Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av el-gitar


Garry

Anbefalte innlegg

Hei,

kjøpte min første gitar for 3 år siden (akustisk) og nå har tiden kommet for å kjøpe el-gitar.

Har avsatt 10 000 kr og forhåpentligvis holder det til både gitar og amp.

Det vil si jeg satser på å finne meg en gitar i 8000-klassen, men kan kanskje strekke meg litt ekstra om jeg finner en jeg virkelig faller for.

Har virkelig lite greie på el-gitarer, men har siste uken prøvd å satt meg godt inn i det.

Band jeg liker er red hot chili peppers, foo fighters, them crooked vultures, led zeppelin, rage against the machine, audioslave, queens of the stone age osvosv.

Av utseende digger jeg Dave Grohls Gibson DG-335.

Noen som har noen tips til hva jeg bør sjekke ut?

mvh Garrrry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han ikke ha bedre amp enn Roland Cube så ville jeg anbefalt en Gibson Les Paul...

Edit: ellers synes jeg at eXplorer over her har et meget godt tips. Alternativet er å se på en noe billigere amp, f.eks en Peavey Valveking 112, og et enkelt effektbrett ved siden av, f.eks BOSS ME-brett eller noe tilsvarende :)

Noe særlig bedre gitar tror jeg hvertfall ikke du finner innenfor ditt budsjett, da japseteler er helt utrolig gode gitarer. Forutsatt at du liker Tele selvsagt!

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar folkens!

Har som sagt dårlig peiling, så jeg har ikke oversikten over hvor mye jeg må legge i en amp.

Kan presse budsjettet til 15000,- totalt for alt. Har mest lyst til å kjøpe ny gibson, men vet ikke om det er mulig å få en god en med budsjettet jeg har nå eller om jeg bør spare videre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan strekke deg til 15 så går det helt fint an å få en god Gibson og en god amp nytt. Det som dog skal sies er at du får betydelig bedre brukt!

Prisen for en brukt Gibson LP Standard Faded er omtrent samme som en ny LP Studio Faded, og selv om jeg personlig (her strides de lærde) synes LP Studio er en knallgitar ift pris, så er det ikke til å komme bort fra at LP Std, Traditional, Classic og slikt er betydelig bedre. (Er gjerne en grunn til at de koster dobbelt så mye)

Uansett vil jeg absolutt anbefale deg, med et slikt budsjett, å legge litt penger på bordet for en god amp også, og ikke bruke alt på gitar. Kvalitetsforskjellen på en brukt gitar til 5 og en brukt til 8 er mye mindre enn kvalitetsforskjellen på en amp til 2 og en amp til 5. (Selv om det har kommet en del billige og gode røramper nå).

Ellers kan du selvsagt for denne prisen få en helt OK pakke ny fra butikk også, så du kan jo dra til en butikk, prøve å finne ut hva du liker av gitarer (LP, SG, Strat, Tele.. Folk liker forskjellige ting, det er ikke til å komme bort fra), og også hva du foretrekker av pickup-konfigurasjoner (SSS, SSH, HH, HSH), så kan du høre om de kan gi deg et godt pakketilbud på det du er ute etter. Da har du fordelen av garanti, (som regel) gratis service/justering o.l., så det er jo også noe å vurdere, selv om du rent produktmessig får mest for pengene brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg prøvde gitarer så prøvde jeg både Epi ES-335, Epi LP Std, Hagström Ultra Swede og Gibson LP Studio Faded. I dag eier jeg en LP Studio Faded. :)

Til trådstarter: Det som er viktig er at du kjøper en gitar du har lyst på, og ikke noe vi prøver å overbevise deg om at du bør ha lyst på! Har du lyst på Les Paul får du Epi Std eller Hagström Ultra Swede som er gode kopier til rundt 5 lapper ny. En brukt Gibson Studio kan du få brukt for 6 lapper. Ny passerer den 8. Standard går brukt fra ca 10.

Så det er jo opp til deg. Min konkrete anbefaling om du vil ha LP, basert på mine erfaringer med gitarer som er lette å oppdrive i Norge, er en brukt Gibson LP Studio Faded.

Evt japanmerker, som Tokai, Burny, Edwards o.l, men de florerer det ikke akkurat av på det norske bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voodoochild: Metallica ligger selvsagt under "osvosv", men er nok ikke det jeg hører mest på nå for dagen, så ble ikke nevnt.

Ang. single coil vs humbucker så er jeg usikker, love it all.

Skal innom gitarbutikk i morgen og prøve ut litt forskjellig, Gibson LP studio frister sånn det ser ut nå, men vet ikke om det er verdt prisforskjellen i forhold til en Epi til halv pris? Har lyst til at det skal vare en god stund og har hørt at kvaliteten ikke alltid er all verden..

takk for alle svar folkens, ble noen ekstra på lista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall ganske ganske fornøyd med min Epi LP Standard. Men den er da lagd i Tsjekkia, som jeg igjen vil si er en bedre gitar enn de kina/korea modellene.

Har også en Fender Strat Standard, lagd i Mexico som er den billigere gitaren av alle Fenderne.. Er ganske fornøyd med den også. Du må som du har nevnt nesten bare sjekke ut selv. Du har ganske mye penger å bruke syns jeg=)

Det som også er nevnt er bruktmarkedet, og der vil du finne gitarer som er billigere enn butikkene, du har jo alltid mulighet til å prøve de så lenge selgerne tillater det og at du kommer deg frem. Ellers tror jeg ikke du vil klare å bomme sterkt når du finner en gitar du liker utseendet, lyden og spillbarheten på=)

Amp er som sagt veldig viktig, for du får nok ikke den beste lyden ut av gitaren din om du spiller på f.eks en Marshall MS-2 eller MS-4(de forsterkene man kan ha i lomma). Prøv ut forskjellige forsterkere også!=)

Utifra bandene du liker tror jeg så fant jeg ut at de fleste bruker humbucker. Kanskje det kan hjelpe deg på rett spor?

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voodoochild: Metallica ligger selvsagt under "osvosv", men er nok ikke det jeg hører mest på nå for dagen, så ble ikke nevnt.

Ang. single coil vs humbucker så er jeg usikker, love it all.

Skal innom gitarbutikk i morgen og prøve ut litt forskjellig, Gibson LP studio frister sånn det ser ut nå, men vet ikke om det er verdt prisforskjellen i forhold til en Epi til halv pris? Har lyst til at det skal vare en god stund og har hørt at kvaliteten ikke alltid er all verden..

takk for alle svar folkens, ble noen ekstra på lista :)

Både Gibson og Epiphone varer. Når det gjelder kvalitet er det vel mer snakk om treverk, hardvare, elektronikk, båndarbeid osv. En Gibson er verd prisforskjellen ifht. til en Epi, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.