil jeg jo aldri påstå.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare for meg selv da jeg er en av de som er "truffet" av spørsmålet da jeg ikkr har mindre enn 5 OD og boost pedaler.

Har en rørboost (laget av denyeverything) helt sist i kjeden som er på hele tiden. Denne er justert slik at den ikke booster men farger lyden på en spesiell måte. Så går vi tilbake til start: Har først en moddet Boss BD-2 for litt crunch. Neste er en moddet Boss OD-3 for litt mer crunch. Disse to sammen gir mye crunch. Så kommer Marshall BB-2 Som er justert for soloer med vreng. (Kan også her bruke BD-2 samtidig for mye gain.) Etter den har jeg en Fulltone FB-2 boost som rett og slett øker volumet ufarget på clean solo. (kan også brukes sammen med BD-2 eller OD-3 uten å få mer gain annet enn det som kommer naturlig fra ampen ved volumøkning.)

Hadde garantert klart meg godt uten alle disse. Kanskje til og med uten noen av dem, men for ikke å spille i hjel de andre i bandet, gjør dette at jeg får god lyd på akseptabelt volum. Så mange litt forskjellige OD/boost pedaler gir meg mange forskjellige "lyder" å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller trådstarter et kontraspørsmål - hvordan har du tenkt å få en røramp til å låte som en fuzzpedal (f.eks. Big Muff/Fuzz Face)? :)

Men som folk allerede har nevnt, er det mange som bruker overdrivepedaler for å «tuppe ampen i ræva». Jeg gjorde selv dette med Marshall og Orange-ampene jeg har hatt, rett og slett fordi de ikke låter metall uten å boostes med en Tubescreamer eller tilsvarende. Trickset fungerer også utmerket om man vil løfte en enkanals amp fra skranglevreng til sololyd! Mange vil også ha mulighet for mange forskjellige vrenglyder, og ikke minst, vrengtyper som ampen ikke klarer å levere. Eksempelvis fuzz. :)

En fuzz stilt inn på lite vreng, kombinert med ampvreng, gir jo en lyd man absolutt ikke klarer å knote seg frem til med bare ampvreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller trådstarter et kontraspørsmål - hvordan har du tenkt å få en røramp til å låte som en fuzzpedal (f.eks. Big Muff/Fuzz Face)? :)

Fuzz kan jeg forstå. Men etter oppklaring fra forumbrukere her så kan jeg vel forstå bruk av OD og hvertfall. Selvom jeg selv enda ikke ser behovet for en distortion annet om du har en ultraclean amp, uten særlig til gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.